Audi A6 2006, tickande ventiler?

AndreasPlars
17 mars 2009 · 1 062 Inlägg

AudiZack--> Vet du vad FSI står för? Vet du om att Audi/VW IDAG använder direktinsprutning i alla motorer som heter FSI eller TFSI ? (med Turbo)
Det som strulade var inte själva direktinsprutningen utan den "skiktade" direktinsprutningen de hade i början, i princip ungefär som Mitsubishis GDI system.
Som sagt, direktinsprutning är det på TFSI och FSI även om den idag inte är Skiktad så tickandet kan ju mycket väl komma från något som insprutningen åstakommer.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Pilsk
17 mars 2009 · 460 Inlägg

det är skillnad på den äldre insprutningen och fsi tekniken. har hört mycket snack om att det ska vara samma dom den äldre med det är det inte.
det tickande ljudet som ni hör kommer från fsi tekniken.

insprutningen är speciell på en fsi efter som att den kör 5 insprutningar på en tändtakt om jag kom ihåg det rätt, och det kan den göra genom att det är piezokristall i insprutarna och det är samma typ av kristall som sitter i knacksensorer. det speciella de piezo är att den expanderar när man leder störm genom den.
samt att kolvtoppen har en speciell utformning. fsi tekniken utvecklade dom för att dom skulle få mer bränslesnåla bilar.

/Jobbar på vag.

jocke_gronberg
17 mars 2009 · 4 586 Inlägg

Pilsk skrev:
det är skillnad på den äldre insprutningen och fsi tekniken. har hört mycket snack om att det ska vara samma dom den äldre med det är det inte.
det tickande ljudet som ni hör kommer från fsi tekniken.

insprutningen är speciell på en fsi efter som att den kör 5 insprutningar på en tändtakt om jag kom ihåg det rätt, och det kan den göra genom att det är piezokristall i insprutarna och det är samma typ av kristall som sitter i knacksensorer. det speciella de piezo är att den expanderar när man leder störm genom den.
samt att kolvtoppen har en speciell utformning. fsi tekniken utvecklade dom för att dom skulle få mer bränslesnåla bilar.

/Jobbar på vag.

det man kan gratta dom för är att motorn knappt känns att det är igång på tomgång tack vare fsi tekniken men känns dock som det systemet behöver lite mer tid att utveckla sig

Har suttit i flertal bilar och aldrig känt samma sak. precis som man vill starta den en gång till

sedan att motorn tickar lite det är bara bra. På en helt tyst motor så är det lättare att bränna ventiler eller iallafall vad en som körde rally sa till mig

Men alltid bra att kolla med verkstad så allt står rätt till med oljetryck.mm

Senast redigerat av jorre83 (17 mars 2009)

AndreasPlars
18 mars 2009 · 1 062 Inlägg

Pilsk skrev:
det är skillnad på den äldre insprutningen och fsi tekniken. har hört mycket snack om att det ska vara samma dom den äldre med det är det inte.
det tickande ljudet som ni hör kommer från fsi tekniken. .

Ja precis, första 1,8t tex, alltså 150hk som vart 163 och som fanns i 180hk och 225. Den motorn har inte direktinsprutning.
När FSI kom för ett par år sedan så hade motorerna Stratefierad (skiktad) direktinsprutning, därav namner FSI. Fuel, Stratefied(stavningen...) Injektion. Idag har FSI spisarna INTE denna skiktade direktinsprutning man väl har de "vanlig" DIREKTinsprutning rakt in i förbränningsrummet och inte som på "gamla" 1,8t insprutning från insuget mot den öppna insugsventilen.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
dizel82
24 augusti 2009 · 1 Inlägg

Tjena,

har haft samma "problem" med min A6 2.0TFSI tills jag kontaktade Audi i Linköping. Efter 5 dagar på verkstad så försvann det irriterande ljudet. Förklaringen som jag fick var att det bytte kamrem och hela köret och oljudet försvann.

Förövrigt så låter 2.0TFSI som en diesel med sitt lite knastrande ljud vilket är i sig vanligt för alla syskon som har 2.0TFSI ( A3, A4, A6).

Mvh
E

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang