För tungt släp - olovlig körning

henke_99 Offroad Racing
23 april 2013 · 3 122 Inlägg

it_mutt skrev:
Dåså. Då ska vi se. Vi har pratat om att räkna bruttovikt på släp så länge kombinationens totalvikter (bilens totalvikt + släpets totalvikt) inte överstiger 3500kg. Jag motsatte mig inte detta om någon kunde hitta en källa på det. Och det har jag nu gjort tongue

Mail till transportstyrelsen;

Fråga:

Hejsan

Först och främst hoppas jag jag valt rätt "område" och rätt kategori.

Min fråga rör släpvagnsvikter efter de nya reglerna som infördes i början av året.

Att bilen och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte får överstiga 3500kg är tydligt.

Nu till själva frågan;

Jag har hört att under förutsättningen att man håller sig under 3500kg (för bilen och släpvagnens sammanlagda totalvikter) så får man lov att räkna bruttovikt på släpet. Och detta vid "vanlig B-behörighet". Stämmer detta? Eller är det "totalvikten" som alltid ska räknas vid B-behörighet?

Exempelvis:

Bil; totalvikt; 2000kg
Max släpvagnsvikt; 1300kg

Släp - Totalvikt 1499kg
Tjänstevikt; 700kg

Som förtydligande; får bilen dra detta släp på "B-Behörighet"?

Då hela kombinationens totalvikter blir under 3500kg, har det påpekats att man som sagt skulle få räkna bruttovikt på släpet, och man skulle kunna lasta detta med 600kg och därigenom klara bilens "Max släpvagnsvikt"

Stämmer detta?

Tack på förhand

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Svar:

Hej.

Korrekt kombinationens totalvikt får ej överstiga 3500 kg med en B-behörighet, så ovan kombination är ok.

Då sedan biltillverkaren har en begränsning satt till 1300 kg bruttovikt så är det ok att stoppa i 600 kg precis som du skriver, detta blir då 1300 kg bruttovikt.

Så din beskrivning ovan är alltså helt ok med en B-behörighet.



För vidare kontakt i ärendet använd länken:



Med vänliga hälsningar
Östh Hans

Supportenheten
Transportstyrelsen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Så, då var den biten avklarad, och åtminstone jag är nöjd då jag fått en källa på detta smile

Bra, även jag nöjd...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
zemet
23 april 2013 · 4 041 Inlägg

henke_99 skrev:

zemet skrev:
Jag har för övrigt BE kort och det var det mest värdelösa. Teorin består av 65 frågor. Rätt på 50 frågor krävs för godkänt.

Men det är bara 10 frågor som är BE frågor, resten är B teori. Så man kan klara teoriprovet för BE utan att ha ett enda rätt på BE frågorna.

Sedan så tillhandahåller inte VV/transportstyrelsen fordon och släp vid uppkörningen utan det måste du fixa själv. Och det ska vara lastat med minst 1.5 ton(?) vid uppkörningen.

Så hur tar du som ska ta BE körkort men inte har det än med dig en bil och släp som är BE kombination? Det kan du ju såklart inte så då måste du ha en kompis lr liknande som kan köra dit fordonskombinationen åt dig. Ganska krångligt och värdelöst.


Kortet är dock väldigt enkelt och billigt att ta. Kostade mig runt 3000 kr. Det är ju väldigt bekvämt att ha, det är ju alltid någon tyngre transport om året man gör.

Oftast kan man hyra bil och släp på lokala körskolan. Ska man ha helt eget ekipage så är kravet att det är en BE-kombination och att släpet är lastat till minst 50% av sin lastvikt. Ska även vara en last som är en "lådkonstruktion". Bilen i fråga måste dessutom ha manuell växellåda om man har "vanlig" b-behörighet. (naturligtvis tillåtet med aut om det är en sån behörighet man har)

Japp. Samt att man ska inte kunna använda den inre backspegeln. Så har men tex en ford ranger lr annan pickup att köra upp med så får man sätta en presenning lr liknande så man inte kan se ut genom bakrutan.

Senast redigerat av zemet (23 april 2013)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
v70tdi
23 april 2013 · 106 Inlägg

262turbo skrev:

KimpaaBooY skrev:

kolvas skrev:

det ska man inte vara säker på, vid 50% överlast så kan det klassas som vårdslöshet och då kan kortet ryka ändå.

Bra tanke ! Och med prövotid som innan är det ju alltid värre.

är ingen skilnad på straff om man har prövotid eller ej.....

Ja och nej, skillnaden är att om det blir indraget under prövotid får du ta om det. Blir det indraget max 12 månader så får man tillbaka det om tiden har gått ut.

WonderingsANNA
25 april 2013 · 25 Inlägg

Påföljden dvs straffsatsen blir densamma för alla men följdverkningarna skiljer sig eftersom vi har ett system med prövotid.
Alltså, en person med prövotid och en utan som gör samma fel ( exempelvis olovlig körning) döms till samma straff.


Och om man (som TS om jag förstått saken rätt) upprepade gånger bryter mot lagar och regler vad det gäller körning då kan staffet bli högre/större/längre. Det blir ju alltså inte jämförbart med en person som begår och döms för samma fel/brott men för första gången.

I Think and Wonder, Wonder and Think. /Dr Seuss
Volvo 142 DeLuxe "Min Blå Dam" (1971)
it_mutt Avstängd
25 april 2013 · 10 388 Inlägg

WonderingsANNA skrev:
Påföljden dvs straffsatsen blir densamma för alla men följdverkningarna skiljer sig eftersom vi har ett system med prövotid.
Alltså, en person med prövotid och en utan som gör samma fel ( exempelvis olovlig körning) döms till samma straff.


Och om man (som TS om jag förstått saken rätt) upprepade gånger bryter mot lagar och regler vad det gäller körning då kan staffet bli högre/större/längre. Det blir ju alltså inte jämförbart med en person som begår och döms för samma fel/brott men för första gången.

Det där är ju att krångla till det. Det är ju som tidigare påtalat;

Prövotid; får du körkortet indraget, om så bara en vecka, så blir du av med det/får ta nytt

Inte prövotid; får du körkortet indraget, om så bara en vecka, så får du tillbaka det efter en vecka

Sen att man döms till samma straff för samma handling, säger väl lite smått sig självt (kan jag tycka) påföljden skiljer sig ju dock.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
kwansa Hmm, vet inte?
25 april 2013 · 1 775 Inlägg

Ville bara påminna att om man ska köra lite tyngre släp, så är det värt och kolla om man får dra mer med bilen nu efter lagändringen smile

nu har dem slopat regeln om att släpvagnens totalvikt inte får vara högre än bilens tjänstevikt smile
Det gynnar dem med mellan stora bilar som har ganska hög totalvikt och en draganordning som är godkänd för ganska mycket....tex får og9-3 dra 1600kg nu på vanligt B-kort.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang