SAAB 95 Aero 00, svårstartad, rycker vid gaspådrag, går dåligt kall

Boveng
16 februari 2009 · 15 Inlägg

Min kära Saab 95 aero-00 Nordic Steg 3 har ganska nyligen varit på verkstaden efter ett haveri, 2 kolvar hade spruckit.
Nu så sitter det nya Forged JE kolvar i och samtidigt så bytte jag ut IC till en ETS, alla slangarna, Taliaferro cobra, Diselluftrör, sportfilter, Siemens 630cc spridare, och ny mappning från nordic samt att vi bytte tillbaka till 3bar bränsleregulator. (original Turbo, än så länge väntar på ny till våren från nordic.)

Bilen beter sig väldigt konstigt när man startar om den stått ute utan motorvärmare, den startar ganska fort men sedan så dör den så fort man rör gasen. Den måste stå på tomgång i ett par minuter innan det går att köra, sedan så går den grymt dåligt tills den blivit varm. När den sedan är varm så går den ganska bra men det känns lite som om något "bromsar" i motorn, vid ner växling och fullt gaspådrag så hackar den och man måste släppa upp gasen om man inte vill ha pannan i vindrutan. Detsamma gäller om man kör ca 140 på femman och gasar fullt, då laddar den upp till 2bar (mätaren går inte längre.) sedan så bara rycker den. Ingen konstig rök ifrån motorn, bilen har varit in på verkstaden igen men dom hittar inget fel. Första gången jag åkte tillbaka lyste check engine och gasspjället stod i nödläge. Nu lyser ingen lampa och jag har varit på verkstaden, dom har kollat alla slangar, mätt bränsletrycket, läst av felkoder, men dom hittar inget fel. Den beter sig nästan som om bensinen är dålig, köpte något supermedel som skulle ta bort vatten ur tanken, körde till nästan tom tank, fullt på med ny fin 98 på en annan mack än sist. Bränslefiltret är bytt för 1000mil sedan, tändstift nyss bytt till det som nordic säger att det skall vara ngk7es11 (jag tror dom hette så).

Vad kan det vara för fel på bilen? Den startar utan problem när den är varm. Bilen har bara gått 12.000mil, 250mil sedan allt byttes ut.

Otroligt tacksam om någon SAAB-mästare här inne kan komma med några tips om vad jag skall leta efter eller pröva... Jag går bet och verkstaden också, även nordic. (per telefon) lite långt att åka till borlänge.

Karl-Bertil
16 februari 2009 · 518 Inlägg

lambda sond som spökar eller bränd ventil kanske ( fast det borde ju verkstan ha sett men de är ju bara människor de med.... )

ett leak down test rekommenderar jag så vet du iaf att problemet inte har med komp. att göra ( ifall det nu inte ger nåt menar jag )

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Boveng
16 februari 2009 · 15 Inlägg

ventilerna var fina när dom fixade toppen då kolvarna byttes.

kompen kollades när jag fick bilen och den gick dåligt direkt när jag lämnade verkstaden. Lamba sond är det jag har gissat på men borde inte den ge utslag på felkoderna?
Jag har även en lambda mätare monterad i bilen och den fladdrar hela tiden mellan Lean och Rich, har kopplat ur det skräpet nu. Hur skall en sådan mätare bete sig?
Känns lite dyrt att byta lambda om man inte vet att det är felet.

Nitzer
16 februari 2009 · 127 Inlägg

Är det inte mappningen som blivit knas då? Är inte 2 bar väldigt för högt?

Mvh
Ola

Boveng
16 februari 2009 · 15 Inlägg

jag tycker också det låter högt med 2bar, skall kolla upp det. Men att den inte går bra när den är kall borde ju bero på något annat, men det är klart när det har med elektronik att göra kan ju allt hända.

TMW-Performance Avstängd
16 februari 2009 · 914 Inlägg

Hackningar vid gas på drag hade jag oxå på min 9000, det visade sig vara tändkasseten.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Fredrik-79
17 februari 2009 · 2 164 Inlägg

Kolla upp vevaxel givaren och DI kassetten.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Boveng
20 februari 2009 · 15 Inlägg

Har provat med en annan DI, men det blev ingen skillnad.
Skall på verkstaden på måndag och kolla upp alla backventilerna och bränsleblandningen, turbon fortsätter visst att ladda när man har för dålg blandning, den vill kompensera en för mager bränsleblandning.
Som det är nu så laddar turbon upp på det röda om man kör lungt på 3:an typ 50km/h utan kraftigt gaspådrag, den laddar 2bar och rycker som bara den om man gasar fullt.
Hur kollar man upp vevaxelgivaren?
Skall byta magnetventil också när jag ändå är i farten på verkstaden.

Är det något mer man skall säga till om på verkstaden som inte kan hitta felet, har varit där 3ggr nu utan något resultat...

hedley Saaboholic
23 februari 2009 · 3 129 Inlägg

precis så gjorde min 9000 innan jag smällde topplocks packningen.. ladda som en jävla dåre då alltså jag körde min 9-5 aero snurra..

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Fredrik-79
23 februari 2009 · 2 164 Inlägg

kolla så att du inte har skenande ladd på turbon.
De kan vara ditt fel.
Skaffa graderad laddtrycks mätare om du inte har de.
Kolla fel koder med.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Bargis
24 februari 2009 · 86 Inlägg

Kolla så alla slangar till mv sitter där dom ska smile
Gör dom det, så skulle jag ta kontakt med uhr !

Ford Mondeo (2011)
Boveng
11 april 2009 · 15 Inlägg

nu har bilen varit på verkstad 4ggr, finns inga fel som dom kan hitta.

vi har provat "allt" utan resultat.

Nu laddar den bra det berodde på backventilerna.

Men den dör vid kallmotor så fort man rör gasen. ( hoppas att det nu är insugspackningen ) många har visst fått fel sort monterad och symptomen blir dålig tomgång kall motor.

Nytt fel, laddar nu 1,3bar för att plötsligt tappa allt laddtryck, precis som om IC har spruckit. Men den är helt ny och av en "värre" modell...

Fundering, bytte hela slangpaketet med de blå backventilerna, det sitter en förgrening på den slangen med en elektronisk enhet. Vad gör denna elektroniska delen? Ser ut som en MV ungefär.

Oj vad jag hoppas att jag har fått fel insugspackning...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang