4563
Sök

Däckval saab 9000?

687 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Jag skulle vilja ha hjälp med däckval till min saab 9000 cse. Vill ha synpunkter från de med erfarenhet av vilka däck som skulle passa bäst. Hänsyn skall tas till hållbarhet dvs hur fort de slits, grepp samt komfort och ljudnivå. De däck jag tänkte mig kommer se ut såhär: 225/40 18 men jag tar gärna emot tips gällande andra däck med. Eftersom det är olika för varje bil vilket däckmärke som passar bäst så vill jag gärna ha lite kött på benen innan jag beställer.

Tacksam för snabb och smidig hjälp.

Mvh
Daniel

OEM <3
6 957 Inlägg
12 mars 2009
#2
Vad får det kosta? tongue
Senast redigerat av Bjork (12 mars 2009)

OEM <3

687 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#3
Bjork skrev:
Vad får det kosta? tongue

225/40/18 på en 9000, låter rätt tight för hjulhusen bak på dessa bilar?
Kanske satsa på 225/35/18?

Edit: tar tillbaka det där med 40-profilen, verkar ju funka för en hel del
Men ska de sänkas eller dyligt?

Kanske sänker något sedan, men det är inte prio 1 om man säger så.
Viktigare att fälgarna och däcken passar till att börja med. Jag skulle vilja ha tips på bra mellanklass och högre klass. Inga billiga skitdäck, men det behöver ju inte ha värstingdäck heller då jag bara kommer rulla runt till lite olika platser på vanlig väg i sommar. Har fått ett pris med däck och fälgar för 13400 kr, då är det Pirelli Zero Nero, men av mina erfarenheter så slits Pirellidäck väldigt fort. Jobbade hos Polisen i Åmål ett tag och tog hand om bilarna och Pirellidäcken slets väääldigt fort. Min budget tillåter inte byte av däck inför varje säsong, utan helst varannan i alla fall.

Mvh
Daniel

OEM <3
6 957 Inlägg
12 mars 2009
#4
Okej smile Har hunnit testa lite märken nu på 3 år tongue alltifrån 15-20"
Märken ja gillat mest av dessa är Michelin, Hankook, Continental och nu förhoppningsvis BF Goodrich tongue

Själv har jag tänkt att testa BF Goodrich G-Force Profiler denna säsong, verkar vara ett hyfsat däck.
Åkte förra året på Hankook Ventus K-107, det var väldigt slitstarkt tyckte jag.

Året där innan hade jag Kumho Ecsta KU31, skit!! Åkte väl gött på det men gummit var ju så mjukt
att framhjulen var slut efter en säsong.

Samma år som Kumhon hann jag åka lite på Continental Sport Contact 3, var rätt OK också.

Dunlop kanske kan vara något? Deras Sport Maxx har jag fått för mig är bra tongue
Senast redigerat av Bjork (12 mars 2009)

OEM <3

687 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#5
Bjork skrev:
Okej smile Har hunnit testa lite märken nu på 3 år tongue alltifrån 15-20"
Märken ja gillat mest av dessa är Michelin, Hankook, Continental och nu förhoppningsvis BF Goodrich tongue

Själv har jag tänkt att testa BF Goodrich G-Force Profiler denna säsong, verkar vara ett hyfsat däck.
Åkte förra året på Hankook Ventus K-107, det var väldigt slitstarkt tyckte jag.

Året där innan hade jag Kumho Ecsta KU31, skit!! Åkte väl gött på det men gummit var ju så mjukt
att framhjulen var slut efter en säsong.

Samma år som Kumhon hann jag åka lite på Continental Sport Contact 3, var rätt OK också.

Dunlop kanske kan vara något? Deras Sport Maxx har jag fått för mig är bra tongue

någon erfarenhet av Marangoni Mythos ? smile

687 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#6
Ingen mer som kan ge feedback? hmm

OEM <3
6 957 Inlägg
12 mars 2009
#7
Danne_485 skrev:
Bjork skrev:
Okej smile Har hunnit testa lite märken nu på 3 år tongue alltifrån 15-20"
Märken ja gillat mest av dessa är Michelin, Hankook, Continental och nu förhoppningsvis BF Goodrich tongue

Själv har jag tänkt att testa BF Goodrich G-Force Profiler denna säsong, verkar vara ett hyfsat däck.
Åkte förra året på Hankook Ventus K-107, det var väldigt slitstarkt tyckte jag.

Året där innan hade jag Kumho Ecsta KU31, skit!! Åkte väl gött på det men gummit var ju så mjukt
att framhjulen var slut efter en säsong.

Samma år som Kumhon hann jag åka lite på Continental Sport Contact 3, var rätt OK också.

Dunlop kanske kan vara något? Deras Sport Maxx har jag fått för mig är bra tongue

någon erfarenhet av Marangoni Mythos ? smile

Ingen erfarenhet dock hört mkt positivt om dem, Michelin i grund smile

OEM <3

144 Inlägg
12 mars 2009
#8
Vad är kvalitet? Det är ett sammansatt begrepp som till stor del är subjektivt. Däckens prestanda som hållbarhet, grepp på tort och vått underlag, hur tysta de är varierar givetvis och är även en kompromiss mellan olika egenskaper i gummiblandningen. Ta tex ett Michelin Pilot Sport, som jag själv kör på min m5, däcket har en sk treadweare på 220 som är en indikation på hur mjukt däcket är, Khmho KU31 har 320, Spector har 380, Nankang har 320, Avon har 280. Treadweare är en indikator på hur lång lifslängd däcket har jämfört med ett "normal mät däck" som har treadwear 100. Så söker du livslängs leta högt tal.

Mjumkheten i däcket är en viktig faktor för hur tyst däcket går samt hur bra grepp det har. Mjukheten är intimt kopplad till treadwear. Ta tex ett R-däck Toyo R888, som sitter på min andra M5, detta däck har en hårdhetsgrad på endast 80, dvs närmast suddegummi.

Alltså vad är kvalitet? Prislappen i kombination med olika egenskaper. Michelindäck och R-däck är svindyrt och tar fort slut. Kör tex  endast ca 1500 mil på michelindäcken innan det är dags att byta. Kumho räcker betydligt längre och fungerar ruskigt bra enligt kompisar som kör på detta däck. prislappen på ett sådant kumhodäcvk i 225-40-18 ligger på drygt 1000-lappen. Ett däck som jag alltså varmt kan rekommendera som ett bra alternativ pris-prestanda.

När det gäller fälgalternativ såg jag en giftig fälg på blocket som www.infosite.se hade lagt ut, se länken: http://www.blocket.se/vi/19723214.htm?ca=11_s . Fälgen är Boss redline, svart centrum med en röd kant, riktigt snygg!

Hoppas du blivit klokare, dock vet jag att just däcksdiskussioner och resonemang kring kvalitet och pris är just ändlösa, men hoppas i alla fall att mitt lilla bidrag gjort dig mindre förvirrad.


Robban

Robert

687 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#9
Robban30 skrev:
Vad är kvalitet? Det är ett sammansatt begrepp som till stor del är subjektivt. Däckens prestanda som hållbarhet, grepp på tort och vått underlag, hur tysta de är varierar givetvis och är även en kompromiss mellan olika egenskaper i gummiblandningen. Ta tex ett Michelin Pilot Sport, som jag själv kör på min m5, däcket har en sk treadweare på 220 som är en indikation på hur mjukt däcket är, Khmho KU31 har 320, Spector har 380, Nankang har 320, Avon har 280. Treadweare är en indikator på hur lång lifslängd däcket har jämfört med ett "normal mät däck" som har treadwear 100. Så söker du livslängs leta högt tal.

Mjumkheten i däcket är en viktig faktor för hur tyst däcket går samt hur bra grepp det har. Mjukheten är intimt kopplad till treadwear. Ta tex ett R-däck Toyo R888, som sitter på min andra M5, detta däck har en hårdhetsgrad på endast 80, dvs närmast suddegummi.

Alltså vad är kvalitet? Prislappen i kombination med olika egenskaper. Michelindäck och R-däck är svindyrt och tar fort slut. Kör tex  endast ca 1500 mil på michelindäcken innan det är dags att byta. Kumho räcker betydligt längre och fungerar ruskigt bra enligt kompisar som kör på detta däck. prislappen på ett sådant kumhodäcvk i 225-40-18 ligger på drygt 1000-lappen. Ett däck som jag alltså varmt kan rekommendera som ett bra alternativ pris-prestanda.

När det gäller fälgalternativ såg jag en giftig fälg på blocket som www.infosite.se hade lagt ut, se länken: http://www.blocket.se/vi/19723214.htm?ca=11_s . Fälgen är Boss redline, svart centrum med en röd kant, riktigt snygg!

Hoppas du blivit klokare, dock vet jag att just däcksdiskussioner och resonemang kring kvalitet och pris är just ändlösa, men hoppas i alla fall att mitt lilla bidrag gjort dig mindre förvirrad.


Robban

En guldkommentar i djungeln enligt mig. smile Dock står det just nu mellan hankook evo 14614 kr, Maragoni Mythos 12285 kr och Pirelli P Zero N 13400 kr (priser med fälgarna). Eventuellt Dunlop Sportmaxx som är ungefär i prisklass med Hankookdäcken. Har du något tips på vilka jag ska välja där ur pris/prestanda synvinkel?

Mvh
Daniel

687 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#10
Det blir ju inget pendlande om man säger så, utan mest normalkörning tex. resor till kusten och storstäderna, åka till släkt och vänner och ner på stan ibland och så. Så max 1500 mil tror jag per säsong och det är nog även det att ta i skulle jag tro i alla fall. Så jag behöver nog inte de allra dyraste däcken. Ett litet förtydligande av mig. roll

144 Inlägg
12 mars 2009
#11
Då är Kumho KU31 en stark kandidat. Mycket prisvärt och enligt den info jag har slitstarkt däck med en treadwear på 320.

Robban

Robert

687 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#12
Drygt 100 pers som kollat tråden, men bara 2 som skrivit. Kom igen nu! tongue

OEM <3
6 957 Inlägg
12 mars 2009
#13
Robban30 skrev:
Då är Kumho KU31 en stark kandidat. Mycket prisvärt och enligt den info jag har slitstarkt däck med en treadwear på 320.

Robban

Jag tyckte Kumhon var rena skiten! Hade 205/40/16 på Golfen sen gav jag det en chans till,
skaffa då 225/35/19 till min gamla Saab, dom var rätt slut efter en säsong (ifram)
Och nej, jag börnar inte, kör inte ståll etc.

MEN det ska tilläggas att jag körde strax över 2000mil den sommaren, så håller du dig kring
1500mil på en säsong så kan dom räcka lite längre.

Jag säger Hankook i detta fallet!

Mvh

OEM <3

huh?
10 427 Inlägg
12 mars 2009
#14
Köp Nokian Z G2 då om inte annat, då får du inbyggd slitagemätning av däcken.
Dvs finns märkningar i däcken per millimeter som slits. Riktigt bra tycker jag smile

Men varken testvinnare eller testförlorare vad jag uppfattat det som.

Om inte annat får du väl vänta en månad eller två tills motortidningarna har fått
tummen ur, tagit emot en muta eller två, sladdat sönder lite däck på någon testbana
någonstans och skrivit en artikel om det wink


4 299 Inlägg
12 mars 2009
#15
Continental håller rätt bra, har haft de nu 2 säsonger på 9-5an. Gått lite halvhårt, så framdäcken sjunger nu på sista versen. Däremot ser bakdäcken finfina ut fortfarande smile

//Jacob


687 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#16
Falken FK-452 då? Fälgskyddskant och väldigt mycke snyggare mönster! big_smile Något att ha?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
13 mars 2009
#17
http://www.dacktest.com/pkw_sommerreife … index.html
http://www.carzi.com/2007/04/03/review- … es-fk-452/

Men om du varken ska köra hårt eller spec långt så är det kanske onödigt att kasta ut mer pengar på däck och fälg än vad bilen är värd? Därav inte sagt att du skall tumma på säkerheten, går att hitta riktigta klipp om man är snabb.

Själv köpte jag mina sommardäck på 15" alu beg, däcken (Nokian NRe) hade endast rullat 200mil dvs i princip nya. Och för det pyntade jag 1400, duger gott och väl om man inte ska vrålköra. Lite tråkigt är det då det bara spinner pga bredden, men så kostade det mig ingen förmögenhet heller cool
Senast redigerat av TenZer (13 mars 2009)

Rock'n Roll

Steker som aldrig förr
503 Inlägg
13 mars 2009
#18
Falken, Kumho och Marangoni är skräp. dålig kvalitet på gummiblandningen samt att dom slits fort smile

Hankook, Michelin och Yokohama är fint skit smile

behöver inte säga så mycket mer än att det är bra kvalle på däcken samt att dom håller bra och har bra komfort smile

MHV

Alex.

jag har jobbat med däck för några år sen. så jag vet vad jag talar om smile

8-)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 mars 2009
#19
enda däck som jag tycker halt hållt för mig är nankang ^^
enda däcken som rullat över 1000 mil för mig dock håller dom ju ingen bra ljudnivå skricker i första kurva i lite högre hastighet men hoolywod däck e manligt


687 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#20
TenZer skrev:
http://www.dacktest.com/pkw_sommerreife … index.html
http://www.carzi.com/2007/04/03/review- … es-fk-452/

Men om du varken ska köra hårt eller spec långt så är det kanske onödigt att kasta ut mer pengar på däck och fälg än vad bilen är värd? Därav inte sagt att du skall tumma på säkerheten, går att hitta riktigta klipp om man är snabb.

Själv köpte jag mina sommardäck på 15" alu beg, däcken (Nokian NRe) hade endast rullat 200mil dvs i princip nya. Och för det pyntade jag 1400, duger gott och väl om man inte ska vrålköra. Lite tråkigt är det då det bara spinner pga bredden, men så kostade det mig ingen förmögenhet heller cool

Hehe, om jag vill busköra så har jag ju redan både 15" och 16" fälgar som jag kan köpa däck till i sådana fall. Anledningen till att jag vill köpa däck och fälgar som är värda ungefär lika mycket som bilen är främst att nya fälgar förhöjer utseendet något avsevärt och man behöver knappt göra något mer på bilen sedan  utan den är snygg ändå. Jag anser att om jag  kan sälja bilen för max 10-12 k så kan jag lika gärna behålla den, fräscha till den och köra med den tills den rasar. 10 k är ju inga pengar idag när det gäller bilar.

Den där sidan "däcktest" ställer jag mig väldigt frågande till alltså, för där har ju både kumho och falken fått riktigt bra kritik men enligt "Alex_M" så skall det ju vara skit. Så vad ska man gå efter egentligen? hmm

Mvh
Daniel


Sök