De kan inte kräva ersättning av dig för fel på bilen som verkstan har hittat.
besiktade du för 2 veckor sedan och inga fel hittade där ? så tror man ju att bilen är okej om den blivit godkänd, endera fuskade bilprovningen eller så letade verkstan väldigt noga.
Vad säger de att det är för fel på den ?
Hade det varit fel på avgassystem/katalysatorn så hade bilprovningen sagt det.
Minns jag rätt så måste katalysatorn sitta på en -88, men den behöver inte fungera. (Från -89 måste den fungera)
Såg de ut att ha en bra ekonomi ?
Mesta pengarna (soc?) kanske går till sprit och då kan de bli svårt att få pengar av dom.
Betalar de inte så får du väl skicka inkasso till dom.
Skrev ni nåt i kontraktet om vad som händer om de inte betalar ?
Jag sålde en bil för massa år sedan, köparen hade inte så mycket pengar just då så han ville betala halva summan då och resterande i slutet på nästa månad.(totalt 5000kr)
Vi skrev ett avtal på detta med kravet att om han inte betalade senast ett datum så skulle bilen gå tillbaka i min ägo igen.
Tiden gick och jag fick aldrig resterande pengarna, fick inte tag i köparen heller, bodde i samma stad när han köpte bilen, men hade flyttat 7mil bort en stund efter.
Fick tag i hans mammas adress genom en pizzeria med turkar (köparen var turk o hade jobbat där)
Så åkte dit en dag och fick tag i honom och fick förklaringen att han hade dåligt med pengar och inte hade kunnat betala, men när jag sa till han att fixa pengarna eller så tar jag tillbaks bilen enligt kontraktet, så fixade han fram pengarna ändå, som han inte hade till o börja med....
Den som lämnar in bilen på verkstad är skyldig att betala kostnaden, de kan inte lämna in bilen på verkstad och skicka räkningen till dig, skulle de ändå göra det så är det bara att säga att det inte är din bil och du har inte beställt något rep jobb på den.
Om de inte var nyktra när kontraktet skrevs så kanske det inte ens är giltigt enligt lag.
§ 31 handlar om att utnyttja svagare människors ställning. Att avtalet ingåtts på grund av motpartens oförstånd, beroende ställning och likande. I dessa fall gäller inte avtalet. Men det handlar om personer som har nedsatt uppfattningsförmåga.
bjornt skrev:
kvinnan luktade bara sprit men verkade inte full, men gubben kunde knappt stå på fötterna,
trodde självklart att hon skulle köra hem och att dom skulle hämta den dan därpå eftersom den stod på en stor parkering i stan och dom skulle åka hem norrut morgonen därpå. såg från köksfönstret att dom körde iväg 5 minuter senare