Först och främst så håller jag med Nikeman. Han vet hur man tvättar en bil. Jag har följt honom och hans bilar sedan ett antal år tillbaka och jag har aldrig, någonsin sett honom köra en smutsig bil, putsbög kan man nog kalla det! Se det som en komplimang Nikeman! Inget annat!

Jag själv jobbar inom Statoil och jag kan bara säga att utvecklingen går framåt! Statoil installerar nya maskiner, med utvecklade reningsverk, skonsammare borstar, avfettningsbågar etc. Att kunden dessutom kan välja att tvätta enbart med högtryck eller med borstar gör det hela ännu förmånligare!
Följande är min egna åsikt och ingenting som har med Statoil eller deras varumärke att göra. Jag anser att man kan tvätta sin bil i maskintvätt med riktigt bra resultat i dagsläget! Visst blir det små tvättrepor av maskintvätten efter ett antal tvättar, precis som det blir när du tvättar bilen för hand. I en maskintvätt får du dock alltid nytt och fräscht vatten, vilket gör att inte samma små stenar och annan smuts dras runt i lacken på samma sätt som när du tvättar för hand. Är man orolig kan man dock välja att tvätta enbart med högtrycken, vilket lämnar ett bra resultat, man kan dock uppleva att bilen är aningen smutsigare då det inte finns någonting som går runt lacken på samma sätt som borstarna gör. I det läget kan det vara en god idé att köpa till avfettning på flaska eller varför inte extra avfettning direkt i tvättprogrammet?
Är du osäker så kan du ju faktiskt alltid fråga efter någon föreståndare på macken som kan ge dig lite information och tips!
Hur som helst så föredrar jag själv att tvätta bilen för hand. Det ger mer kontroll över läget, samtidigt som man får en chans att se vad som kan förbättras på bilen t ex vart man behöver polera lite extra, eller om man åkt på något stenskott. Jag personligen tycker det är skönt att veta om bilens skavanker.. Men men..
Mycket svammel..