Volvo 850 gle tar litervis med olja!!!

oskarojala
26 mars 2009 · 21 Inlägg

Har en volvo 850 gle, automat, från -93 som dricker nått fruktansvärt mkt olja.
Har kollat men det verkar inte läcka tillräckligt för att bli pölar när den står still och på besiktningen sa dom inget om detta??
Och bilen går ju lite väl bra för att förbränna 4 liter olja i månaden???
Så min fundering är ju om det finns ngt ställe den trycker ut olja när bilen är i rullning eller om den kan ta så mkt olja?
Bilen tar ju inget vatten och det är ingen synlig olja i vattnet heller.

Det har även hänt att bilen dött några gånger när man står på tomgång och sen blir svårstartad ett litet tag?? ngt som har med ngt att göra?

Och en sak till, det ryker ganska rejält från motorn(?) i fram mellan fläkten och blocket, borde väll inte va svårt att se vad det är om man lägger sig under men lika bra att kolla om ngn vet?

tacksam för svar smile

engolf
26 mars 2009 · 3 235 Inlägg

Om du inte finns synliga läckage kan det vara så att dn bränner olja.
När det är så pass mycket som 4 liter i månaden borde du kunna se om det droppar nånstans.

Rycker det blått, eller grått från avgasröret?
Kanske vevhusventen som är tät?

oskarojala
26 mars 2009 · 21 Inlägg

engolf skrev:
Om du inte finns synliga läckage kan det vara så att dn bränner olja.
När det är så pass mycket som 4 liter i månaden borde du kunna se om det droppar nånstans.

Rycker det blått, eller grått från avgasröret?
Kanske vevhusventen som är tät?

jajo men kan den bränna såpass med olja och ändå gå någorlunda bra då?
Tycker den borde ryka satan och gå skit eller?
Ja jag misstänkte ngt sånt så jg ska ta mig en kik på det imorgon smile

-Mackan- Fire And Silk
26 mars 2009 · 2 254 Inlägg

Jag skulle börja med att kolla om det läcker mellan motor och låda eller på något annat ställe, sen skulle jag se över Vevhusventilationen, är den igensatt så får du en tryckökning i vevhuset och du riskerar att skjuta packboxar och andra tätaningar. Om inte annat så är det därför den "drar" olja.

Senast redigerat av -Mackan- (26 mars 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Pinnenpabacken
26 mars 2009 · 402 Inlägg

Hoj! Hade en 850 se, som sög i sej massor med olja. Det visa sej att det var en
oljering i treans cylinder som bekat fast, vilkat gjorde att den sög in mängder med olja
i cylindern, såpass att stiftet surade igen med jämna mellanrum. Då var den nästan
omöjlig att få igång utan att först rengöra stiftet. Kan funka att få loss oljeringarna
med någon form av oljerens, som man slår i oljan och kör med ett tag och sedan
tappar ur och fyller på ny olja. Kanske samma me din?/ Micke.

bumpe Lastbilsmekaniker
26 mars 2009 · 3 878 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:
Kan funka att få loss oljeringarna
med någon form av oljerens, som man slår i oljan och kör med ett tag och sedan
tappar ur och fyller på ny olja. Kanske samma me din?/ Micke.

Häll i rostlösare i cylindrarna över natten och veva runt utan stift några varv så du får ut det dagen efter, funkar det inte kan du prova med diesel...
Läcker allt ner i sumpen kan du fundera på ett oljebyte innan du åker...

Hoglund_
26 mars 2009 · 40 Inlägg

om de inte läcker någonstans så förbränner ju motorn oljan. dessa motorerna är kända för att bli väldigt slitna i fodret, så där trycker den säkert ut en del. fast 4 liter i månaden låter ju lite mkt tongue sen kan de ju vara slitna ventiltätningar. men som många andra säger så borde du titta till vevhus ventilation också.

livet börjar vid 260
TurbOla Reservdansk
29 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Slitna kolv/oljeringar, högt vevhustryck som tvingar oljan in i insuget.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang