För tungt släp - olovlig körning

fluppidupp ...
17 april 2013 · 757 Inlägg

står max släpvagnsvikt när man slår på den iaf hmm

fluppidupp ...
17 april 2013 · 757 Inlägg

haha kollade nu via webbsidan och inte  via deras app. 1260 på bkort via hemsidan och 2000 via appen tongue

henke_99 Offroad Racing
17 april 2013 · 3 122 Inlägg

Max släpvagnsvikt är vad bilen är godkänd för, oavsett vad det blir för vikter. Innebär alltså inte att man nödvändigtvis får dra så mycket med b-kort. har man bara b-behörighet så är det ALLTID max 3500 kg totalvikt för hela ekipaget som gäller, om nu inte max släpvagnsvikt är lägre än vad som krävs för att den vikten ska uppnås.

Edit: det finns två vikter uppskrivna i reg-beviset. Max släpvagnsvikt och max totalvikt på släpet vid b-kort. Den senare är bara teoritiskt beräknad på totalvikter, det kan alltså stå högre vikt där än vad bilen är godkänd för.

Den sist nämnda viktuppgiften har dock inte riktigt samma beydelse längre då det där med totalvikt på släpet togs bort i samband med regeländringarna i januari. Numera är det BRUTTOvikt på släpet som gäller även med b-kort, men ändå med en övre gräns på 3500 kg TOTALvikt för fordonskombinationen som man måste beakta.

Senast redigerat av henke_99 (17 april 2013)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
fluppidupp ...
17 april 2013 · 757 Inlägg

fan vad dom ska krångla med regler för släp sad

henke_99 Offroad Racing
17 april 2013 · 3 122 Inlägg

Mycket krångligt ja, ända tills man tar e-kort... Egentligen tycker jag det vore lika bra att man inte fick köra släp alls utan behörighet, då kunde dom ta bort allt krångel med vikter och man slipper alla såna som är ute med både släp och husvagnar utan att ha koll på fordonet eftersom dom iaf en gång måste visa att dom kan hantera det hela.

Och vad gäller mig själv så nej, jag har inga roliga behörigheter heller utan skulle då tvingas ta det för att få köra släp. (är så sett inget problem egentligen, ska bara överlista latmasken och tidsbristen wink)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
fluppidupp ...
17 april 2013 · 757 Inlägg

haha jo samma här antagligen. är väll inget fel med kompetensen att dra släpet förutom kanske överlass wink men nöden har fan ingen lag ibland. har man lagt ner 3 veckor på att försöka få tag på en trailer som man får dra så skiter man i det till slut.

är ju t ex sjukt att man får dra ett lätt släp med enkelaxligt och lasta det tungt och är helt livsfarligt men inte ett stabilt boggisläp.

Senast redigerat av robzter (17 april 2013)

henke_99 Offroad Racing
17 april 2013 · 3 122 Inlägg

Precis. Eller som att jag får dra nästan dubbelt så stort släp med morsans opel som med min suburban, detta för att subban är för tung.

Fast för min del så har jag turen att ha en bror med rätt körkort som har ett 3500 kg släp och en 400 hästars cheva pickis att dra med...

Senast redigerat av henke_99 (17 april 2013)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
fluppidupp ...
17 april 2013 · 757 Inlägg

precis sånt är sjukt. borde isf anpassas rakt av vad biltillverkaren säger att man får dra. och så kör man bara en snabb uppkörning på typ 10 minuter med släp vid uppkörning om man nu vill ha släp.

Noart Cykelhatande yrkeschaufför.
17 april 2013 · 241 Inlägg

Det är "ungefär" så nu med de nya släpvagnskörkort. Men det är bra att det finns sådana regler, slipper man se obildade Stockholmare (skrev det innan jag såg att du var 08, ta't inte personligt. tongue)  som ska försöka köra ut till Hornslandet med sina XC90's och Polaris boggievagnar.

Senast redigerat av Noart (17 april 2013)

fluppidupp ...
17 april 2013 · 757 Inlägg

ja husvagnar är ett jävla mög. där kan dom allt få ha körkort. men för att köra en öppen trailer är det fan lite löjligt att det ska vara så jävla bökigt med just vikter och shit.

henke_99 Offroad Racing
18 april 2013 · 3 122 Inlägg

Det som känns ändå mer fånigt är att jag får inte dra en 1000kg släpvagn efter min suburban o köra i 80, med en sammanlagd totalvikt på 4500 kg. Men däremot får jag sätta mig bakom ratten i en traktor med trailer som har totalvikt på 60 ton o köra i 40 km/h utan att nån ifrågasätter det. (det får även dagens 15-åringar efter införandet av det nya AM-kortet)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
granadadr
18 april 2013 · 7 290 Inlägg

robzter skrev:
ja husvagnar är ett jävla mög. där kan dom allt få ha körkort. men för att köra en öppen trailer är det fan lite löjligt att det ska vara så jävla bökigt med just vikter och shit.

ja men en biltrailer är gode tung och kan få för sig hyss,, det gäller att veta hur ma ska lasta,

jag lånade en enkelaxlig biltrailer en gång för många år sedan, och lastade en granada, överlast meo, och på den tiden hade jag bara b kort, så olgaligt deluxe meo, och i en kraftig nerförsbacke så började den att åla ORDENTLIGT,, bara tur att vi inte åkte av,, så JA jag tycker det är bra med dagens regler om vikter,,


http://www.youtube.com/watch?v=mfLnLwFcSBc

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
alain www.bimmerpower.org
18 april 2013 · 3 995 Inlägg

Jag kolla nu på min ny inskaffade BMW X5 4.4i
Finns fortfarande skillnad mellan B och BE
Bilen väger 2200kg med Max last 500kg = 2700kg
Förut kunde man dra 800kg med B kort 2700kg + 800kg = 3500kg.
Idag, med B kort kan man dra 1500kg, då, 2700kg + 1500kg = 4200kg
Med min BE kan jag köra högsta sammanlagt bruttovikt för bil och släpp 5520kg.
Skillnad mellan B och BE i mitt fall är 1320kg mer.
Resultat, bra att ha BE.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
granadadr
18 april 2013 · 7 290 Inlägg

alain skrev:
Jag kolla nu på min ny inskaffade BMW X5 4.4i
Finns fortfarande skillnad mellan B och BE
Bilen väger 2200kg med Max last 500kg = 2700kg
Förut kunde man dra 800kg med B kort 2700kg + 800kg = 3500kg.
Idag, med B kort kan man dra 1500kg, då, 2700kg + 1500kg = 4200kg
Med min BE kan jag köra högsta sammanlagt bruttovikt för bil och släpp 5520kg.
Skillnad mellan B och BE i mitt fall är 1320kg mer.
Resultat, bra att ha BE.

ja,, å speciellt före årskiftet, då får vi dra mer,, kommer inte ihåg vad gränsen är idag på BE, men för de äldre kan man dra ekipage på ca 10 ton

it_mutt Avstängd
18 april 2013 · 10 388 Inlägg

granadadr skrev:

alain skrev:
Jag kolla nu på min ny inskaffade BMW X5 4.4i
Finns fortfarande skillnad mellan B och BE
Bilen väger 2200kg med Max last 500kg = 2700kg
Förut kunde man dra 800kg med B kort 2700kg + 800kg = 3500kg.
Idag, med B kort kan man dra 1500kg, då, 2700kg + 1500kg = 4200kg
Med min BE kan jag köra högsta sammanlagt bruttovikt för bil och släpp 5520kg.
Skillnad mellan B och BE i mitt fall är 1320kg mer.
Resultat, bra att ha BE.

ja,, å speciellt före årskiftet, då får vi dra mer,, kommer inte ihåg vad gränsen är idag på BE, men för de äldre kan man dra ekipage på ca 10 ton

Förändringar för behörighet BE

Körkort med behörighet BE som utfärdas från och med den 19 januari 2013 ger inte rätt att dra släp med en totalvikt över 3 500 kg. För att dra så tunga släp krävs då någon av behörigheterna C1E, CE, D1E eller DE.

För dig som redan har en B- eller BE-behörighet

Tänk på att om du redan har ett körkort med behörighet B eller BE, gäller de regler som fanns när du tog ditt körkort. En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar den rätt att köra ett fordon eller en fordonskombination som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte får ditt körkort återkallat).

Det innebär följande:
Du som har tagit körkort med behörighet B före den 1 juli 1996 och haft det i obruten följd sedan dess har inte någon övre begränsning för vad din personbil får väga.
Körkort med behörighet BE som är utfärdat före den 19 januari 2013 ger fortsatt rätt att dra släp oavsett vikt.

Senast redigerat av it_mutt (18 april 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
henke_99 Offroad Racing
18 april 2013 · 3 122 Inlägg

alain skrev:
Jag kolla nu på min ny inskaffade BMW X5 4.4i
Finns fortfarande skillnad mellan B och BE
Bilen väger 2200kg med Max last 500kg = 2700kg
Förut kunde man dra 800kg med B kort 2700kg + 800kg = 3500kg.
Idag, med B kort kan man dra 1500kg, då, 2700kg + 1500kg = 4200kg
Med min BE kan jag köra högsta sammanlagt bruttovikt för bil och släpp 5520kg.
Skillnad mellan B och BE i mitt fall är 1320kg mer.
Resultat, bra att ha BE.

Det är inte riktigt så enkelt. För att få utnyttja den sista vikten från 3500 upp till 4250 måste man ta "utökad b-behörighet". Den är enklare än att ta BE då det endast innefattar ett körprov, alltså ingen teoridel.

För mig som har en bil med totalvikt på 3500 kg innebär den nya behörigheten inga fördelar alls då jag redan med dom gamla reglerna får dra ett "lätt släp" (max totalvikt på 750 kg) oavsett vad för vikt det blir totalt. Alltså exakt den godkända vikten på 4250 kg som det blir om jag tar den nya behörigheten.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
granadadr
18 april 2013 · 7 290 Inlägg

henke_99 skrev:

alain skrev:
Jag kolla nu på min ny inskaffade BMW X5 4.4i
Finns fortfarande skillnad mellan B och BE
Bilen väger 2200kg med Max last 500kg = 2700kg
Förut kunde man dra 800kg med B kort 2700kg + 800kg = 3500kg.
Idag, med B kort kan man dra 1500kg, då, 2700kg + 1500kg = 4200kg
Med min BE kan jag köra högsta sammanlagt bruttovikt för bil och släpp 5520kg.
Skillnad mellan B och BE i mitt fall är 1320kg mer.
Resultat, bra att ha BE.

Det är inte riktigt så enkelt. För att få utnyttja den sista vikten från 3500 upp till 4250 måste man ta "utökad b-behörighet". Den är enklare än att ta BE då det endast innefattar ett körprov, alltså ingen teoridel.

För mig som har en bil med totalvikt på 3500 kg innebär den nya behörigheten inga fördelar alls då jag redan med dom gamla reglerna får dra ett "lätt släp" (max totalvikt på 750 kg) oavsett vad för vikt det blir totalt. Alltså exakt den godkända vikten på 4250 kg som det blir om jag tar den nya behörigheten.

bara å ta BE meo,, jag hade inte tvekat, även med nuvarande regler,, skitbra om man råkar på nån bil som får dra 3500kg

CarpeDiem German Engineering
18 april 2013 · 9 081 Inlägg
Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
granadadr
18 april 2013 · 7 290 Inlägg

ähh behövs ju inte wink hehehee,, bara å haka på å köra ju smile
offtopic,,
men såg helfestligt ut när jag körde mitt 2 tonssläp bakom en fiesta  wink
ja det var tomt så det var helt lagligt smile hade varit kul å blivigt stoppad då

Senast redigerat av granadadr (18 april 2013)

Mankan87
18 april 2013 · 112 Inlägg

granadadr skrev:
ähh behövs ju inte wink hehehee,, bara å haka på å köra ju smile
offtopic,,
men såg helfestligt ut när jag körde mitt 2 tonssläp bakom en fiesta  wink
ja det var tomt så det var helt lagligt smile hade varit kul å blivigt stoppad då

får du dra ett tomt 2 tons släp med e fiesta?

ett släp räknas ju alltid som fullt annars

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang