Saab 9-3 -00. Konstiga ljud från instrumentbrädan.

kimish
26 april 2009 · 182 Inlägg

Konstigt ljud #1
Hejsan, jag äger en Saab 9-3 2.0t 185hk år 2000 SE (stora utrustningspaketet) och det har börjat förekomma konstiga ljud som konstigt knaster/smatter, inte så högt men märkbart och störande från området mellan acc-panelen och stereon. Ibland slutar det när man stänger av bilen och ibland inte. Hur blir jag av med det och vad är det?

Konstigt ljud #2Sen har jag ibland också konstigt gnissel/vissel från bakom ratten, jag har en känsla av att det kommer från någonstans bakom ratten för det slutar oftast när jag har mer än 45graders rattutslag. detta är återkommande i hastigheter mellan 10-50. Vad är det och hur blir jag av med det?


Vänliga hälsnignar

NiV3Rt
26 april 2009 · 371 Inlägg

Konstigt ljud #1: Kan det vara kupéluftsensorn som låter?
[img]http://www.geting.se/image.php/167254-Bild 16.png[/img]

Isf, ta loss och rengör den. Smörj sedan med något lämpligt.

Senast redigerat av NiV3Rt (26 april 2009)

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
kimish
26 april 2009 · 182 Inlägg

Det låter helt klart lågiskt. Hur gör jag för att ta bort den? går det att ordna på ett annat sett än att plocka bort den?

_DamnIt R1 driver!
26 april 2009 · 5 128 Inlägg

Problem ett kan verkligen va det som har blivit påpekat innan. Har själv SE paketet i min 900, och den sensorsaken viner, knakar och låter jävel så fort man startar bilen, och ibland ett par minuter efter man kört med.

kimish
26 april 2009 · 182 Inlägg

okej! men hur åtgärdar jag det?

_DamnIt R1 driver!
26 april 2009 · 5 128 Inlägg

Jag skaffade en bättre begangnad (billigt från skroten), så ska se om den inte låter smile Annars så gör som NiV3Rt sa, pröva smörj upp den med något lämpligt smile

NiV3Rt
26 april 2009 · 371 Inlägg

kimish skrev:
Det låter helt klart lågiskt. Hur gör jag för att ta bort den? går det att ordna på ett annat sett än att plocka bort den?

Om du vill få tyst på den så är det inget annat att göra än att montera bort den. Detta är dock inte svårt på något sätt. Ta något smalt och bänd ut acc-panelen med, ta loss locket som sitter över kupéluftsensorn och sedan ta loss kupéluftsensorn och ta ur den genom hålet där acc-panelen satt. Väldigt enkelt. Det finns fördelar med dåligt ihopskruvad skrammelinredning wink

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
_blitz_
26 april 2009 · 303 Inlägg

hade samma problem i min 9-3 aero 02:a
köpte ny sensor på saab för drygt 800 kr...inte roligt men nu vet man att de funkar iaf!

Nissan 200sx s13 "Dirtbag" (1992)
NiV3Rt
27 april 2009 · 371 Inlägg

Har för mig att jag läste på stcs att det är samma kupéluftsensor till 9000 och att den är billigare. Vet dock inte om det stämmer. Men jag är rätt övertygad om att en uppsmörjning hjälper. Min lät ruskigt mycket, men blev knäpptyst smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
kimish
27 april 2009 · 182 Inlägg

finns det inget enklare sätt? typ peta in något långt smalt i den så den går sönder bara? eller blåsa ur den ordentligt med tryckluft? smile

HenkeTIC
27 april 2009 · 888 Inlägg

Om du tar sönder den så kommer din acc inte att funka. Blås du ordentligt med tryckluft så blir det nog bra. Smörj inte den med 5-56 eller liknande för det gör så att skiten fastnar ännu lättare.

Mvh

NiV3Rt
27 april 2009 · 371 Inlägg

5-56 är ingen höjdare då det löser upp den eventuella smörjning som finns kvar. Någon tunnflytande olja rekommenderar jag. Symaskinsolja har fungerat utmärkt för mig i över ett år.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
kimish
29 april 2009 · 182 Inlägg

Problem 1: Vad tror ni om att stoppa in en spik i den lilla propellern. jag har provat stoppa in nyckeln det gick alldeles utmärkt ända tills jag tog ut den då blev det som vanligt igen...

kimish
29 april 2009 · 182 Inlägg

någon som vet?

Funkiee Saab älskare!
29 april 2009 · 4 597 Inlägg

Efter som de är en fläkt som kyler en termistor eller vad de nu heter, alltså en temperaturgivare, så måste den fläkten få gå, stoppar du den, kanske den termistorn blir överhettad eller så får den fel temperatur och din acc kanske tror de är 15 grader i bilen när de egentligen är 25 grader, så de är bara o smörja o rengöra den, så kommer det att hålla perfekt!

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
NiV3Rt
30 april 2009 · 371 Inlägg

Alltså jag lovar, det är riktigt enkelt att ta loss kupéluftsensorn. Lös problemet istället för att gå runt det och därmed göra det värre wink

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
kimish
3 maj 2009 · 182 Inlägg

vad tror ni att det kostar om jag åker till saab och ber de byta ut kupeluftsensorn för nu är den helt kaputt(auto-läget funkar inte) men låter apa.

Lillfalken
19 juli 2011 · 21 Inlägg

kimish skrev:
Konstigt ljud #1
Hejsan, jag äger en Saab 9-3 2.0t 185hk år 2000 SE (stora utrustningspaketet) och det har börjat förekomma konstiga ljud som konstigt knaster/smatter, inte så högt men märkbart och störande från området mellan acc-panelen och stereon. Ibland slutar det när man stänger av bilen och ibland inte. Hur blir jag av med det och vad är det?

Konstigt ljud #2Sen har jag ibland också konstigt gnissel/vissel från bakom ratten, jag har en känsla av att det kommer från någonstans bakom ratten för det slutar oftast när jag har mer än 45graders rattutslag. detta är återkommande i hastigheter mellan 10-50. Vad är det och hur blir jag av med det?


Vänliga hälsnignar

Jag hör samma ljud i min saab 9-3 2.0t se 2000. skumt

BMW 328 E36 M-pkt "daytonaviolett-M" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang