v70 2.5t hackar när man gasar

volvo855g
20 april 2009 · 29 Inlägg

hej har en liten fråga jag har fått problem med min bil att den vill hacka typ som den misständer fast åt fel håll in i motorn igen på ungefär tre och ett halvt tusen och uppåt så gör den så... men bara om man ger full gas..

Info om bilen v70 2,5t enbart chippad

Jag har gått igenom varenda vakumslang och bytt bytt tändstift fördelare tändspolar och allt kollat efter tjuvluft men inget har jag hittat och jag har bytt magnetventil.  men nu har det tagit stopp med ideer så om någon kanske kan veta så skriv gärna tacksam för svar


big_smile

Senast redigerat av volvo855g (21 april 2009)

Volvo c70 "the beast" (1999)
GERT35
21 april 2009 · 49 Inlägg

om du har öppet filter på den  så kan det vara luftmasse mätaren   kan vara den i vilket fall ändå om du inte har öppet filter  men det är större risk om det är öppet filter

annars kan det vara  magnetventilen  till turbo regleringern

Volvo 855 "t6" (1998)
Sorling
21 april 2009 · 207 Inlägg

kolla upp bränsletryck. vet inte vad det ska ligga på org. men det är itne så svårt att ta reda på. sen har du en ventil på fuelrailen du kan mäta på. mvh

Christian S
21 april 2009 · 4 816 Inlägg

länge sen soppa filtret byttes?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
volvo855g
23 april 2009 · 29 Inlägg

jaf har läst av den i felkodsläsare och då säger den inget om det jag har bytt magnetventil.. men känns typ som något bara stängs av...
men ska kolla  upp luftmassemätaren... tackar

Volvo c70 "the beast" (1999)
Markus_K
23 april 2009 · 44 Inlägg

Min bil uppförde sig precis som din gör, först böt jag tändstift & tändkablar, det vart ingen skillnad. Sen så böt jag även rotor & fördelarlock, då slutade den "hacka"!

volvo855g
25 april 2009 · 29 Inlägg

svar markus_k

okej var det ärjat ipå pigana på fördelarlocket?

Volvo c70 "the beast" (1999)
Markus_K
25 april 2009 · 44 Inlägg

mitt fördelarlock såg riktigt dåligt ut, men nu har bilen börjat hacka igen, dock bara på 2:ans och 3:ans växel...

volvo855g
29 april 2009 · 29 Inlägg

nu har jag bytt och är samma en då--- gjorde en felsökning i bilen fick upp att det kunde varit wastgaten har bytt hela aggregatet men är endå så....
kan inte fatta vad det kan vara.....

Volvo c70 "the beast" (1999)
HGT
1 maj 2009 · 41 Inlägg

har liknande problem, min bil hackar från 3000 rpm  till ca 4500rpm, har bytt fördelarlock, rotor, tändstift.
Enligt förra ägaren skall min turbo vara ny, det är jag inte säker på, men wastegaten ser otroligt ny ut..

One Life, One Chance
Volvo V70 T5 "Turbo ADDICT" (1998)
YoYoYoo
1 maj 2009 · 8 Inlägg

du kanske håller på att få soppatorsk

Rock-Star
1 maj 2009 · 2 982 Inlägg

kolla www.svxc.se
gasspjället?

Ravi Tekniker
1 maj 2009 · 624 Inlägg

troligen bränsle trycket

Pumpe
1 maj 2009 · 23 Inlägg

Om det är den nyare motorn med elektroniskt gasspjäll (mjuka former på kamrems- och tändstiftskåpan) så rekomenderar jag att du åker till volvo och lägger in ny programmvara för gasspjället. Tror det kostar runt 500kr. min slutade rycka när jag gjorde det och blev dessutom lättare att krypköra med.

jockev8
1 februari 2014 · 127 Inlägg

tar upp gammal tråd då jag har samma problem. kan man få fram något om man ber verkstad felsöka detta problem?

bilen går jämnt och fint men börjar rycka när man ger mycket gas, därimot om man följer sakta med gasen känner man inte av något direkt ryckade. Med vänlig hälsning

bilen är en volvo v70 2.5t-04 sport edition

GoCraZy
8 januari 2015 · 19 Inlägg

Hej!
Lyfter ämnet i tråden och undrar hur det gick för dig @jockev8 och ni andra då jag har samma problem.
Gasspjäll bytt (elektroniskt renoverat vit etikett)
Alla servicedetaljer bytt. Original bränslefilter, NGK platina stift. Turboregler ventilen bytt (original Pierburg tillverkad)
Luftfilter nytt.
Främre lambdasond bytt. Original OEM
Startgasat alla slangar och vevhusventilationen funkar fint.
Felkod med allround avläsare p1171 kommer efter 5-10mil körning.
Inte ens Volvo kunnat pitcha kod/felkälla med egna datorer.

Seriösa tips och idéer?
S70 -99 2,5T 193hk

~Gör vad du vill, inte vad du borde~
Mitsubishi Sigma 3,0 V6 24V "Siggis Jr" (1993)
Saab 9-3 SS Aero Cab "Cabbie" (2004)
_Thor_
8 januari 2015 · 512 Inlägg

Det låter onekligen som att bilen behöver mappas om. =S

Kan ju vara en dålig pump som gör att den inte håller tillräckligt bränsletryck?

BringsMoreWomen
6 juni 2017 · 3 Inlägg

GoCraZy skrev:
Hej!
Lyfter ämnet i tråden och undrar hur det gick för dig @jockev8 och ni andra då jag har samma problem.
Gasspjäll bytt (elektroniskt renoverat vit etikett)
Alla servicedetaljer bytt. Original bränslefilter, NGK platina stift. Turboregler ventilen bytt (original Pierburg tillverkad)
Luftfilter nytt.
Främre lambdasond bytt. Original OEM
Startgasat alla slangar och vevhusventilationen funkar fint.
Felkod med allround avläsare p1171 kommer efter 5-10mil körning.
Inte ens Volvo kunnat pitcha kod/felkälla med egna datorer.

Seriösa tips och idéer?
S70 -99 2,5T 193hk

Kom du någon vart?
Har en lika dan S70 med samma hackande, BSR steg 2 chipad och med större turbo, T19 tror jag.
Han jag köpte av hade bytt till större turbo men ej mappat om, är det något man borde göra efter ett sådant ingrepp? Eller uppdatera mjikvaran.

Mitt hackande blev iaf märkbart mindre efter att jag rengjort tändstiften och sjusterat avståndet från 1,0 till 0,7.
Dock finns det där fortfarande plus att den drar väldigt mycket olja, Biltemas olja.

Nissan Almera 1.6 SLX "Nisse" (1989)
Christian S
6 juni 2017 · 4 816 Inlägg

BringsMoreWomen skrev:
Har en lika dan S70 med samma hackande, BSR steg 2 chipad och med större turbo, T19 tror jag.
Han jag köpte av hade bytt till större turbo men ej mappat om, är det något man borde göra efter ett sådant ingrepp? Eller uppdatera mjikvaran.

ja byter man till en annan turbo än vad programvaran är gjord för så ska man mappa om/byta till en anpassad mjukvara.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang