Varvtalet stiger nät jag växlar saab 95

basha
16 april 2009 · 5 Inlägg

Har en saab 9-5 2,0T 2000.
Tomgången är bra mellan 850-1000 men när jag kör i ettan växlar vid ca 2800 sen trampar ner koplingen för att växla till 2:an då stiger varvet till ca 2700,2800 sen sänks den sakta... Vad kan vara felet? Längtar efter svar.. tack på förhand // Jimmy

Turbo_virus
17 april 2009 · 96 Inlägg

basha skrev:
Har en saab 9-5 2,0T 2000.
Tomgången är bra mellan 850-1000 men när jag kör i ettan växlar vid ca 2800 sen trampar ner koplingen för att växla till 2:an då stiger varvet till ca 2700,2800 sen sänks den sakta... Vad kan vara felet? Längtar efter svar.. tack på förhand // Jimmy

Kan vara tjuvluft...en slang som har hoppat av/ gott sönder. Testa att spreja med startgas över alla slang kopplingar, ta å spreja liten del i taget så att du vet vart den läcker om det nu är fallet. `hostar´ den till eller går upp i varv så har du hittat läckan.


LYCKA TILL!!!

Absolut Lokis
17 april 2009 · 16 Inlägg

Är det inte så i varje växel? nyare bilar har ju "efter gas" eller vad man ska kalla det när man växlar för att växlarna lättare ska gå i och bli en mjukare körning samt man sliter inte lika mkt på synkringarna.

livet börjar vid 200km/h ;)
Ewolve
17 april 2009 · 8 Inlägg

Tror det ligger ganska mycket i det ovanstående talare säger, jag blev konfunderad när jag precis köpt min 9-5 varför varvet gick upp även om man släppte gasen lite lite innan växlingen. Men dock jättesmidigt när man väl vant sig vid det och kan sammarbeta med bilen, nuförtiden tänker jag inte ens på det. Märks bara när ovant folk kör bilen, men växlingarna blir fina smile

PeppeVectra Peppe Vectra
17 april 2009 · 1 076 Inlägg

gapådraget är en form av efterbränning, istället för att bilen ska spotta ut kolväten förbränner den den del bensin som skulle varit till acceleration igentligen.

Ett sätt att undkomma den lilla efterbränningen är att släppa gasen någon sekund innan du kopplar om man tycker de är störigt.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
AxlSam
17 april 2009 · 1 497 Inlägg

Som tidigare talare skriver.
Detta är fullt normalt!

basha
18 april 2009 · 5 Inlägg

Jag tackar för mina svar får väll test med startgas om det inte funkar får jag väll leva med det.. Tack så mycket alla // Jimmy

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang