Ditec/mrcap etc VS egenvård

newBadboy
19 mars 2009 · 340 Inlägg

Har haft en diskussion med några kollegor ang lackbehandling. Har köpt en ny bil och har nästan blivit utskälld för att jag väljer att inte skicka bilen på en ditec behandlig för 4-5000kr. De säger att bilen kommer att behålla glans etc mycket bättre år efter år och att den blir mycket mer resistent mot repor etc.

Grejen är att i mitt fall sköter jag bilen bättre än genomsnitts bilägaren. Jag sa till min kollega att jag inte vill lämna in bilen eftersom jag underhålller bilen. Jag säger inte att en sådan behandling inte funkar.Jagf säger bara att man kan uppnå i princip samma resultat i slutändan om man sköter bilen mycket noggrant. Det känns att de jag snackat med lämnar in bilen o sen skiter de i att sköta om den och på sin höjd tvättar av den inför sommaren.

Enl honom så kvittar det vad jag än gör så kommer jag aldrig uppnå samma reslutat jämf med en behandling.


VAD SÄGER NI???!!!

riggley Valkyrie
19 mars 2009 · 118 Inlägg

Sköter du bilen som du säger och använder rätt redskap och medel så är det bara att köra på. Känns onödigt att lämna in bilen på behandling om man gör det ordentligt själv, och dessutom tycker det är kul.

Forge Distributer http://www.maptun.com/
twin_cam Smålänning
19 mars 2009 · 7 877 Inlägg

Klart som fasen att egenvård fullt ut kan ersätta en behandling...

Vissa verkar tro att dom trollar... Egentligen har dom ju bara på vax med bra hållbarhet... Ibland som en plastfilm, och det är ju sant, den kan man inte göra själv, men att vaxa bilen lite tätare är en fullgod ersättning.

Så att din pedantskötsel kommer göra att din bil håller sin i mycket bättre skick än deras om dom inbillar sig att en sån behandling är under hela bilen livstid...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
newBadboy
20 mars 2009 · 340 Inlägg

Mycket intressant läsning. Spec att höra av ngn som har testat både och.  Min nya bil kommer oxå att vara metallic svart roll

Jag undrar även hur det är med glans "wow effekt" på lacken efter en behadling jämf med egen vaxning?

Torlejf Bilvårdstönt.
20 mars 2009 · 1 109 Inlägg

Ett lackskydd skyddar inte mot tvättrepor. Däremot blir det lättare att få bort smutsen som sitter på lacken och då minskar risken för att man drar runt smutsen med tvättsvampen/tvätthandsken.

Att äga en svart bil är generellt sett ett litet helvete och repor uppstår hur man än gör.

Efter en behandling är glansen helt klart godkänd, men som sagt, underarbetet är det viktiga och just däför ska man kolla vad folk tycker om just den bilvårdsfirman du tänkt anlita. Bara för att de är med i en känd kedja betyder det inte att dom vet vad om gör.

Lägga ett lackskydd klarar vem som helst, men att polera bilen innan lacksskyddet kräver lite erfarenhet.

Oavsett vad du väljer så hoppas jag du blir nöjd.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
newBadboy
20 mars 2009 · 340 Inlägg

Jag kommer att köra egenvård. Det är jag säker på. Har du tips på vad man ska och inte ska använda vid tvätt/ vaxning för att undvika repor som uppstår av "gnuggande"

Senast redigerat av newBadboy (20 mars 2009)

Torlejf Bilvårdstönt.
20 mars 2009 · 1 109 Inlägg

newBadboy skrev:
Jag kommer att köra egenvård. Det är jag säker på. Har du tips på vad man ska och inte ska använda vid tvätt/ vaxning för att undvika repor som uppstår av "gnuggande"

När det gäller tvätten så ska du undvika avfettning i den mån det går. Självklart måste du använda avfettningar lite då och då. Men desto mindre du använder det desto längre håller skyddet på bilen.
Vid egenvård är ju detta egentligen inget problem, är ju bara att lackskydda/vaxa en gång extra varje år.

Sen ska du spola av bilen noga innan du påbörjar själva svampandet. Glöm allt vad engångsvampar heter, sånna där med schampo i. Köp större svampar, såkallade: "Jumbo" som suger åt sig en betydligt större mängd vatten. Mycket vatten är en utav ingredienserna för att undvika repor.

I övrigt så finns det en tråd här på forumet om just biltvätt, rekomenderar dig att läsa den.

När det gäller vaxning och eventuell polering så finns det polerpaket på www.prorecond.se/webshop.

Vill du polera själv så är polerpaketet med Menzerna Intensive Polish, Menzerna Final Finish och Fireglaze något utav det bästa du kan köpa. Lägg där till ett par olika plertrissor, några mikrofiberdukar samt en dubbelhuvad polermaskin (t.ex från Biltema för 298 kr.) så kan du polera och lackskydda din bil bra lång tid framöver.
Detta lackskydd (Fireglaze) håller dessutom betydligt längre än ett vanligt vax, så sköter du bilen så kan det hålla minst ett år.

Har du fler frågor så är det bara ställa dom. Vi här ska nog kunna hjälpa dig på bästa sätt.

Mvh. David.
PS. Var bor du?

Senast redigerat av Torlejf (20 mars 2009)

Bygger rolig bil. :)
Magnus-B
1 juli 2009 · 29 Inlägg

newBadboy skrev:
Mycket intressant läsning. Spec att höra av ngn som har testat både och.  Min nya bil kommer oxå att vara metallic svart roll

Jag undrar även hur det är med glans "wow effekt" på lacken efter en behadling jämf med egen vaxning?

Jag upplevde inte någon wow effekt på min bil då jag hämtade den från efterbehandlingen och dessutom så hade dom inte lagt i stenskotten som dom påstår att dom ska göra.
Det var första gången jag lämmnade bilen på ditec och kommer aldrig att göra om det ,kan lika gärna vaxa bilen 2 ggr om året hemma i garaget.

V70 2013 Momentum DE FWD AUT
Volvo V90 "Pråmen" (2018)
Speedman Bilvårdsexpert
3 juli 2009 · 663 Inlägg

Garaget är intressant så sett, att det finns väldigt många hobbyrekondare som är väldigt förståsigpå ibland helt utan kunnighet

En lackkonservering skyddar inte mot stenskott etc. Ang repor så är det som Torlejf nämnde. Det är INTE en plastfilm som många tror.

Jag kan lova att lämnar man till en duktig rekondare, så kommer aldrig en hobbypolerare uppnå samma resultat.
Sen att den del utav er inte kommer hålla med mig kan jag köpa. Förklaringen är isåfall att jag ser glans och yta på ett djupare vis än vad en hobbypolerare gör.

Och varför ex. man inte ser bättre glans från Ditec är för att många utav dom lägger bara ny lackkonservering, utan att polera innan.
Jag ser däremot ingen skillnad på bilen efter min återbehandling. Detta beror på att kunden skött sin bil exemplariskt. Har kunden däremot lyckas repa bilen en del så ser man stor skillnad på bilen efteråt.

Minsta lilla repa på lacken matta ner lacken i glanstalet. Sedan hur mkt beror helt på hur mkt repor det finns.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
saab_9
3 juli 2009 · 117 Inlägg

lämnade in min bil på mr cap för 2 veckor sen grymmt bra resultat big_smile

Mortalis VW-nörd?
3 juli 2009 · 4 332 Inlägg

Kan väl säga såhär iaf att ja körde lite dyrare grejer nu från prorecond, de som många förespråkat (fireglaze bl.a.) och körde en sån där maskin för att mäta lacken o grejer å den uppnår enligt den (VWs maskin) samma resultat som när den rulla ut från fabriken, så ja tror nog man kan uppnå rätt bra resultat själv.

Detta gällde för övrigt min 9½ år gamla golf

Senast redigerat av Mortalis (3 juli 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang