För tungt släp - olovlig körning

Nizzura Man blir ensam om man vill ha hela.
23 mars 2009 · 174 Inlägg

Bara jag som tycker polisen agerade tveksamt om de släppte iväg honom, trots att de konstaterat olovlig körning?

Åka kollektivt är, att åka med personer man inte vill umgås med,
på en tidpunkt som inte passar och till en plats man inte vill åka.
Nissan 350Z GT "Kuroi" (2006)
Arradin
23 mars 2009 · 631 Inlägg

Nizzura skrev:
Bara jag som tycker polisen agerade tveksamt om de släppte iväg honom, trots att de konstaterat olovlig körning?

Hmm, tänkte inte på det.. 
Man får väl inte fortsätta köra om man väl blir stannad? hmm

alain www.bimmerpower.org
23 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Arradin skrev:

Nizzura skrev:
Bara jag som tycker polisen agerade tveksamt om de släppte iväg honom, trots att de konstaterat olovlig körning?

Hmm, tänkte inte på det.. 
Man får väl inte fortsätta köra om man väl blir stannad? hmm

Som jag skrev innan,
Vid polis kontrol kan polisen tvinga dig att koppla av ekipaget på en lämpligt plats så att någon annat med rätt behöriget eller lämplig bil hämta den.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
JOCKE_ST
23 mars 2009 · 212 Inlägg

Hamilton skrev:

JOCKE_ST skrev:

Hamilton skrev:

Skillnaden är jävligt stor vill jag mena, du var säkert inte 18 när du körde mopeden och får per automatik ett lägre straff.

att där finns skillnad kan jag hålla med om... men att den skulle vara så jävla stor vet jag inte... nä inte 18 men d vässentliga e ju att det inte påverkade körkortet vilket en olovlig körning borde ha gjort! (i mitt fall lämpet) så d betyder ju att det inte BEHÖVER TVUNGET påverka hans körkort på så vis att han blir av med d... dock finns risken...

Att han blir av med körkortet är ju redan klart om han fälls för olovlig körning, finns inga andra allternativ  det är 3 till 6mån.

kan mycket väl stämma... kan bara hänvisa till att mitt lämo inte blev påverat trots att det borde blivit det i så fall eftersom att olovlig körning e ju olovlig körning men du har nog rätt... var som sagt ett bra tag sedan det inträffade för mig så...

NO PAIN NO GAIN!
Kan man gasa för mycket?
Emyl Mr.
25 mars 2009 · 4 Inlägg

Hmm, mycket delade meningar verkar det som hära!

Får väl se, ifall jag får hem nå papper av åklagarmyndigheten alternativt länsstyrelsen som säger att de vill omhänderta min lapp så kommer jag neka så jag åtminstone drar ut på det en stund!

9000 aero -94
Mercedes w126 "300 DT" (1985)
Emyl Mr.
27 mars 2009 · 4 Inlägg

Ffick hem papper idag, rör sig om penningböter på 1500 kr bara.. sen vet jag inte om det är något länsstylrelsen kan ta upp i efterhand frågan om mitt körkort?

9000 aero -94
Mercedes w126 "300 DT" (1985)
volvoentusiasten
27 mars 2009 · 4 005 Inlägg

Emyl skrev:
Ffick hem papper idag, rör sig om penningböter på 1500 kr bara.. sen vet jag inte om det är något länsstylrelsen kan ta upp i efterhand frågan om mitt körkort?

Jodå, minst när du anar det, så har de tänkt till o kommit fram till att du inte är mogen att ha körkort och drar tillbaka det.

Dock brukar det gälla när du gör upprepande förseelser. Vissa län är hårdare än andra.

nikotino ///R-Rated
27 mars 2009 · 518 Inlägg

Jag har varit med om samma situation, dock körde jag 15km (90-väg) för fort oxå.
fick böta 2800 om jag inte mins fel.
Jag fick bara en bötes-avi till en början.
Länsstyrelsen tog god tid på sig, efter ett tag Fick jag hem papper från Länsstyrelsen där dom meddelade mig att körkortet kan komma att återkallas.
Jag skrev till dom och förklarade hur min situation såg ut och alla nackdelar (med råge) till följd om kortet blev indraget.
Fixade papper från företaget där det stod att jag mister jobbet om jag inte får behålla kortet.

Jag hade tur, fick behålla det.

Senast redigerat av nikotino (27 mars 2009)

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white
s12 Nissan Gazelle
28 mars 2009 · 1 460 Inlägg

mm de e nått som jag måste tänka på för tungt släp och olovlig körning

Nissan Silvia
zzuxx Rockabilly
28 mars 2009 · 30 Inlägg

gamlingen skrev:
enda skillnaden med prövotid och inte är att har man prövotid så får man köra upp igen,,,,inget annat,, reglerna är inte hårdare, de är samma

om man gör sig skyldig till straff som ger indraget körkort X antal månader och har prövotid så blir man av med det helt istället. man får ta ett nytt helt enkelt. har man ingen prövotid så blir det ju indraget dom där X antal månaderna sen får man tillbaka det.  MVH Daniel

Jag lider för övrigt av misantropi när jag jobbar, schitzofreni när jag tänker
och bestialiskt våld när jag inte får bort en mutter.
Volvo S70 2,5SE "bruksbilen" (1998)
Emyl Mr.
30 mars 2009 · 4 Inlägg

linuslinje skrev:

Emyl skrev:
Ffick hem papper idag, rör sig om penningböter på 1500 kr bara.. sen vet jag inte om det är något länsstylrelsen kan ta upp i efterhand frågan om mitt körkort?

Jodå, minst när du anar det, så har de tänkt till o kommit fram till att du inte är mogen att ha körkort och drar tillbaka det.

Dock brukar det gälla när du gör upprepande förseelser. Vissa län är hårdare än andra.

Det är ju inte mitt första körkort, därav ej heller min första förseelse. Men det är min första förseelse på detta kort så detta borde väl kunna gå bra, eller?

9000 aero -94
Mercedes w126 "300 DT" (1985)
Pierschann
17 april 2013 · 1 Inlägg

Olovlig körning; ej behörighet för tillkopplat släp (t.ex. avsaknad av E-behörighet)
Påföljd 900:- Böter


http://trafikjuristen.se/boter/aklagarb … kbrott.htm

neutral

henke_99 Offroad Racing
17 april 2013 · 3 122 Inlägg

Dagens trådlyft...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
fluppidupp ...
17 april 2013 · 757 Inlägg

så om jag har en bil som får dra 1600 lånar ett släp med totalvikt 1500 och får lasta 920kg men lastar 1250hk vad är straffet då? :S

nu köper jag nämligen en bil som får dra 2000kg men saknar fortfarande BE. men vill försöka få in så mycket som möjligt utan att behöva ta det där jävla förlegade kortet bara för att staten tror att bilarna väger 700kg som på 70talet.

Mankan87
17 april 2013 · 112 Inlägg

du får väll inte överstiga 3500kg?

fluppidupp ...
17 april 2013 · 757 Inlägg

överskred inte 3500kg med den bilen vi drog med då :p

möjligtvis med förarens vikt eller nått sånt tongue

Mankan87
17 april 2013 · 112 Inlägg

du åker nog bara på övervikt skulle jag gissa på. med andra ord böter

mickefixare when ever - were ever
17 april 2013 · 513 Inlägg

robzter skrev:
så om jag har en bil som får dra 1600 lånar ett släp med totalvikt 1500 och får lasta 920kg men lastar 1250hk vad är straffet då? :S

nu köper jag nämligen en bil som får dra 2000kg men saknar fortfarande BE. men vill försöka få in så mycket som möjligt utan att behöva ta det där jävla förlegade kortet bara för att staten tror att bilarna väger 700kg som på 70talet.

Du får dra så mycket som bilen tillåter på B-kort. Dom 2000kg kan du glömma utan BE.
Utan BE får du inte heller köra på den lastade vikten, alltså vad vagn + last väger för tillfället.

Sedan årsskiftet finns det en genväg tack vare EU. Ett tillstånd som gör att du får dra tyngre
utan att ta E. Kolla på transportstyrelsen.

Sen förstår jag inte vitsen med att lasta släpet tyngre än vad som är angivet som maxlast. Det tar ju död på vagnen i förtid!

fluppidupp ...
17 april 2013 · 757 Inlägg

mickefixare skrev:

robzter skrev:
så om jag har en bil som får dra 1600 lånar ett släp med totalvikt 1500 och får lasta 920kg men lastar 1250hk vad är straffet då? :S

nu köper jag nämligen en bil som får dra 2000kg men saknar fortfarande BE. men vill försöka få in så mycket som möjligt utan att behöva ta det där jävla förlegade kortet bara för att staten tror att bilarna väger 700kg som på 70talet.

Du får dra så mycket som bilen tillåter på B-kort. Dom 2000kg kan du glömma utan BE.
Utan BE får du inte heller köra på den lastade vikten, alltså vad vagn + last väger för tillfället.

Sedan årsskiftet finns det en genväg tack vare EU. Ett tillstånd som gör att du får dra tyngre
utan att ta E. Kolla på transportstyrelsen.

Sen förstår jag inte vitsen med att lasta släpet tyngre än vad som är angivet som maxlast. Det tar ju död på vagnen i förtid!

Jo utökad B behörighet känner jag till. men den är fortfarande förlegad. hade varit bättre att bara höja skiten till 4250 hur som så hade det gjort mer nytta. men nu är det ju en kassako för transportstyrelsen.

nu lånade vi en bil till just det dragändamålet som fick dra 1600.

bilen jag precis köpt får dra 2000 så jag kan ju ändå klara mig bättre med den om jag ska flytta på en trailer 1900 trailer

lånetrailer från statoil så jag kan nog ge blanka fan i om den dör i förtid då dom aldrig ens går igenom skiten innan dom lånar ut den. alla gånger (fler än 10) som jag har hyrt trailer så har jag alltid fått lägga minst en timme på att serva den innan man ens kunnat ge sig iväg.

mickefixare when ever - were ever
17 april 2013 · 513 Inlägg

Drar den 2000 på B? Det får jag inte ihop.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang