Angående "Förstärkningssats 1900kg" (dragkrok) På volvo 965.

Rooth07 Lindahls Gräv AB
18 mars 2009 · 716 Inlägg

Tjena, Hittade ett litet skojjigt papper i 965. Det är alltså en bruksanvisning om en förstärkningssats till att få dra 1900kg med bilen.

Och när jag kikade under bilen så satt förstärkningarna på platts. och så stog det i pappret att den skulle besiktas. men funderar på om dom som moterat det verkligen gjort det., för om man kollar i regbeviset så står det bara 1600 kg som är original. tycker det borde stå 1900 kg där i så fall.

Så frågan är om man ska kolla vidare på det eller om man bara ska skita i att och dra 1900kg?tongue

Eller vilka skall man prata med för att få reda på om det är riktigt gjort? bilprovningen?

twin_cam Smålänning
18 mars 2009 · 7 877 Inlägg

Troligen tongue

Åk in med det och regbesiktiga smile Är ju alltid skoj att få dra mycket smile (om du har körkort för de vill säga)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Rooth07 Lindahls Gräv AB
18 mars 2009 · 716 Inlägg

twin_cam skrev:
Troligen tongue

Åk in med det och regbesiktiga smile Är ju alltid skoj att få dra mycket smile (om du har körkort för de vill säga)

Hehe ja visst fan det:P men alla tjabbar om att det är så dyrt att regbesikta, men ingen som vet precis var det kostar:P hehe, någon aning?. Nej jag har ju inte E kort, men ska ta det nu till sommarn hade jag tänkt:D

Melin Trafikledare
18 mars 2009 · 563 Inlägg

Det måste oxå vara monterat ett extra oljekyl till automaten för att man ska få regga upp dragvikten. Men det är ju ingen tvekan om att bilen håller för det. Har dragit närmare 2,5 ton med en 740, fort gick det inte, men det fungerade.. :p

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Rooth07 Lindahls Gräv AB
18 mars 2009 · 716 Inlägg

Melin skrev:
Det måste oxå vara monterat ett extra oljekyl till automaten för att man ska få regga upp dragvikten. Men det är ju ingen tvekan om att bilen håller för det. Har dragit närmare 2,5 ton med en 740, fort gick det inte, men det fungerade.. :p

Vilken satans tur att jag har manuell låda dåbig_smile

Melin Trafikledare
18 mars 2009 · 563 Inlägg

Bara åka in och regga då, men man behöver ett intyg från Volvo också. Kostnaden för reggningen borde vara som en vanlig dragkroksreggning.. 380 kr

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Rooth07 Lindahls Gräv AB
18 mars 2009 · 716 Inlägg

Melin skrev:
Bara åka in och regga då, men man behöver ett intyg från Volvo också. Kostnaden för reggningen borde vara som en vanlig dragkroksreggning.. 380 kr

Okej, och vad är det för intyg då?yikes

Rooth07 Lindahls Gräv AB
21 mars 2009 · 716 Inlägg

Som sagt vad är detför intyg man behöver ifrån volvo?

Stefan Varberg Supraman
21 mars 2009 · 2 300 Inlägg

Ring och fråga bilprovningen så får du exakta svar om vad du behöver för intyg osv

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Rooth07 Lindahls Gräv AB
21 mars 2009 · 716 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Ring och fråga bilprovningen så får du exakta svar om vad du behöver för intyg osv

Okej. tack=)

Karlsson_83
10 mars 2013 · 7 Inlägg

Hej. Är på jakt efter en förstärkning till min v90 men har utgått ur sortimentet hos liljas. Någon som vet nån stans man kan få tag på de? Fick du reda på vad för intyg man behövde?

Volvo S90 T6 twinturbo "Ice blue" (1997)
amab48
1 mars 2021 · 2 Inlägg

Rooth07 skrev:
Tjena, Hittade ett litet skojjigt papper i 965. Det är alltså en bruksanvisning om en förstärkningssats till att få dra 1900kg med bilen.

Och när jag kikade under bilen så satt förstärkningarna på platts. och så stog det i pappret att den skulle besiktas. men funderar på om dom som moterat det verkligen gjort det., för om man kollar i regbeviset så står det bara 1600 kg som är original. tycker det borde stå 1900 kg där i så fall.

Så frågan är om man ska kolla vidare på det eller om man bara ska skita i att och dra 1900kg?tongue

Eller vilka skall man prata med för att få reda på om det är riktigt gjort? bilprovningen?

Hej , gammal inlägg men har du kvar det intyget ? och kan skicka det ? ska besikta en 965 med förstärkingsats strax , men tyvärr har möss käkat upp aöllt i handskfack inklusive det intyget , det avr ett äldre biltema intyg där turbo bil fick dra 1900 kg annars 1800 kg , nu hittar vi bara det på 1800 kg ,  har även sedan tidigare även en 945 aa som får dra 1900 kg men tyvärr ej sparaat intyget , så ?+
mvh amab

amab48
9 mars 2021 · 2 Inlägg

finns det så skicka gärna på  email till classic1948@hotmail.com
mvh o tacksam  lars

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang