Är maskintvättar skadligt för bilen?

NiKeMaN Entreprenör
19 april 2009 · 1 286 Inlägg

Hamilton skrev:
Tvättar min minst 1gång i veckan i automattvätt (statoil) och har gjort så i snart 1 1/2 år och fått 0 repor på bilen. Är du osäker så kör utan borstar. Se även till att du har ett bra lacksydd på bilen.

Efter en tur i tvätten ser det ut så här....repigt? Nej
http://geting.se/image.php/165714-DSC_1590.JPG

Haha tror du att man snackar om repor som tar bort hela färgen på bilen?
Nedu.

Man pratar oftast om TVÄTTREPOR och dom har man inte en chans att se på den "fina" bilden du lagt upp på din saaab. Det behövs ett foto som är taget där man ser solen eller en staaark lampa spegla sig i lacken.

Det syns lätt på alla lacker (även om silver är en förlåtande färg - så syns det även på en sådan) tyvärr så är man rädd om sin bil och inte gillar tvättrepor så ska man INTE tvätta i automat/borsttvätt.

// Niklas Johansson
NiKeMaN Entreprenör
19 april 2009 · 1 286 Inlägg

allenalle skrev:

Bodegan skrev:

allenalle skrev:
man använder en trädgårds slang och en hink med varmt vatten blandat med schampo.

Ja då lär du ha tvättrepor för hela slanten.

man spolar så klar av bilen först sen sprejar man med avfettning och spolar av de sen börjar man "tvätta"  har gjort så varje gång har även gjort de nu efter poleringen o vaxningen de blir iga repor för mig.

Du är helt fel ute och jag gissar på att din bil är flammig som fasen i solsken och full av tvättrepor.

För det första: Om avfettningen ska göra någon nytta så SKA den läggas på en TORR bil - INNAN man spolar av bilen.
För det andra: Så ska/bör man använda högtryckstvätt för att ens ha chans att spola bort allt grus/damm och skit som sitter på lacken innan man svampar. En trädgårdsslang spolar inte bort all smuts från bilen. Inte ens i närheten.

// Niklas Johansson
J-P-R DO IT LOW STYLE
19 april 2009 · 1 342 Inlägg

Överlag så kvittar det faktiskt om medelsvensson handtvättar eller maskintvättar sina bilar - Majoriteten handtvättar ändå så fel så det inte gör någon skillnad.

kevlar_soul
19 april 2009 ·

Först och främst så håller jag med Nikeman. Han vet hur man tvättar en bil. Jag har följt honom och hans bilar sedan ett antal år tillbaka och jag har aldrig, någonsin sett honom köra en smutsig bil, putsbög kan man nog kalla det! Se det som en komplimang Nikeman! Inget annat! smile

Jag själv jobbar inom Statoil och jag kan bara säga att utvecklingen går framåt! Statoil installerar nya maskiner, med utvecklade reningsverk, skonsammare borstar, avfettningsbågar etc. Att kunden dessutom kan välja att tvätta enbart med högtryck eller med borstar gör det hela ännu förmånligare!

Följande är min egna åsikt och ingenting som har med Statoil eller deras varumärke att göra. Jag anser att man kan tvätta sin bil i maskintvätt med riktigt bra resultat i dagsläget! Visst blir det små tvättrepor av maskintvätten efter ett antal tvättar, precis som det blir när du tvättar bilen för hand. I en maskintvätt får du dock alltid nytt och fräscht vatten, vilket gör att inte samma små stenar och annan smuts dras runt i lacken på samma sätt som när du tvättar för hand. Är man orolig kan man dock välja att tvätta enbart med högtrycken, vilket lämnar ett bra resultat, man kan dock uppleva att bilen är aningen smutsigare då det inte finns någonting som går runt lacken på samma sätt som borstarna gör. I det läget kan det vara en god idé att köpa till avfettning på flaska eller varför inte extra avfettning direkt i tvättprogrammet?

Är du osäker så kan du ju faktiskt alltid fråga efter någon föreståndare på macken som kan ge dig lite information och tips!

Hur som helst så föredrar jag själv att tvätta bilen för hand. Det ger mer kontroll över läget, samtidigt som man får en chans att se vad som kan förbättras på bilen t ex vart man behöver polera lite extra, eller om man åkt på något stenskott. Jag personligen tycker det är skönt att veta om bilens skavanker.. Men men..

Mycket svammel..

Senast redigerat av kevlar_soul (19 april 2009)

NiKeMaN Entreprenör
19 april 2009 · 1 286 Inlägg

kevlar_soul: Tack för din kommentar - men Jag måste kommentera det du skrivit också lite smile
Om man tvättar sin bil utan att använda sig av svamp eller "något som nuddar lacken" så får man inte en helt ren bil. Problemet är att man alltid har en "trafikfilm" kvar på lacken, som gör att man inte uppnår 100% rent. Och då lämpar sig handtvätt bäst iom att du först avfettar, och sedan blåser bilen med högtryckstvätt. Sedan svampar man med ren svamp och rent vatten. Kör man en snabbtvätt "maskintvätt" med borstar så får man alltid ett annat "mekaniskt" slitage på lacken, vilket resulterar i tvättrepor - eller att tvätten inte kommer åt precis överallt. Och tvättar man bara med högtryck i automattvätt så får man sällan ren bil pga att skit o annat som sitter i lister o sånt börjar rinna när man kommer ut från tvätten och blir snygga "ränder" längs sidorna på bilen - eller att högtrycken preics som jag skrev förut inte får lacken 100% ren.

Jo jag vet - jag kanske är "lite" petig. Men är man rädd om lacken så är man smile

Senast redigerat av NiKeMaN (19 april 2009)

// Niklas Johansson
kevlar_soul
19 april 2009 ·

Jo, givetvis blir det ett annat mekaniskt slitage på bilen och precis som du säger så har man inte kommit så pass långt fram i utvecklingen att borstar och högtryck kommer åt i precis varje skrymsle och vrå, tyvärr. Om jag uttrycker mig såhär, jag anser inte att det är farligt att tvätta bilen i maskintvätt. Däremot får man som jag försökte få fram i förra inlägget räkna med mindre, så kallade tvättrepor i lacken efter ett tag. Men det är så pass små repor att det är en lätt match för en duktig rekondare!

Ett bra recept på att undvika detta kanske är att man varierar mellan att handtvätta (det vill säga ordentligt med avfettning etc) och maskintvätta. På så vis kan man se till att få bort den värsta filmen från bilen när man handtvättar?

Men, som jag sa.. Jag föredrar handtvätt själv.

twin_cam Smålänning
19 april 2009 · 7 877 Inlägg

En polare körde sin SVARTA volvo genom meskintvätt med jämna mellanrum, aldrig en repa... Beror på hur många som tvättar och på hur tvätten underhålls... Sen snålar den ju aldrig med vatten heller, vilket är bra smile

Själv brukar jag tvätta med slang och svamp, och jag brukar inte få repor... Oftast en slang med lite högre tryck i, men sällan högtryckstvätt... Inga repor... Däremot använder jag mycket vatten och shampoo i svampen, jag klämmer inte ur dne när jag tar ur den ur hinken, och så ska man ju börja uppe och gå nedåt. Jag brukar ta en hink över list, sen byter jag vatten och tar under list.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
_Da_Man_
19 april 2009 · 175 Inlägg

Jag håller helt o fullt med Nikeman när de gäller hur man ska tvätta en bil för att hålla den så fin i lacken som möjligt. Visst att om man har en bil som redan är full av tvättrepor så gör ju inte en maskintvätt några nya märkbara repor. Men har man som sagt en nypolerad bil, då kommer den inte se så fin ut efter.

Så dunka på med alkalisk avfettning på TORR bil, sedan högtryck nerifrån o upp noga, sen ett bra vaxshampoo med mycket och rent vatten. Torka sedan bilen med en "våffla". Då har man gjort "allt" för att undvika repor. Tror ni mig inte, finns bildbevis. wink

Torlejf Bilvårdstönt.
20 april 2009 · 1 109 Inlägg

twin_cam skrev:
En polare körde sin SVARTA volvo genom meskintvätt med jämna mellanrum, aldrig en repa... Beror på hur många som tvättar och på hur tvätten underhålls... Sen snålar den ju aldrig med vatten heller, vilket är bra smile

Själv brukar jag tvätta med slang och svamp, och jag brukar inte få repor... Oftast en slang med lite högre tryck i, men sällan högtryckstvätt... Inga repor... Däremot använder jag mycket vatten och shampoo i svampen, jag klämmer inte ur dne när jag tar ur den ur hinken, och så ska man ju börja uppe och gå nedåt. Jag brukar ta en hink över list, sen byter jag vatten och tar under list.

Haha. Det var det roligaste jag läst på länge. smile
Jag äger också en svart bil och även om jag är världens petigaste biltvättare så får jag tvättrepor iaf.

När vi pratar om "repor" i denna tråd menar vi inte repor som ser ut att vara skapta av ett vasst föremål, vi pratar om tvättrepor. Det har alla bilar, mer eller mindre.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
NiKeMaN Entreprenör
20 april 2009 · 1 286 Inlägg

För er som inte vet vad tvättrepor är kommer här ett par bilder jag stulit på ett bilvårdsforum....

Trots att bilen på bilderna är RÖD - så är det INTE min bil.

Notera hur repig lacken ser ut till vänster - medans till höger där solen inte ligger rakt på ser den jätteblank och fin ut... Det är nog det mest typiska för tvättrepor. Dom syns mest i starkt ljus. Hela koffertluckan på bilen är dock lika repig - trots att den ser repigare ut till vänster.
http://i29.photobucket.com/albums/c290/Maranm/trunkfre.jpg

Nypolerad för att bli av med tvättrepor:
http://i29.photobucket.com/albums/c290/Maranm/huv2efter.jpg




Titta sedan på denna SAABen. I vanligt dagsljus och när bilen är nytvättad och står i skuggan så ser den jätteblank och fin ut på lite avstånd - men kryper man närmre och har lite ljus så ser det ut såhär:

Tvättrepor SVART BIL: http://www.geting.se/viewimage.php?imag … G_0003.jpg

Nypolerad SVART BIL: http://www.geting.se/viewimage.php?imag … G_0035.jpg

Lite skillnad va?
Så kom inte o säg att ni tvättar svarta eller några som helst bilar i automattvätt med borstar utan att få tvättrepor. Det händer helt enkelt inte.

// Niklas Johansson
Mazdakillen Motormontör
20 april 2009 · 437 Inlägg

fredriko666 skrev:
Som topic.. Vet ju att det är bäst att tvätta för hand men har en gratis "diamanttvätt" på statoil så undrar om vad det är som gör att maskintvättar inte är så skonsamma? Eller är det bara skitsnack... Så frågan är om man ska köra denna gratis tvätt eller skita it och göra det själv istället.

Engång är inte så där jättefarligt men jag har själv jobbat på statoil och tidigare 7 år som bil rekondare.
Dagens borstar är bättre än förr men jag skulle hellre rekomendera handtvätt med ny tvättsvamp varje gång.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
joonte_ got stance?
20 april 2009 · 546 Inlägg

J-P-R skrev:
Överlag så kvittar det faktiskt om medelsvensson handtvättar eller maskintvättar sina bilar - Majoriteten handtvättar ändå så fel så det inte gör någon skillnad.

sant. Har hört om folk som använder diskmedel, tvättmaskinsmedel mad
Kör alltid själv handtvätt, gör man rätt blir det tjugo gånger bättre än slipmaskinerna på statoil. Men allt beror ju på vad man ska ha bilen till och hur rädd man är om den.

Senast redigerat av joonte_ (20 april 2009)

夢の力
Honda Civic "EK3" (1998)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
20 april 2009 · 834 Inlägg

allenalle skrev:
ska helst inte tvätta bilen med högtryckstvätt för vatten kommer in där det inte ska finnas o risken för att de ska börja rosta i förtid är större.

w00t?!?!?!?!yikesyikesyikesyikesyikesyikesyikesyikesyikesyikesyikes


Is this guy for real?

allenalle snickare
6 maj 2009 · 612 Inlägg

vissa använder diskmedel för att det inte skadar lacken på samma sätt som bilschampo,mycke som man hört är till stor del myter för alla har ett eget sätt som dom tycker är bäst. ja föredrar handtvätt bara för att man kommer åt bättre och det är billigare, har man en utställningsbil så är de väl skillnad,är man pedant så spelar väl det en stor roll. men är man en vanlig svensson så spelar det inte stor roll tror ja.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Rojpen
6 maj 2009 · 2 230 Inlägg

skadligt njaae men inget man helst gör smile
har faktiskt tvätta bilen med wax den ni tongue som man ska lägga på torr bil hehe:P kom på att det var wax efter halva bilen då det aldrig blev nå skumm haha:D dock blev ju den ganska ren iaf haha:P

men kör aldrig maskinvtävtt alltid handtvätt

så kan det vara då det inte blev som det skulle
skutte Bilrekonditionerare
8 maj 2009 · 453 Inlägg

Alla borde ta och kolla på Nikeman's senaste inlägg. Exakt så ser maskintvättade bilar ut, även ni som säger att ni inte har en repa har förmodligen fullt med repor.

Sen kan man ju vara nöjd ändå för man inte ser själv men tex jag som sysslar med bilvård i jobbet blir nästan knäpp i huvudet och stör mig på minsta lilla.

Angående tvätta med trädgårdsslang så funkar detta sålänge det är sommar och bilen bara är lätt dammig. Jag tvättar en gång i veckan och då räcker slangen oftast riktigt bra. Är det däremot salt slask och allmänt skitväder måste man ha högtryck och avfettning för att lösa all smuts.

Senast redigerat av skutte (8 maj 2009)

MVH Rikard
kaptenroed
8 maj 2009 · 120 Inlägg

Rojpen skrev:
skadligt njaae men inget man helst gör smile
har faktiskt tvätta bilen med wax den ni tongue som man ska lägga på torr bil hehe:P kom på att det var wax efter halva bilen då det aldrig blev nå skumm haha:D dock blev ju den ganska ren iaf haha:P

men kör aldrig maskinvtävtt alltid handtvätt

Haha exakt samma "misstag" har jag gjort, fattar inte ännu hur jag inte kunde se att det var vax jag hällde i spannen! Vissa dagar är man väl något tankspridd tongue I vilket fall som helst blev resultatet mot förväntningarna bra, riktigt bra till och med. Jag ska dock använda shampoo fortsättningsvis igen.

Angående maskintvätt bildar det smårepor i lacken oavsett vad vissa säger, dessa repor är naturligtvis svåra att se på en medelskött bil med några år på nacken då den förmodligen redan är full av sådana. Efter en grundlig polering ser man dock skillnaden mot förr vill jag lova... Oavsett vilket tycker jag att dessa maskiner är opålitliga, har råkat ut för att fälgborstarna hamnat i dörrsidorna istället för på själva hjulen på bruksbilen (2 ggr dessutom) och att "höljet" på backspegeln trillat av. Nej, handtvättar gör jag varjefall alltid om det är en bil jag bryr mig om, det är dessutom den enda träningen jag får haha.

Ford Galaxie 500 LTD 4dr H/T "Sapphire Blue" (1966)
mickey
8 maj 2009 · 247 Inlägg

skutte skrev:
...... men tex jag som sysslar med bilvård i jobbet blir nästan knäpp i huvudet och stör mig på minsta lilla.

Har samma sjukdomsbild tyvärr..
Kan inte rekommendera maskintvätt om man vill behålla lackskyddet och inte få tvättrepor.

Senast redigerat av mickey (8 maj 2009)

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
Hamilton
9 maj 2009 · 8 864 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Hamilton skrev:
Tvättar min minst 1gång i veckan i automattvätt (statoil) och har gjort så i snart 1 1/2 år och fått 0 repor på bilen. Är du osäker så kör utan borstar. Se även till att du har ett bra lacksydd på bilen.

Efter en tur i tvätten ser det ut så här....repigt? Nej
http://geting.se/image.php/165714-DSC_1590.JPG

Haha tror du att man snackar om repor som tar bort hela färgen på bilen?
Nedu.

Man pratar oftast om TVÄTTREPOR och dom har man inte en chans att se på den "fina" bilden du lagt upp på din saaab. Det behövs ett foto som är taget där man ser solen eller en staaark lampa spegla sig i lacken.

Det syns lätt på alla lacker (även om silver är en förlåtande färg - så syns det även på en sådan) tyvärr så är man rädd om sin bil och inte gillar tvättrepor så ska man INTE tvätta i automat/borsttvätt.

Hämtade bilen från den årliga lackbehandlingen och efter en noga översyn av lacken så hitta dom inga tvättrepor i år heller.....

Fotograf på tierpidag.se
Niklas1987 NO
9 maj 2009 · 2 182 Inlägg

Turbomatte skrev:

allenalle skrev:
ska helst inte tvätta bilen med högtryckstvätt för vatten kommer in där det inte ska finnas o risken för att de ska börja rosta i förtid är större.

w00t?!?!?!?!yikesyikesyikesyikesyikesyikesyikesyikesyikesyikesyikes


Is this guy for real?

Delvis sanning i det han säger, det är om man har högtrycken nån centimeter från lacken som det kan krypa in under lacken,å diverse ställen, bara att hålla avståndet med högtrycken så går det kanon, brukar inte va närmare än 40-50 cm när ja använder högtryck på bilen.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang