Robban30 skrev:
Vad är kvalitet? Det är ett sammansatt begrepp som till stor del är subjektivt. Däckens prestanda som hållbarhet, grepp på tort och vått underlag, hur tysta de är varierar givetvis och är även en kompromiss mellan olika egenskaper i gummiblandningen. Ta tex ett Michelin Pilot Sport, som jag själv kör på min m5, däcket har en sk treadweare på 220 som är en indikation på hur mjukt däcket är, Khmho KU31 har 320, Spector har 380, Nankang har 320, Avon har 280. Treadweare är en indikator på hur lång lifslängd däcket har jämfört med ett "normal mät däck" som har treadwear 100. Så söker du livslängs leta högt tal.
Mjumkheten i däcket är en viktig faktor för hur tyst däcket går samt hur bra grepp det har. Mjukheten är intimt kopplad till treadwear. Ta tex ett R-däck Toyo R888, som sitter på min andra M5, detta däck har en hårdhetsgrad på endast 80, dvs närmast suddegummi.
Alltså vad är kvalitet? Prislappen i kombination med olika egenskaper. Michelindäck och R-däck är svindyrt och tar fort slut. Kör tex endast ca 1500 mil på michelindäcken innan det är dags att byta. Kumho räcker betydligt längre och fungerar ruskigt bra enligt kompisar som kör på detta däck. prislappen på ett sådant kumhodäcvk i 225-40-18 ligger på drygt 1000-lappen. Ett däck som jag alltså varmt kan rekommendera som ett bra alternativ pris-prestanda.
När det gäller fälgalternativ såg jag en giftig fälg på blocket som
www.infosite.se hade lagt ut, se länken:
http://www.blocket.se/vi/19723214.htm?ca=11_s . Fälgen är Boss redline, svart centrum med en röd kant, riktigt snygg!
Hoppas du blivit klokare, dock vet jag att just däcksdiskussioner och resonemang kring kvalitet och pris är just ändlösa, men hoppas i alla fall att mitt lilla bidrag gjort dig mindre förvirrad.
Robban