Batteriet laddar ur (Datsun -79)

Kasi
22 mars 2009 · 140 Inlägg

Har ett ganska irriterande problem med min Datsun 140Y -79. När jag sätter i ett nyladdat batteri i bilen och startar bilen så funkar allt perfekt till en början, men efter ett tag så förlorar batteriet effekt och tar efter ett tag slut. Jag har kollat generatorn och den funkar fint, laddar ca 12 v, men batteriet får bara ca 6 v när den laddar, borde inte va något fel med sladdarna.

Misstänker att det kan ha att göra med laddningsrelät, eftersom batteriet laddas ur även när bilen är avstängd. Ska laddningsrelät slå till när man kopplar på batteriet? För det klickar till när man gör det, kanske inte ska va så tänkte jag. I så fall kan det väl vara en orsak?

Tacksam för svar!

DusanMandick Random Hero
22 mars 2009 · 4 047 Inlägg

om du låter bilen stå, drar den ur även när tändning o så är avslagen ? ta loss plusen o sätt en amperemeter mellan kabeln o betteriet

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Kasi
22 mars 2009 · 140 Inlägg

DusanMandick skrev:
om du låter bilen stå, drar den ur även när tändning o så är avslagen ? ta loss plusen o sätt en amperemeter mellan kabeln o betteriet

Jo, den drar ström även när tändningen är avslagen. Okej, ska föröka få tag på en amperemeter då.

alain www.bimmerpower.org
22 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Hur gammal är din batteri? har du testa med en annan batteri om den håller? det kan vara celler i batteri som är slut.
Kolla pollarna om dom är rena, minus kabbel spänn på båda sidor.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
mrbuggy Entreprenör
22 mars 2009 · 1 784 Inlägg

Kasi skrev:

DusanMandick skrev:
om du låter bilen stå, drar den ur även när tändning o så är avslagen ? ta loss plusen o sätt en amperemeter mellan kabeln o betteriet

Jo, den drar ström även när tändningen är avslagen. Okej, ska föröka få tag på en amperemeter då.

Den kommer säkert visa att de drar ström...du kanske har en klocka eller nåt som går jämt....Men laddningen är mera intressant...den ska ju ladda mer än 12 volt..å reläet ska INTE slå till när du ansluter..

Kasi
22 mars 2009 · 140 Inlägg

alain skrev:
Hur gammal är din batteri? har du testa med en annan batteri om den håller? det kan vara celler i batteri som är slut.
Kolla pollarna om dom är rena, minus kabbel spänn på båda sidor.

Jo, köpte ett begagnat batteri, men har testat andra, ska inte va nåt fel på det. Har även rengjort och satt fast polerna ordentligt.

Den kommer säkert visa att de drar ström...du kanske har en klocka eller nåt som går jämt....Men laddningen är mera intressant...den ska ju ladda mer än 12 volt..å reläet ska INTE slå till när du ansluter..

Tror inte att den lilla klockan skulle dra ur batteriet. Har inte mätt exakt, kan vara så att den laddar 14 v, men den laddar iaf. Misstänker att det är ett nytt laddningsrelä som behövs då?

mrbuggy Entreprenör
22 mars 2009 · 1 784 Inlägg

Kasi skrev:

alain skrev:
Hur gammal är din batteri? har du testa med en annan batteri om den håller? det kan vara celler i batteri som är slut.
Kolla pollarna om dom är rena, minus kabbel spänn på båda sidor.

Jo, köpte ett begagnat batteri, men har testat andra, ska inte va nåt fel på det. Har även rengjort och satt fast polerna ordentligt.

Den kommer säkert visa att de drar ström...du kanske har en klocka eller nåt som går jämt....Men laddningen är mera intressant...den ska ju ladda mer än 12 volt..å reläet ska INTE slå till när du ansluter..

Tror inte att den lilla klockan skulle dra ur batteriet. Har inte mätt exakt, kan vara så att den laddar 14 v, men den laddar iaf. Misstänker att det är ett nytt laddningsrelä som behövs då?

De verkar nog så de... ;-)

Drönirettab
22 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Kasi skrev:
kan vara så att den laddar 14 v, men den laddar iaf. Misstänker att det är ett nytt laddningsrelä som behövs då?

Du skrev först att generatorn funkar fint och laddar ca 12 V, men om spänningen verkligen är som du beskriver först så laddar den inte alls. Mät gärna mer exakt så får vi se om det är "godkänt". smile

Relät ska inte klicka, håller med mrbuggy där. Det kan kanske bero på att det är dåligt, men det kan också bero på någon form av kortslutning i kablarna till relät.

Har du gjort något med bilen nyligen?

Senast redigerat av Drönirettab (22 mars 2009)

Kasi
22 mars 2009 · 140 Inlägg

Drönirettab skrev:

Kasi skrev:
kan vara så att den laddar 14 v, men den laddar iaf. Misstänker att det är ett nytt laddningsrelä som behövs då?

Du skrev först att generatorn funkar fint och laddar ca 12 V, men om spänningen verkligen är som du beskriver först så laddar den inte alls. Mät gärna mer exakt så får vi se om det är "godkänt". smile

Relät ska inte klicka, håller med mrbuggy där. Det kan kanske bero på att det är dåligt, men det kan också bero på någon form av kortslutning i kablarna till relät.

Har du gjort något med bilen nyligen?

Ska mäta ordentligt när jag får tag på ett bättre mätinstrument.

Okej, får ta och kolla upp alla sladdar lite mer noggrant också. Kan ju va något sånt. Batteriet åkte av en gång så att pluskablarna åkte in i generatorfläkten. Har lagat kablarna men det kan ju ha hänt något mer då.

Har småfixat med bilen lite varje helg, men inget stort.

Drönirettab
22 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Började det där felet efter att pluskablarna hade fastnat i generatorfläkten?

Kasi
22 mars 2009 · 140 Inlägg

Drönirettab skrev:
Började det där felet efter att pluskablarna hade fastnat i generatorfläkten?

Jo, tror det faktiskt. Kan ju ha blivit kortslutning om fläkten är minusladdad, men skulle det slå ut laddningsrelät då?

Drönirettab
23 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Det är ju iaf inte omöjligt att detta har gjort att relät drar så fort man kopplar på batterikablarna, du bör kika på hur det ser ut omkring generatorn och laddrelät tycker jag. smile

Lyser batterilampan någonting när bilen är igång?

mrbuggy Entreprenör
23 mars 2009 · 1 784 Inlägg

Kasi skrev:

Drönirettab skrev:
Började det där felet efter att pluskablarna hade fastnat i generatorfläkten?

Jo, tror det faktiskt. Kan ju ha blivit kortslutning om fläkten är minusladdad, men skulle det slå ut laddningsrelät då?

tror faktiskt du bränt relät ...!

Kasi
23 mars 2009 · 140 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det är ju iaf inte omöjligt att detta har gjort att relät drar så fort man kopplar på batterikablarna, du bör kika på hur det ser ut omkring generatorn och laddrelät tycker jag. smile

Lyser batterilampan någonting när bilen är igång?

Okej, låter troligt. Får ta och kolla upp det. Jag antar att det även kan va orsaken till att batteriet inte laddas när motorn är igång då?

Har faktiskt inte tänkt på om batterilampan lyser, den borde väl det antar jag.

tror faktiskt du bränt relät ...!

Jo, verkar så, men relät såg rätt enkelt ut, så det behövs nog, som tur, ingen datsun-originaldel.

Kasi
19 april 2009 · 140 Inlägg

Har letat runt lite efter laddningsrelä, men jag hittar inget till datsun, givetvis, men finns det inget i universalväg som kan funka? Tog förövrigt isär relät, men jag kunde inte hitta något som såg fel ut. Kanske inte är själva relät, utan något annat i systemet som har bränt?

Det satt två relän i "koppen", eller vad man ska kalla det, och det va det grövre relät som slog till när man kopplade på batteriet, om den infon kan hjälpa.

Kasi
26 april 2009 · 140 Inlägg

Ingen som vet vart man kan hitta laddningsrelän? Behöver verkligen få igång bilen nu...

Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
26 april 2009 · 272 Inlägg

Har du kollat med  www.bildelsbasen.se  ?  Finns 7 generatorer där !

Schipperke rules !
Kasi
30 april 2009 · 140 Inlägg

Schipperke-owner skrev:
Har du kollat med  www.bildelsbasen.se  ?  Finns 7 generatorer där !

Hade missat det, men hittade bara "övrigt relä" (vad det nu kan vara?). Lagernummer W157110.

Generator har jag redan, och det är separat laddrelä.

Senast redigerat av Kasi (30 april 2009)

RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
2 juni 2009 · 120 Inlägg

Om det inte löser sig med laddrelät så borde du
åka till en kunnig som kan plocka ner generatorn och kolla ifall det är en
eller flera diodrar inuti generatorn som har gått sönder. Om det är någon eller flera som har gått
sönder så kan man alltid löda dit nya smile
Det är det enda jag kan tänka mig när det gäller själva generatorn
efter att du har beskrivit att det inte syns någon skada på laddrelät.

Mvh

Stefan

Senast redigerat av RallySaaben85 (2 juni 2009)

Kasi
2 juni 2009 · 140 Inlägg

RallySaaben85 skrev:
Om det inte löser sig med laddrelät så borde du
åka till en kunnig som kan plocka ner generatorn och kolla ifall det är en
eller flera diodrar inuti generatorn som har gått sönder. Om det är någon eller flera som har gått
sönder så kan man alltid löda dit nya smile
Det är det enda jag kan tänka mig när det gäller själva generatorn
efter att du har beskrivit att det inte syns någon skada på laddrelät.

Mvh

Stefan

Bytte generator, så nu laddar den i alla fall wink Tack för tipset.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang