Koppla ur abs:en på saab 900!

wetese
12 april 2009 · 655 Inlägg

Hej! Undrar om nån vet hur man kan koppla ur abs:en på en saab 900? För det är nått fel på den för mig. Tacksam för svar

wetese
12 april 2009 · 655 Inlägg

Eller måste man ha den ikopplad? Hur som helst, abs lampan lyste när ja åkte hem från elmia. Och antog att den hade kopplats ur då? För då gick de fint att bromsa, innan drog den åt alla möjliga håll när man bromsar. Men nu har den tydligen kopplats i igen:S

acix
12 april 2009 · 86 Inlägg

sitter det inte någon abs-givare långt ner på fjäderbenet?,
förstår inte riktigt problem,formulera gärna om wink

Bly fot? Nej bara tung på gasen
wetese
13 april 2009 · 655 Inlägg

det är väldigt svårt att förklara, det är som att det pulserar när man ska bromsa , och bilen drar åt höger, eller vänster, ibland går det hur bra som helst att bromsa.

Koop
13 april 2009 · 1 867 Inlägg

Det är lite lurigt med dom där, då urkopplad ABS resulterar i 50/50 bromskraftsfördelning, något som gör bromsning i kurvor direkt livsfarligt.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
wetese
13 april 2009 · 655 Inlägg

jo, men de lär nog va livsfarligt nu med så haha, bromsar ju mycket bättre utan så!

acix
13 april 2009 · 86 Inlägg

Koop skrev:
Det är lite lurigt med dom där, då urkopplad ABS resulterar i 50/50 bromskraftsfördelning, något som gör bromsning i kurvor direkt livsfarligt.

bromsa i kurvan?? kan (bör) man väll inte göra ändå tongue

Senast redigerat av acix (13 april 2009)

Bly fot? Nej bara tung på gasen
Turbo260
13 april 2009 ·

Säkring 19 är för ABS, luftkonditioneringsrelä och pumprelä sekundär luftinsprutning.

Kopplar du ur den, slutar ABS fungera, emn även luftkonditioneringen verkar det som.

wetese
13 april 2009 · 655 Inlägg

okej! tack!

Rille0
13 april 2009 · 2 021 Inlägg

observera att bilen kommer gå på grundladd (0,4bar) o bli tokslö om du kopplar ur abs givaren höger fram, har något med att styrboxen vill känna av vilken växel du kör på osv, bättre att du försöker åtgärda felet istället för o koppla ur abs systemet, börja me o kolla så abs kransen är hel o inte full me skit, sen kan de va läge o kolla om givarna är hela.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
bernersjo Subarufrälst
30 april 2009 · 44 Inlägg

Rille0 skrev:
observera att bilen kommer gå på grundladd (0,4bar) o bli tokslö om du kopplar ur abs givaren höger fram, har något med att styrboxen vill känna av vilken växel du kör på osv, bättre att du försöker åtgärda felet istället för o koppla ur abs systemet, börja me o kolla så abs kransen är hel o inte full me skit, sen kan de va läge o kolla om givarna är hela.

Ursäkta om jag kapar tråden en smula... Har en Audi 90 med ett liknande prob, men tänkte bara kolla med er hur man vet VILKEN abs-givare som gett sig?? Är inte så sugen på att köpa 4st, eller är det en och samma modell oavsett hjul? Då kan man ju köpa en och bara flytta runt tills de funkar? Eller ser man på givaren att den är slut?

Tacksam för svar! smile

"And the other thing is, every time they launch a new model, they try and outdo each other with the quantity of letters and numbers after the cars name. So! These are the two new models. This is the Subaru Impreza STi, WRX, WR, 1. And this is the Mitsubishi Lancer Evo. VIII, MR, FQ, 3, 20."
- Richard Hammond, Top Gear
BMW_Tobbe
2 maj 2009 · 46 Inlägg

skaffa en multimeter och mät på alla givare så hittar du vilken som är trasig, minns inte vilket värde den ska visa men...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang