740Fors skrev:
Inte ofta man träffar besiktningsmän som slår än oprovocerat och kommer undan med det, inte ofta man träffar besiktningsmän som jävlas, käftar och är allmänt dryga. Det är en jävla skillnad på poliser och andra yrkesgrupper, hur fan kan man ens jämföra så?
Poliser ska fan vara som en förebild, speciellt för de unga, jag drömde med om att bli polis som ung men efter ett tag lär man sig vilka idioter inom kåren de finns. Och ja ni behöver ej säga "de finns svin inom alla grupper" jag vet det, men POLISER, de ska fan kunna uppföra sig, jag räknar ej med att andra grupper som står för nått helt annat ska kunna uppföra sig. Under min tid har jag träffat 3 bra poliser av kanske 100? Inte många procent där inte!
Och visst blir många poliser provocerade de med, men de har fan gått utbildning och ska veta hur man ska agera i de situationer, de ska alltså inte vända på batongen för att få mer slageffekt.
Inte ofta besiktningsmän börjar sin arbetsdag på 9h med att åka och hämta dagens första fyllo på stan som man vet att när han sovit ruset av sig i 6h på station så kommer han gå ut och dricka på stan igen så man får åka och hämta han igen, igen, igen och åter igen.
Inte ofta besiktningsmän får samtal från allmänheten som säger åt en att man måste göra något åt alla "fartdårar" som åker vid deras gata och den dan man står där på gatan och råkar "skjuta" (mäta) en av grannarna som bor där och körde förfort så ska man få stå i 15min och höra om vilken "jävla idiot till människa man är som inte prioriterar högre brott än fortköring. Då är det bortglömt att han/hon var en av de som först klagade på att man aldrig var på plats och när man är på plats så klagar de ännu mer.
Inte ofta besiktningsmän får jobba 9h i streck för att 1h innan man slutar få åka på något större larm och jobba över 3-4h och ändå förväntas vara lika pigg och glad.
Inte ofta besiktningsmän måste åka till en bilolycka där någon kört för fort och lagt brestället genom kurvan, förlorat kontrollen och antingen själv åkt av vägen eller frontat en annan bil. Och som polis ska man gå där och plocka slamresterna av det som en gång var en människa och lägga i påsar sen leva med det på minnet för att 4h senare stoppa en annan fartsyndare och få höra hur dum i huvdet man är som stoppade honom och han tänker då fan inte erkänna något.
Inte ofta besiktningsmän får A-larm (prio 1-larm), (släpp maten och stick direkt) samtidigt som man är på ett annat prio1 larm och kunna leva med att man inte hade resurser nog att kunna hjälpa någon som verkligen var i behov av poliser. Inte ofta man som besiktningsman får sitta i en telefon och prata med en kille som blir jagad av ett gäng och höra hur rädd han är med gråten i halsen skriker om hjälp för att senare höra hur han trillar och blir misshandlad samtidigt som han ropar på hjälp och man inte kan skicka en bil för man inte har resurser till det.
Inte ofta besiktningsmän förväntas kunna en regelbok (lagboken) till punkt och pricka, paragraf till paragraf, 3000sidor minimal text enbart för att kunna göra allt, precis allt rätt.
Inte ofta besiktningsmän måste offra enkla fritidssaker som att kunna få gå och handla, gå på krogen, gå ut överhuvudtaget utan att allmänhetens vakande öga alltid skall vila över en.
Inte ofta besiktningsmän enbart har fått höra ordet "tack" 2gånger på 4år.
Ska man hata något så hata uniformen, inte människan bakom den.