För tungt släp - olovlig körning

Emyl Mr.
23 mars 2009 · 4 Inlägg

Hej alla, jag körde till fjällen förra veckan med ett släp lastat med 4 skotrar. Bilen får med B körkort dra ett släp på 1230 kg. Jag drog ett släp vars totalvikt är typat som 1400 kg. Blev stannad av polisen mitt i natten och dem kollade upp allt mellan himmel och jord och sa att dem ska rapportera det som olovlig körning eftersom jag saknar BE behörighet!

I övrigt var dem ganska trevliga och så men jag behövde aldrig skriva på något och fick inte något delgivningskvitto eller liknande! Dem frågade bara om jag erkände och kryssade i någon ruta i sitt papper.

Det jag undrar är vad som kan hända nu vad som händer om jag nekar brott nu i efterhand och så. Om man eventuellt kan peka på några EU direktiv eller något.

Tilläggas kanske ska göras att jag är inne på mitt andra körkort med nästan ett års prövotid kvar.

9000 aero -94
Mercedes w126 "300 DT" (1985)
262turbo
23 mars 2009 · 1 004 Inlägg

du skriver ju själv att du har dragit en 1400kg kärra med en 1200kg bil... inte mycke att neka till?.... bara hoppas att du får behålla körkortet... ps det är bättre att lasta 1400kg på en 700kg kärra då blir det "bara" överlast...

Senast redigerat av 262turbo (23 mars 2009)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
KimpaaBooY
23 mars 2009 · 378 Inlägg

Det är helt riktigt blir olovlig körning, dock tror jag inte länsstyrelsen ser såpass jätte hårt på detta om du inte dock har prövotid på körkortet.

Kan bli att du får böter + indraget körkort nån månad eller två.
Med prövtid kanske det blir max halvår, beror ju helt på vilken ombudsman som tar åt sig ärendet, sen kan du ju alltid överklaga dommen.

Just därför man kan ta B(E) behörighet.



Kan tillägga ifall det kommer följdfrågor av andra., det hjälper ej om du har BC, du får fortfarande ej dra tyngre bilsläp med detta, måste finnas E.

Senast redigerat av KimpaaBooY (23 mars 2009)

// KimpaaBooY
kolvas
23 mars 2009 · 4 001 Inlägg

262turbo skrev:
du skriver ju själv att du har dragit en 1400kg kärra med en 1200kg bil... inte mycke att neka till?.... bara hoppas att du får behålla körkortet... ps det är bättre att lasta 1400kg på en 700kg kärra då blir det "bara" överlast...

det ska man inte vara säker på, vid 50% överlast så kan det klassas som vårdslöshet och då kan kortet ryka ändå.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
KimpaaBooY
23 mars 2009 · 378 Inlägg

kolvas skrev:

262turbo skrev:
du skriver ju själv att du har dragit en 1400kg kärra med en 1200kg bil... inte mycke att neka till?.... bara hoppas att du får behålla körkortet... ps det är bättre att lasta 1400kg på en 700kg kärra då blir det "bara" överlast...

det ska man inte vara säker på, vid 50% överlast så kan det klassas som vårdslöshet och då kan kortet ryka ändå.

Bra tanke ! Och med prövotid som innan är det ju alltid värre.

// KimpaaBooY
262turbo
23 mars 2009 · 1 004 Inlägg

KimpaaBooY skrev:

kolvas skrev:

262turbo skrev:
du skriver ju själv att du har dragit en 1400kg kärra med en 1200kg bil... inte mycke att neka till?.... bara hoppas att du får behålla körkortet... ps det är bättre att lasta 1400kg på en 700kg kärra då blir det "bara" överlast...

det ska man inte vara säker på, vid 50% överlast så kan det klassas som vårdslöshet och då kan kortet ryka ändå.

Bra tanke ! Och med prövotid som innan är det ju alltid värre.

är ingen skilnad på straff om man har prövotid eller ej.....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
kolvas
23 mars 2009 · 4 001 Inlägg

KimpaaBooY skrev:

kolvas skrev:

262turbo skrev:
du skriver ju själv att du har dragit en 1400kg kärra med en 1200kg bil... inte mycke att neka till?.... bara hoppas att du får behålla körkortet... ps det är bättre att lasta 1400kg på en 700kg kärra då blir det "bara" överlast...

det ska man inte vara säker på, vid 50% överlast så kan det klassas som vårdslöshet och då kan kortet ryka ändå.

Bra tanke ! Och med prövotid som innan är det ju alltid värre.

prövotiden ska inte göra någon skillnad om man blir av med kortet eller inte, skillnaden är att man inte får tillbaka kortet, däremot så om man gör upprepade förseelser under prövotiden kan man bli bedömd som oansvarig och därför bli av med kortet

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
262turbo
23 mars 2009 · 1 004 Inlägg

kolvas skrev:

262turbo skrev:
du skriver ju själv att du har dragit en 1400kg kärra med en 1200kg bil... inte mycke att neka till?.... bara hoppas att du får behålla körkortet... ps det är bättre att lasta 1400kg på en 700kg kärra då blir det "bara" överlast...

det ska man inte vara säker på, vid 50% överlast så kan det klassas som vårdslöshet och då kan kortet ryka ändå.

då vet jag..... men det är lite svårare för polisen att bevisa överlast om dom inte har med sig vågceller eller tillgång till en våg?....

Senast redigerat av 262turbo (23 mars 2009)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
KimpaaBooY
23 mars 2009 · 378 Inlägg

262turbo skrev:

KimpaaBooY skrev:

kolvas skrev:
det ska man inte vara säker på, vid 50% överlast så kan det klassas som vårdslöshet och då kan kortet ryka ändå.

Bra tanke ! Och med prövotid som innan är det ju alltid värre.

är ingen skilnad på straff om man har prövotid eller ej.....

Jasså, varför inte? Prövotiden gäller väll alla lagbrott inom trafiken,
under tiden man "lånar" körkortet.
Det är vad jag fick lära mig under yrkesförarutbildningen.



Men fundering, stog i översta inlägget han är inne på sitt andra körkort, har du haft indraget eller sånt innan eller har du tagit en ny behörighet? För man har ju bara prövotid på första behörigheten.

Det hade iallafall jag när jag tog BECE, var enbart B jag hade prövotid på.

Senast redigerat av KimpaaBooY (23 mars 2009)

// KimpaaBooY
262turbo
23 mars 2009 · 1 004 Inlägg

KimpaaBooY skrev:

262turbo skrev:

KimpaaBooY skrev:

Bra tanke ! Och med prövotid som innan är det ju alltid värre.

är ingen skilnad på straff om man har prövotid eller ej.....

Jasså, varför inte? Prövotiden gäller väll alla lagbrott inom trafiken,
under tiden man "lånar" körkortet.
Det är vad jag fick lära mig under yrkesförarutbildningen.



Men fundering, stog i översta inlägget han är inne på sitt andra körkort, har du haft indraget eller sånt innan eller har du tagit en ny behörighet? För man har ju bara prövotid på första behörigheten.

Det hade iallafall jag när jag tog BECE, var enbart B jag hade prövotid på.

"alla är lika inför lagen"

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
kolvas
23 mars 2009 · 4 001 Inlägg

262turbo skrev:
då vet jag..... men det är lite svårare för polisen att bevisa överlast om dom inte har med sig vågceller eller tillgång till en våg?....

visst är det svårare för dom men vid ett grovt överlast (det brukar vara ganska enkelt att se) så ställer farbror polisen gärna upp och transporterar en till en våg alternativt ber en kollega svänga ut med vågceller, dom har all tid i världen när det gäller sånt här

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
jetta_gt
23 mars 2009 · 7 Inlägg

Emyl skrev:
Det jag undrar är vad som kan hända nu vad som händer om jag nekar brott nu i efterhand och så. Om man eventuellt kan peka på några EU direktiv eller något.

Tilläggas kanske ska göras att jag är inne på mitt andra körkort med nästan ett års prövotid kvar.

Festlig kille du ,, vet en som gjorde nåt likartat på mitt jobb , 6 mån indraget och 3000:- i böter ,men  han hade inte prövotid,, och precis när det änt var han lättad över hur smärtfritt det gått med polisen på plats
han trodde att det max skulle bli en prick i körkortet ,, (puckot)

och neka ?? hände det inte då?? ska du hitta på att al-quaida tvingat dig till att dra släpet :-)

och tyvärr nej det finns inget EU-direktiv där korkade bilförare slipper lättare undan

Ha en bra dag , och kör säkert i framtiden , så får du behålla körkortet

jetta_gt
23 mars 2009 · 7 Inlägg

262turbo skrev:
"alla är lika inför lagen"

Tyvärr är det inte sant...

Senast redigerat av jetta_gt (23 mars 2009)

ichibon mmm, blåbärssoppa.
23 mars 2009 · 616 Inlägg

Prövotid betyder inte att man lättare blir av med körkortet.

Precis samma regler gäller, skillnaden är att man måste göra om proven för att få tillbaka körkortet om man har prövotid kvar.

Tror det såg annorlunda ut tidigare, men detta är vad som gäller idag iaf.

/ichi
jetta_gt
23 mars 2009 · 7 Inlägg

ichibon skrev:
Prövotid betyder inte att man lättare blir av med körkortet.

Precis samma regler gäller, skillnaden är att man måste göra om proven för att få tillbaka körkortet om man har prövotid kvar.

Tror det såg annorlunda ut tidigare, men detta är vad som gäller idag iaf.

Tidigare var det i alla fall så att hade man prövo  och du gjorde en förseelse som normalt skulle ge dryga böter , kunde dom dra in lappen , eftersom man bara hade det på prov

men den här kilen har ju gjort tt ganska grovt brott , olovlig körning så jag vet inte, och det verkar som han haft det indraget tidigare
en återfallsförbrytare , då brukar dommen bli lite hårdare ,och så hade han snöskotrar på verkar ju lite töntigt..

FireTraXX DFFL
23 mars 2009 · 9 020 Inlägg

jetta_gt skrev:

ichibon skrev:
Prövotid betyder inte att man lättare blir av med körkortet.

Precis samma regler gäller, skillnaden är att man måste göra om proven för att få tillbaka körkortet om man har prövotid kvar.

Tror det såg annorlunda ut tidigare, men detta är vad som gäller idag iaf.

Tidigare var det i alla fall så att hade man prövo  och du gjorde en förseelse som normalt skulle ge dryga böter , kunde dom dra in lappen , eftersom man bara hade det på prov

men den här kilen har ju gjort tt ganska grovt brott , olovlig körning så jag vet inte, och det verkar som han haft det indraget tidigare
en återfallsförbrytare , då brukar dommen bli lite hårdare ,och så hade han snöskotrar på verkar ju lite töntigt..

Nej, nu ljuger du.
Det har aldrig varit så, det är inte så och det kommer inte att bli så.

ENDA skillnaden mellan ett körkort med prövotid och ett utan är att om man blir av med det medans man har prövotid så får man göra om allt.
Har man inte prövotid kvar så får man tillbaka det när spärrtiden gått ut, sålänge man inte blivit av med kortet mer än 12 månader.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
jetta_gt
23 mars 2009 · 7 Inlägg

Inlägg raderat pga personangrepp. /admin

Senast redigerat av jetta_gt (23 mars 2009)

Crozzfire Avstängd
23 mars 2009 · 512 Inlägg

Samma regler! Tappar du ditt körkort med prövotid, så får du inte igen det! Utan prövotid så får du tillbaka det om inte spärrtiden överstiger 14Mån

alain www.bimmerpower.org
23 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Vet inte om dom kommer att dra ditt körkort men! önskar att dom är snälla med dig.
Olovlig körning; ej behörighet för tillkopplat släp (t.ex. avsaknad av E-behörighet) 900:-
http://www.trafikjuristen.se/boter/akla … kbrott.htm
Nu är det våren och det är många som hyr släpp utan kolla totalvikt (det står på den) och kör utan BE vid behov, om det krävs BE på grund av totalvik, man får inte eller köra dem tom.
På sommar, polisen stoppa många med husvagnar som inte har BE
Vid polis kontrol kan polisen tvinga dig att koppla av ekipaget på en lämpligt plats så att någon annat med rätt behöriget eller lämplig bil hämta den.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
volvoentusiasten
23 mars 2009 · 4 005 Inlägg

alain skrev:
Vet inte om dom kommer att dra ditt körkort men! önskar att dom är snälla med dig.
Olovlig körning; ej behörighet för tillkopplat släp (t.ex. avsaknad av E-behörighet) 900:-
http://www.trafikjuristen.se/boter/akla … kbrott.htm
Nu är det våren och det är många som hyr släpp utan kolla totalvikt (det står på den) och kör utan BE vid behov, om det krävs BE på grund av totalvik, man får inte eller köra dem tom.
På sommar, polisen stoppa många med husvagnar som inte har BE
Vid polis kontrol kan polisen tvinga dig att koppla av ekipaget på en lämpligt plats så att någon annat med rätt behöriget eller lämplig bil hämta den.

Du det där var ju en bra sida!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang