Som topic.. Vet ju att det är bäst att tvätta för hand men har en gratis "diamanttvätt" på statoil så undrar om vad det är som gör att maskintvättar inte är så skonsamma? Eller är det bara skitsnack... Så frågan är om man ska köra denna gratis tvätt eller skita it och göra det själv istället.
Rädd och rädd, den är inte helt ny och inte skit fin i lacken, men man vill ju inte att det ska bli sämre för det. Vad kan hända om man tvättar i maskin en gång?
det repar lacken oavsätt om det bara är en tvätt eller 10, nu vet jag ju inte vad det är för tvätt dom har på statoil men man ska alltid tvätta bilen själv för hand ska man vara petig så ska man inte heller tvätta i gör det själv tvättar som tex "wash a car" för den borsten som finns där repar den också
Diamanttvätt heter den deras "värsta" tvätt. Men om dom repar borde dom ju inte ens få existera, lär ju vara lagom mkt klagomål och det står ju klart och tydligt att dom ersätter lackskador eller eventuella fel... aja kanske inte värt att chansa då!
Alla borsttvättar repar mer eller mindre, det är bara så. Kanske inget svensson bryr sig om men är man pedant och rädd om lacken så sabbar man bilen...
jo tack... nog repar dom tvättarna lacken alltid. har alltid tvättat bilen förhand och ägarna innan mig likaså, men så bestämde ja mig för att pröva en gång. BAD MOVE! Nu har jag massor av smårepor i lacken, det syns ju inte om man tittar snabbt, men det syns ganska väl när solen ligger på och kollar närmre.
man använder en trädgårds slang och en hink med varmt vatten blandat med schampo.
Ja då lär du ha tvättrepor för hela slanten.
man spolar så klar av bilen först sen sprejar man med avfettning och spolar av de sen börjar man "tvätta" har gjort så varje gång har även gjort de nu efter poleringen o vaxningen de blir iga repor för mig.
Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Spola av, Avfettning, Spola av, Schampo, Spola av, torka av.
Har alltid funkat för mig, vet nog inte ens hur en maskintvätt fungerar
Kan tillägga att min flickvän, kör en gammal vit 850. Aldrig vart polerad typ, hon körde preem maskintvätt (finast hette den). Hon fick fan yta och glans.
Tvättar min minst 1gång i veckan i automattvätt (statoil) och har gjort så i snart 1 1/2 år och fått 0 repor på bilen. Är du osäker så kör utan borstar. Se även till att du har ett bra lacksydd på bilen.
Efter en tur i tvätten ser det ut så här....repigt? Nej