4183
Sök

Köp av passiv baslåda, vilket slutsteg?

3 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
Hej!

Tänkte köpa JBL's passiva baslåda 2x12" på BRC

Länk: http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U3200

Frågan jag har är vilket slutsteg ska man köpa till den? Hade tänkt mig ett slutsteg som låg inom samma prisklass, kanske lite över baslådans pris mellan 4000-6000 kr.

Bilen är en Volvo S60 2.5T -04
Lyssnar mest på metal men även mycket andra musikstilar.
Resten av anläggningen är Volvo original stereo system

Samt om ni har någon erfarenhet av JBL basar, kan ni isåfall råda mig om denna baslådan är bra eller om det finns bättre (föredrar bra ljud och lägger hellre extra pengar på något annat isåfall om det är bättre), är dock inte så sugen på att bygga ihop en egen baslåda då detta är min första, kanske blir det egenbyggd baslåda nästa gång. Är tacksam för alla råd!

//Micke
Senast redigerat av Bassen87 (19 februari 2009)

43 Inlägg
7 april 2009
Jag har en likadan baslåda och kan bara säga att det är något i hästväg. Driver lådan med ett MDS GP800 monoblock som driver basarna rätt så bra. men skulle nog köpa en dyrare variant som du ska/har gjort. eller att man kör med dubbla steg till varje bas. Tyvärr har man ingen kondensator vilket är ett måste Minst (1.5 Farad) då den drar rätt mycket ström.

1 534 Inlägg
7 april 2009
PrimoX88 skrev:
Jag har en likadan baslåda och kan bara säga att det är något i hästväg. Driver lådan med ett MDS GP800 monoblock som driver basarna rätt så bra. men skulle nog köpa en dyrare variant som du ska/har gjort. eller att man kör med dubbla steg till varje bas. Tyvärr har man ingen kondensator vilket är ett måste Minst (1.5 Farad) då den drar rätt mycket ström.

Berätta för mej varför man "måste" ha en kondensator?

2 914 Inlägg
7 april 2009
jag kör då hellre på ett, två, fem till batteri(er) innan jag kör på en konding (har jag lärt mig här på garaget)
men då köpte jag en innan jag egentligen visste vad dom gjorde men det spelar lite högre med kondingen där så jag gnäller inte iaf smile
Senast redigerat av kalle_kalle (7 april 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 april 2009
Bassen87 skrev:
Hej!

Tänkte köpa JBL's passiva baslåda 2x12" på BRC

Länk: http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U3200

Frågan jag har är vilket slutsteg ska man köpa till den? Hade tänkt mig ett slutsteg som låg inom samma prisklass, kanske lite över baslådans pris mellan 4000-6000 kr.

Bilen är en Volvo S60 2.5T -04
Lyssnar mest på metal men även mycket andra musikstilar.
Resten av anläggningen är Volvo original stereo system

Samt om ni har någon erfarenhet av JBL basar, kan ni isåfall råda mig om denna baslådan är bra eller om det finns bättre (föredrar bra ljud och lägger hellre extra pengar på något annat isåfall om det är bättre), är dock inte så sugen på att bygga ihop en egen baslåda då detta är min första, kanske blir det egenbyggd baslåda nästa gång. Är tacksam för alla råd!

//Micke

JBL GTO-7001E borde funka rätt bra ihop med den lådan.
http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U4000

Mina senare erfarenheter av JBL är inte mkt att hänga i granen då jag inte lyssnat på dem på många många år. SÅ jag kan inte säga ngt i den frågan om lådan är bra eller ej.

Iam2fast4U skrev:
PrimoX88 skrev:

Berätta för mej varför man "måste" ha en kondensator?

Han kan gärna få berätta det för mig med men jaja big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
Tack så mycket för all info

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 maj 2009
En kompis har den lådan och driver den med ett Mutan 1500.1XXX steg och det trycker på riktigt bra! Då det är dubbla 4Ohms basar så belastas steget med 2Ohm och ger då ut ca 900Wrms, så därikring bör räcka rätt så bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök