Temp problem, blir inte varm..

MICKEHEHE HEHE
17 februari 2009 · 156 Inlägg

Hallåj, nu är det så att jag har en audi s4 -92 som inte blir riktigt varm, när jag står på tomgång och puttrar så blir den normalt, vad jag anser vara normalt, runt 70-80grader.
Men när jag kör så ligger den runt 45-50 typ vet inte exakt, är bara sträck dära så :b.
Men iaf, kan det vara så att den gör så för det är runt -20 ute eller?
För den har gått runt 70-80 grader förut när jag kört.


Bifogar en bild, och dära vart jag skrivit 1 är när jag kör, 2an är på tomgång!


Tack / Micke!



https://www1.garaget.org/gallery/archive/58324/573387_m8e4zx.jpg
123

M3Tim flaggstångsknoppförgyllare
17 februari 2009 · 255 Inlägg

byt termostat

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren
Pathfinder
18 februari 2009 · 16 Inlägg

Håller med! Termostaten

Fuck life,before life fucks u!
Team-Adolfsson Gödseldräng
18 februari 2009 · 4 529 Inlägg

prova att koka termostaten i en kastrull med vatten innan du köper ny smile

snoddas
18 februari 2009 · 1 142 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
prova att koka termostaten i en kastrull med vatten innan du köper ny smile

måste bara fråga. vad gör de för nått ?

Team-Adolfsson Gödseldräng
18 februari 2009 · 4 529 Inlägg

snoddas skrev:

Team-Adolfsson skrev:
prova att koka termostaten i en kastrull med vatten innan du köper ny smile

måste bara fråga. vad gör de för nått ?

du ser om termostaten öppnar som den ska vid ca 80 grader
eller om den är kass

RobinNilsson
18 februari 2009 · 369 Inlägg

Det är till 99% din termostat som inte fungerar som den ska.. Byt den! Skit i att koka och krabba.. Bara köp en ny och byt den.. Kostar inte mycket och är inte så avancerat att göra själv.. Men känner du dig osäker så fixar dom det på en verksta på ett ögonblick.. Lycka till! smile Mvh Robin

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
pampers138 Har alltid rätt!
18 februari 2009 · 689 Inlägg

kan bara hålla med, termostaten som e öppen.  Bara att köpa ny smile

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
snoddas
18 februari 2009 · 1 142 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

snoddas skrev:

Team-Adolfsson skrev:
prova att koka termostaten i en kastrull med vatten innan du köper ny smile

måste bara fråga. vad gör de för nått ?

du ser om termostaten öppnar som den ska vid ca 80 grader
eller om den är kass

ahaaa fan vad smart... måste ja lägga på minne:D

LocKtar Herr
18 februari 2009 · 1 722 Inlägg

Hade samma problem med min Toyota corolla, gick inte upp i temp, körde säkert 20mins utan att den ville gå upp helt i temp.. bytte termostat, gick upp i temp på 5min, och höll sedan en bra nivå... smile  När du byter så kolla hur packningen sitter så du sätter tillbaka den rätt! lycka till

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
MICKEHEHE HEHE
18 februari 2009 · 156 Inlägg

LocKtar skrev:
Hade samma problem med min Toyota corolla, gick inte upp i temp, körde säkert 20mins utan att den ville gå upp helt i temp.. bytte termostat, gick upp i temp på 5min, och höll sedan en bra nivå... smile  När du byter så kolla hur packningen sitter så du sätter tillbaka den rätt! lycka till

Okey, körde typ 3-4 timmar idag, och den vägrade gå upp smile
Men ska testa byta den, för vi har haft funderingar på om det är den eller inte.. Enda är att den sitter så jävligt till på denna motor :b men ska nog gå bra smile har man något å göra ett tag ihelg, sen hittar man säkert mera fel ;P

master_lars
18 februari 2009 · 1 159 Inlägg

Tur att det är vinter nu då så att den inte går upp, inte så kul att hamna i en bilkö med gassande sol på sommaren och bilen börjar gå redigt varm.. Byt termostaten med en gång, du lär ju tjäna in den i bensinpengar ganska snabbt.

Janneutanb
18 februari 2009 · 7 271 Inlägg

master_lars skrev:
Tur att det är vinter nu då så att den inte går upp, inte så kul att hamna i en bilkö med gassande sol på sommaren och bilen börjar gå redigt varm.. Byt termostaten med en gång, du lär ju tjäna in den i bensinpengar ganska snabbt.

Med tanke på att bilen inte blir varm så står redan termostaten öppen.
Dvs fjädern har blivit för slapp och öppnar för tidigt så vattnet når kylaren innan den ska göra det.
Hade inte spelat någon roll om det var sommar eller vinter wink

MICKEHEHE HEHE
18 februari 2009 · 156 Inlägg

Brains skrev:

master_lars skrev:
Tur att det är vinter nu då så att den inte går upp, inte så kul att hamna i en bilkö med gassande sol på sommaren och bilen börjar gå redigt varm.. Byt termostaten med en gång, du lär ju tjäna in den i bensinpengar ganska snabbt.

Med tanke på att bilen inte blir varm så står redan termostaten öppen.
Dvs fjädern har blivit för slapp och öppnar för tidigt så vattnet når kylaren innan den ska göra det.
Hade inte spelat någon roll om det var sommar eller vinter wink

Hehe, jadu smile
Beställde en ny termostat idag, en 91graders..
Billig å bra, kostade runt 230:-.
Även fast det skulle visa sig att det inte var felet, så är det ju ingen summa att grina över, vore lite värre om den hadlade om 1.000kr+ :b då är det ju lite mera pengar iallfall.

Men ska testa byta den i helgen, och hör av mig hära på tråden för en uppdaters om det var felet eller inte!

Tack ska ni ha för hjälpen!

Macz
20 februari 2009 · 40 Inlägg

är samma på min saab 900, men den går ju upp i normal temp när man står still men går ner när man kör.

nån som sa att jag skulle sätta en pappbit framför kylaren ifall det beror på att det är så kallt ute, annars blir det och byta termostat då tongue



edit: det var termostaten som var kass:P

Senast redigerat av Macz (23 februari 2009)

Idioten ser på handen när handen pekar på himlen
BMWKimmo Mekaniker
20 februari 2009 · 472 Inlägg

Om tremostaten är öppen så syns ju det om man tittar på den.. Behöver inte koka den. Blir den inte varm så räcker det med att sätta en kartongbit framför 2/3 av kylaren eftersom det är så kallt ute.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang