Besiktning ABS

HForsberg Styla en bil från grunden räcker!
23 mars 2009 · 187 Inlägg

Tja,
Tänkte på hur det blir med abs testen på besiktningen?
Jag funderar på att bara släcka lampan o skita i fixa givarna.
Min glappar o slår av ABSen, men hur blir det med besiktningen?
Fick 2a förra året då lampan lös.
Kommer dom testa bromsarna även om jag släckt lampan?

mvh henrik

DusanMandick Random Hero
23 mars 2009 · 4 047 Inlägg

har den fått anmärkning på de förut kommer dom kolla de nu, men sätt ihop abs lampan me oljetemp lampan så lyser den vid tändning men slocknar vid körning

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
23 mars 2009 · 2 456 Inlägg

hmm  Lampan för ABS-bromsarna lyser

 
Om lampan för ABS-bromsarna lyser underkänns fordonet med krav på efterkontroll eftersom lampan indikerar ett fel i systemet.

http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … nt&m=2

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Hamilton
23 mars 2009 · 8 873 Inlägg

Är det inte viktigare att laga felet än att bara släcka en lampa? Kan ju vara bra att ha fungerande bromsar om inte annat.

Fotograf på tierpidag.se
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
23 mars 2009 · 5 650 Inlägg

svårt och bara fixa problemet släcka en lampa löser inga problem

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Volvo_Mannen Volvoskadad
23 mars 2009 · 6 017 Inlägg

Koppla abs-lampan till oljetycks-lampan så slocknar den ju när du startar bilen (testat dett på bes).
Bilprovningen testar aldrig funktionen på abs, de kollar bara så indikerings-lampan fungarar.

Jonas
HForsberg Styla en bil från grunden räcker!
23 mars 2009 · 187 Inlägg

jo bara att de e jävligt tajt med pengar just nu så ska ta de sen såklart. Gå i skola o ha projektbil går inte riktigt ihop har jag lärt mig.

Men då chansar jag att bara släcka lampan.
Vad händer om jag bara drar ur lampan då? Den ska la ändå inte tändas om jag sätter på tändningen?

DusanMandick Random Hero
23 mars 2009 · 4 047 Inlägg

Hamilton skrev:
Är det inte viktigare att laga felet än att bara släcka en lampa? Kan ju vara bra att ha fungerande bromsar om inte annat.

bromsarna funkar fint utan abs tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
henke_99 Offroad Racing
23 mars 2009 · 3 122 Inlägg

DusanMandick skrev:

Hamilton skrev:
Är det inte viktigare att laga felet än att bara släcka en lampa? Kan ju vara bra att ha fungerande bromsar om inte annat.

bromsarna funkar fint utan abs tongue

Lite för fint i vissa lägen...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
DusanMandick Random Hero
23 mars 2009 · 4 047 Inlägg

henke_99 skrev:

DusanMandick skrev:

Hamilton skrev:
Är det inte viktigare att laga felet än att bara släcka en lampa? Kan ju vara bra att ha fungerande bromsar om inte annat.

bromsarna funkar fint utan abs tongue

Lite för fint i vissa lägen...

haha sant tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Volvo_Mannen Volvoskadad
23 mars 2009 · 6 017 Inlägg

SqueezeR skrev:
jo bara att de e jävligt tajt med pengar just nu så ska ta de sen såklart. Gå i skola o ha projektbil går inte riktigt ihop har jag lärt mig.

Men då chansar jag att bara släcka lampan.
Vad händer om jag bara drar ur lampan då? Den ska la ändå inte tändas om jag sätter på tändningen?

Om lampan inte tänds överhuvudtaget så riskerar du att få en 2a på att kontrollampan är ur funktion.

Jonas
caromania Forummoderator
23 mars 2009 · 9 296 Inlägg

MrEricsson, det kan kosta 10.000kr på "fel" bil.

Jag förstår det som att du ska beiktiga första gången och att det inte är ombes. Då kan du mycket väl klara dig med lysande lampa. Det är inte alla som bryr sig om det. Som vanligt beror det på gubben som håller i hammaren. Jag har klarat mig med lysande lampa.

Men vad kan du göra? Dra ur säkringen funkar inte, då lyser lampan jämt. Dra loss kabeln i lampan? Meckigt och dessutom har du problemet att lampan inte lyser när man vrider på nyckeln utan att starta bilen. Då är det seriekoppla med oljetrycken som gäller. Megameckigt om du frågar mig.

Jag tycker du ska försöka göra rent givarna. Ofta är det bara det som är felet. Skydda skivan ordentligt och dra på en burk 5-56 två veckor före bes. Det kan funka, och gjorde det på min Primera. Alternativt ta loss givarna och putsa dem. Om du tar isär så mäter du såklart så du vet om de är kassa.

Oavsett vad, jag har väldigt svårt att tro att de testar att abs:en slår till. Jag har aldrig varit med om det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hamilton
23 mars 2009 · 8 873 Inlägg

DusanMandick skrev:

Hamilton skrev:
Är det inte viktigare att laga felet än att bara släcka en lampa? Kan ju vara bra att ha fungerande bromsar om inte annat.

bromsarna funkar fint utan abs tongue

och det vet du genom att läst hans inlägg eller har du undersökt hans bil? nej du gör som det flesta tror/gissar,chansar.

Fotograf på tierpidag.se
DusanMandick Random Hero
23 mars 2009 · 4 047 Inlägg

Hamilton skrev:

DusanMandick skrev:

Hamilton skrev:
Är det inte viktigare att laga felet än att bara släcka en lampa? Kan ju vara bra att ha fungerande bromsar om inte annat.

bromsarna funkar fint utan abs tongue

och det vet du genom att läst hans inlägg eller har du undersökt hans bil? nej du gör som det flesta tror/gissar,chansar.

ja har dratt ur min abs på bilen för ja har en givare som spökar, bromsarna funkar precis lika bra

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
johnny blade
23 mars 2009 · 269 Inlägg

Om man inte ens har den funktionen då(varningslampa för ABS alltså),inte kan man väl få nedslag för det?
Enda felkoder man kan få ut på min Crown är från en diod i ett fönster på databoxen som sitter i skuffen.

Hamilton
23 mars 2009 · 8 873 Inlägg

DusanMandick skrev:

Hamilton skrev:

DusanMandick skrev:

bromsarna funkar fint utan abs tongue

och det vet du genom att läst hans inlägg eller har du undersökt hans bil? nej du gör som det flesta tror/gissar,chansar.

ja har dratt ur min abs på bilen för ja har en givare som spökar, bromsarna funkar precis lika bra

men nu gälde ju inte tråden din bil......alla gör ju som dom vill med sina bilar och inget jag lägger mig i.

Fotograf på tierpidag.se
Volvo_Mannen Volvoskadad
23 mars 2009 · 6 017 Inlägg

johnny blade skrev:
Om man inte ens har den funktionen då(varningslampa för ABS alltså),inte kan man väl få nedslag för det?
Enda felkoder man kan få ut på min Crown är från en diod i ett fönster på databoxen som sitter i skuffen.

Har svårt att tro att du skulle kunna få nerslag på det.

Jonas
HForsberg Styla en bil från grunden räcker!
23 mars 2009 · 187 Inlägg

Hamilton skrev:

DusanMandick skrev:

Hamilton skrev:
och det vet du genom att läst hans inlägg eller har du undersökt hans bil? nej du gör som det flesta tror/gissar,chansar.

ja har dratt ur min abs på bilen för ja har en givare som spökar, bromsarna funkar precis lika bra

men nu gälde ju inte tråden din bil......alla gör ju som dom vill med sina bilar och inget jag lägger mig i.

Tagga ner lite o lär dig stava istället imo

Senast redigerat av SqueezeR (23 mars 2009)

Hamilton
23 mars 2009 · 8 873 Inlägg

SqueezeR skrev:

Hamilton skrev:

DusanMandick skrev:
ja har dratt ur min abs på bilen för ja har en givare som spökar, bromsarna funkar precis lika bra

men nu gälde ju inte tråden din bil......alla gör ju som dom vill med sina bilar och inget jag lägger mig i.

Tagga ner lite o lär dig stava istället imo

ojdå!

Ta bort givaren och lampan så är du av med problemet....

Senast redigerat av Hamilton (23 mars 2009)

Fotograf på tierpidag.se
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
23 mars 2009 · 1 948 Inlägg

På min gamla eclipse jag hade så letade jag upp boxen som styr ABSen... kopplade ur boxen och vipps! ingen ABS som kan strula mer... Min golf ska ha ABS men den funkar inte och ingen lampa lyser... antar att dem gjort liknande på den... och den har gått igenom sedan den kom till sverige -04. 
jag har för mig att man inte måste ha ABS? fast bilen hade från början? fast man kanske måste koppla ur den ordentligt?

Vem bryr sig på en gammal bil?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang