LimitedJags skrev:
jag har varit i kontakt med denne trevlige Fredrik och fick reda på allt samma.
det finns 2 st olika försäkringar, Arrangörsförsäkring och förarförsäkring.
Vi kan välja mellan att jag tar en försäkring som arrangör för 1000kr och då är både ni som förare och publik skyddade. Detta gäller under 1 år. alltså ingen "åker dit för något" och allt är lagligt.
sen kan jag som arrangör ta en försäkring för 500 kr och då köper jag förarförsäkringar till er som kommer att delta som jag sedan säljer till er. jag köper dom för 100 kr och sedan säljer jag dom för 150 kr till er. fast då gäller det bara under den helgen.
positiva saker: Vi behöver inte oroa oss för att polisen kommer och stör men det viktigaste är att framförallt jag blir skyddad om det händer något, te x att någon kör på en annan och den personen blir skadad. alltså tredje parten.
Negativt: Det finns egentligen inget negativt förutom att det kostar pengar och kräver lite engagemang men den frågan vi kan ställa oss är hur stor risken egentligen är att vi ska lyckas sabba det på något sätt?
Ja menar om vi är förnuftiga och ställer alla bilar och vi som är där en bit bort från banan eller vi inte gör banan så man på något sätt blir riskerad att bli överkörd. Det finns inga som har tillträde till banan förutom vi och vi kommer inte ha någon publik.
Ni som förare behöver egentligen inte oroa er för det är jag som drar det längsta strået om det händer något. Jag brukar (mestadels) vara på rätt sida av lagen så det känns lite konstigt att göra detta utan försäkring. Jag uppskattar såklart om någon annan vill ta på sig att stå som ansvarig över hyrningen av banan.
Liknande evenemang sker för jämnan utan någon som helst försäkring eller liknande. Men jag vill veta vad ni tycker.
Tom Svendsen