SAAB 900s

Team Svås medlem
27 februari 2005 · 7 Inlägg

Undrar om det går att sätta ditt en vanlig 900 turbo istället för lätttryckan?
Och i så fall måste man modifiera något?

Kimmen
27 februari 2005 · 245 Inlägg

Du behöver nog byta lite grejer om du ska byta aggregatet mot ett fulltrycks aggregat. Du behöver databoxarna från fullturbon, wastegaten, bränsletryckregulatorn m,m... lite jobb blir det smile

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås
Trionic
29 april 2005 · 17 Inlägg

Helt fel, en og saab 900s har exakt samma turbo som en vanlig t16 med fulltryck! Det enda som skiljer en s och en fulltryckare är att fulltryckaren har ic, apc samt ett annat bränslechip. Fixar du det har du exakt samma bil som fulltryckaren bortsett från Apc mätaren i panelen.

Bättre sent än aldrig....
Saab 900 T16 "Extra allt" (1992)
Saab 900 Cabriolet "Smurfen" (1992)
Jokero Fordonsmekaniker, galen o allmänt jävla envis
2 maj 2005 · 78 Inlägg

Har inte alla 900s 90-93 Mitsi agg? Vanliga t16 har väl Garret om jag inte minns fel. Men annars stämmer det att det enda som skiljer är APC (tar inte lång tid att montera), ic (tar löjligt lite tid att montera) och instrumenteringen (tar lite längre tid att montera).
Har man en 900s från -90 och har Lucassystem på bilen så bör man byta till en "nyare" box (91-93) då boxen från -90 har tryckbegränsning, passerar du äver 0,6bar så slår han av soppapumpen (tror att det var den iaf... man slår snorhornet i ratten iaf om man inte är med riktigt...)


/Johnny

Allmänt jävla envis!
Aero T16
3 maj 2005 · 1 327 Inlägg

Kolla om du hittar nån som ska skrotas. Byt hela motorn och slipp all elektrnik som ska fixas

ZayD
3 maj 2005 · 9 Inlägg

Sen kommer vi till att en APC-box kostar sin lilla slant:)

NIzmO Ollikkala Racing
3 maj 2005 · 1 724 Inlägg

ZayD skrev:
Sen kommer vi till att en APC-box kostar sin lilla slant:)

Behöver inte alls kosta mkt, att köpa en 900s och sätta i ett apc system och dyl är ett riktigt bra och relativt billigt sätt att få en rolig o snabb Saab.

Billigare försäkring är ju inte fel t.ex wink

- Time Attack -
Jokero Fordonsmekaniker, galen o allmänt jävla envis
3 maj 2005 · 78 Inlägg

Inte mycket jobb med att montera apc på bilen. Kostar inte heller mycket alls. Billigt blir det som sagt också med tanke på försäkring o annat. Det krävs betydligt mycket med arbete med att byta till en "fulltrycksmotor" i bilen. Du får ju "samma" motor bara du monterar ett apc-system.



/Johnny

Allmänt jävla envis!
erixonn
9 maj 2005 · 19 Inlägg

Kolla på speedparts.se
Där finns massor med uppgraderingar i turbo och chipnings väg

Erick
9 maj 2005 · 4 767 Inlägg

Alla 900 turbo, såväl 900s som 900 t16 och aero årsmodellerna 90-93 har mitsu te05-12b turbon.

Och som tidigare sagt det ända som skiljer är att 900s inte har IC och APC.

Sätt i en intercooler från en 9000 årsml. 94> och koppla förbi tryckvakten som sitter under ratten ovanför pedalstället. Och spänn en fjäder på wastegatestången och sätt ett t-kors på wastegateslangen.
Om du har en -90 års modell av 900s behöver du ett bränslechip för att kunna ladda över 0,55 bar. Detta säljer speedparts för en tusenlapp.
Har du 91-93 behövs inget chip i början.
Med 9000-IC kan du ladda ca 1 bar relativt riskfritt.. Ladda INTE mer utan APC, då risk för spikningar föreligger. Och spikar motorn för mycket så rasar motorn. sad

Med lilla orginal 900 turbo IC:n kan du ladda 0,8 som mest. Du måste ha en laddtrycksmätare inkopplad jämt när du labbar med laddtrycket..

Jag har säkert glömt nåt.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang