2696
Sök

Nya ägaren till våran förra bil jävlas, råd?

46 Inlägg
22 februari 2009
Jag måste tyvärr säga att ja håller med ajka...

bilar krockar inte med andra bilar, berusade idioter med bilar krockar med andra bilar......

Audi A4 Projekt ;)

DFFL
9 020 Inlägg
22 februari 2009
Xioz skrev:
ujuj skriva kontrakt  på att betala 4k nu sen 4k senare.. Tror du äns att du kommer få pengarna nästa månad?

Man måste tänka lite.. ajja hoppas att du får dina pengar men känns trögt om manb släjer till sådant folk. NO cash no THINGE!

Tror inte heller att det kommer pengar nästa månad.

De hade bara 4000kr nu, var ska de få de pengarna till nästa månad ifall de inte lyckats skramla ihop tillräckligt redan?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

herr
321 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
ajka skrev:
bjornt skrev:
jag ska tänka på det nästa gång min flickvän säljer en bil

Hehe, de kunde ju ha gått värre. Blev lite sur dr ett tag wink Ingen här kan väl bevisa (?) att chauffören hade en i trafiken för hög alkoholhalt i sig, men OM denna person tack vare alkoholen HADE kört ihjäl ett barn istället några km bort, då hade du nog tagit jävligt illa vid dig.

det hade jag säkerligen gjort, och det kanske var rent utav bra att gamla bettan pajjade efter 8 mil om man ser på det så:P

1 915 Inlägg
22 februari 2009
De kan inte kräva ersättning av dig för fel på bilen som verkstan har hittat.
besiktade du för 2 veckor sedan och inga fel hittade där ? så tror man ju att bilen är okej om den blivit godkänd, endera fuskade bilprovningen eller så letade verkstan väldigt noga.
Vad säger de att det är för fel på den ?
Hade det varit fel på avgassystem/katalysatorn så hade bilprovningen sagt det.
Minns jag rätt så måste katalysatorn sitta på en -88, men den behöver inte fungera. (Från -89 måste den fungera)

Såg de ut att ha en bra ekonomi ?
Mesta pengarna (soc?) kanske går till sprit och då kan de bli svårt att få pengar av dom.
Betalar de inte så får du väl skicka inkasso till dom.

Skrev ni nåt i kontraktet om vad som händer om de inte betalar ?

Jag sålde en bil för massa år sedan, köparen hade inte så mycket pengar just då så han ville betala halva summan då och resterande i slutet på nästa månad.(totalt 5000kr)
Vi skrev ett avtal på detta med kravet att om han inte betalade senast ett datum så skulle bilen gå tillbaka i min ägo igen.
Tiden gick och jag fick aldrig resterande pengarna, fick inte tag i köparen heller, bodde i samma stad när han köpte bilen, men hade flyttat 7mil bort en stund efter.
Fick tag i hans mammas adress genom en pizzeria med turkar (köparen var turk o hade jobbat där)
Så åkte dit en dag och fick tag i honom och fick förklaringen att han hade dåligt med pengar och inte hade kunnat betala, men när jag sa till han att fixa pengarna eller så tar jag tillbaks bilen enligt kontraktet, så fixade han fram pengarna ändå, som han inte hade till o börja med....

Den som lämnar in bilen på verkstad är skyldig att betala kostnaden, de kan inte lämna in bilen på verkstad och skicka räkningen till dig, skulle de ändå göra det så är det bara att säga att det inte är din bil och du har inte beställt något rep jobb på den.

Om de inte var nyktra när kontraktet skrevs så kanske det inte ens är giltigt enligt lag.

§ 31 handlar om att utnyttja svagare människors ställning. Att avtalet ingåtts på grund av motpartens oförstånd, beroende ställning och likande. I dessa fall gäller inte avtalet. Men det handlar om personer som har nedsatt uppfattningsförmåga.

bjornt skrev:
kvinnan luktade bara sprit men verkade inte full, men gubben kunde knappt stå på fötterna,
trodde självklart att hon skulle köra hem och att dom skulle hämta den dan därpå eftersom den stod på en stor parkering i stan och dom skulle åka hem norrut morgonen därpå. såg från köksfönstret att dom körde iväg 5 minuter senare

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

DFFL
9 020 Inlägg
22 februari 2009
bjornt skrev:
ajka skrev:
bjornt skrev:
jag ska tänka på det nästa gång min flickvän säljer en bil

Hehe, de kunde ju ha gått värre. Blev lite sur dr ett tag wink Ingen här kan väl bevisa (?) att chauffören hade en i trafiken för hög alkoholhalt i sig, men OM denna person tack vare alkoholen HADE kört ihjäl ett barn istället några km bort, då hade du nog tagit jävligt illa vid dig.

det hade jag säkerligen gjort, och det kanske var rent utav bra att gamla bettan pajjade efter 8 mil om man ser på det så:P

Hade jag varit du så hade jag sett det som så att du gjorde en samhällstjänst som sålde en trasig bil till dem.
Nu har de varken råd till att köra eller supa. big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

FreddeK
22 februari 2009
att folk aldrig lär sig....sälj aldrig en bil om pengar inte finns! ångervecka finns inte, ingen jävla butik hon handlat av!

Thorssa
22 februari 2009
De ska inte ha något att komma med men jag skulle fan inte tycka synd om dig när du släpper iväg någon som luktar sprit i en bil...dessutom två gånger!!

herr
321 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
larsson.m skrev:
Vad säger de att det är för fel på den ?

de säger att servo-oljan läcker ner på ljuddämparen och att katalysatorn är trasig. men de har ingen förklaring till att bilen la av mad bilen startade när den kom till verkstan efter bärgning.

bilen hade tydligen bara lagt av, jag tror det beror på bensinstopp, den har aldrig lagt av pga nåt annat i de 3 år vi haft den

Administratör
2 981 Inlägg
22 februari 2009
Sluta moralisera sönder hela tråden och svara på trådskaparens fråga. Ni vet inte hur det gick till och trådskaparen kanske förklarar som en kratta.

Den som beställer bärgning och arbete på verkstaden är den som får betala punkt slut. Sen om dom kräver pengar pga av nån typ av garanti är en helt annan sak. Jag har stött på sånt i mitt jobb nästan dagligen därför är vi så jäkla noga med att kolla att säljaren har godkännt rep innan vi börjar... "bilfirma"

En kopp av den svarta såsen...

herr
321 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Thorssa skrev:
De ska inte ha något att komma med men jag skulle fan inte tycka synd om dig när du släpper iväg någon som luktar sprit i en bil...dessutom två gånger!!

fel, andra gången jag träffade på dom var dom nyktra. båda två, om dom inte dolde det jävligt bra

155 Inlägg
22 februari 2009
Läste något om berusning här. För det första så har han juh redan sagt att han uppfattade de som berusade så det finns det juh bevis för att han gjorde. Så han kan inte hävda att han inte uppfattade de som berusade.
Som tur är dock så erkänner de juh själva ett brott då han såg de köra från platsen.

Men nu till alkohol. Om jag inte kommer ihåg helt fel så är du SKYLDIG att kontakta polisen om du vet lr misstänker att någon är rattonykter. Att inte göra det kan leda till att körkortet åker. Detsamma gäller att åka med någon som är rattfull. Att ge en berusad person tillgång till bil har jag för mig anses som grövre.

Dilemmat med att man inte kan ta bilnycklarna från någon annan utan att riskera att torska för stöld altenativt egenmäktigt förfarande löser man lätt genom att ringa polisen. Då har du tagit ditt ansvar helt enkelt.

Sen förövrigt så om en persons andedräkt luktar alkohol har personen garanterat druckit tillräckligt mkt för att inte köra bil.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
22 februari 2009
Skit i all moralpredikan! Var glad över dom 4000 du har fått, är ett helvete att sälja bil idag och är ju inga monstersummor du missar. Va glad att bilen rasa när fyllepacket köpte den så du slapp dom utgifterna.
Ignorera tanten, och var glad för dom 4000 du fått å luta dig tillbaka oc slipp alla problem big_smile

Sky´s the limit...

Studerande
463 Inlägg
22 februari 2009
Goffen skrev:
Sluta moralisera sönder hela tråden och svara på trådskaparens fråga.

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

Har alltid rätt!
689 Inlägg
22 februari 2009
Han har fått alla svar och även mer.

Gör alla en tjänst och lås tråden.

Livet är ett helvete, du är bjuden!

vinnarskalle!
907 Inlägg
23 februari 2009
Rushman skrev:
Skit i all moralpredikan! Var glad över dom 4000 du har fått, är ett helvete att sälja bil idag och är ju inga monstersummor du missar. Va glad att bilen rasa när fyllepacket köpte den så du slapp dom utgifterna.
Ignorera tanten, och var glad för dom 4000 du fått å luta dig tillbaka oc slipp alla problem big_smile

amen! cool

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
23 februari 2009
740Fors skrev:
Jävla idiot, hoppas fan det blir en riktigt sur resa med allt detta för dig! Människor som dig borde inte ens få äga en bil eller inneha körkort!

Men mogna för hellvete....

Sump Runk Rätt O Slätt!

782 Inlägg
23 februari 2009
ajka skrev:
bjornt skrev:
740Fors skrev:
Jävla idiot, hoppas fan det blir en riktigt sur resa med allt detta för dig! Människor som dig borde inte ens få äga en bil eller inneha körkort!

jag förklarar det här igen:
Kvinnan luktade det skumt ikring, hon betedde sig inte full, hon körde deras bil dit,
Jag fick intrycket att de skulle köra hem i samma bil som de kom eftersom mannen var kraftigt berusad,

Vi skriver på papprena, jag och min flickvän går in och de sitter kvar i sin bil där vi skrev på kontraktet och gjorde upp affären eftersom det var kallt ute,
Jag ser sedan 5 minuter senare att båda bilarna åker iväg från parkeringen från mitt köksfönster

Jag tycker ni dömer mig lite hårt, och jag inser i efterhand att jag borde sett till att dom inte körde hem.
men det är lätt att vara efterklok

Grattis, de flesta alkoholister vet EXAKT hur mycket de kan dricka innan det syns på dom, finns de som klarar av att jobba osv samtidigt som de småsuper hela tiden.

Du är ju bara för mycket *suck*
och nu när jag läst hela tråden att det finns så många moralkärringar på gorg det visste jag inte,,,
Vad får ni ut av att skriva samma sak som killen i inlägget ovanför skrev???
Senast redigerat av bushmyra (23 februari 2009)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

Gas til de ras!!
100 Inlägg
23 februari 2009
ajka skrev:
Idiot. Hoppas det slutar med att du får hem skräpet på din gård och tvingas betala tebax till dom. Skriva kontrakt med berusade människor vars omdöme är påverkat och utnyttja detta, sen ge nycklarna till alkoholpåverkade personer. Det visar att du har väldigt dåligt omdöme och du borde inte få vistas i trafiken. Trots att du inte körde rattfull gjorde du det möjligt för dessa personer, som inte ens hade nog med pengar med sig.

Bit i det sura äpplet, det får vi trafikanter som möter dig på vägen göra mad

Fan va trött jag blir på er som håller på att klanka ner på honom.. han gjorde ett misstag men ni behöver väl inte strö salt i hans sår?? eller är det för att ni ska visa att i är bättre människor... att veta vad en annan människa ska göra är omöjligt.. man tror givetvis på deras ord..

jag hoppas allt löser sig för dig och man lär sig av sina misstag.. lycka till säger jag..

Alla säger att styla en volvo är som att sminka en gris!!!
Låt mig då sminka mitt svin!!

bitter besserwisser
644 Inlägg
23 februari 2009
larsson.m skrev:
Om de inte var nyktra när kontraktet skrevs så kanske det inte ens är giltigt enligt lag.

§ 31 handlar om att utnyttja svagare människors ställning. Att avtalet ingåtts på grund av motpartens oförstånd, beroende ställning och likande. I dessa fall gäller inte avtalet. Men det handlar om personer som har nedsatt uppfattningsförmåga.

Det är lite lurigt det där.. det står även i lagen om undantag. Om man tex av egen vilja satt sig i denna svagare ställning. Dvs. druckit alkohol. Har inte lagtexten framme nu men det är inte så svart på vitt som du får det att låta.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

1 948 Inlägg
23 februari 2009
den registrerade ägaren när bärgning och reparation inträffade är ju "kärringen" med tankepå att ni skrev papprena på bilen dagen innan så står det ju den dagens datum. har ingen betydelse att informationen intekommer in i vv datorer förens 1-2 veckor senare.

Sök