Köra stridsvagn på gatan eller liknande lagligt ?

XL-Dempa
26 april 2009 · 457 Inlägg

Tjena fick då reda på att min far har 2 st centurion motorer och då undrar jag om det skulle vara lagligt om man köper en stridsvagn o sätter motorerna i någon slags stridsvagn eller liknande

Då jag har letat runt lite så har jag förståt att man måste ha hårda gummi larv fötter och fungerande lysen runt om dvs i England.

Så någon som vet om man får eller inte får ? Mvh Dempa

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
27 april 2009 · 2 203 Inlägg

Fråga Transportstyrelsen. Det är ju dom som bestämmer.

Team-Adolfsson Gödseldräng
27 april 2009 · 4 529 Inlägg

borde ju gå regga som lantbruksfordon
då det finns traktorer med band runt om

Sarge
27 april 2009 · 2 337 Inlägg

Det är väldigt mycket pappersarbete för att få in en stridsvagn i detta land, flera myndigheter som ska säga ditten och datten om saken. Just Centurionvagnen fanns ju i Sverige, men så vitt jag vet säljs inte sådan materiell till privatpersoner av svenska FM, så vagnen skulle få importeras. De civilägda och lagliga stridsvagnar jag har sett är reggade som motorredskap och får bara framföras på privat/inhägnat område. Jag tror (saknar i nuläget källa till detta) att stridsfordon/stridsvagnar måste vara hjulburna för att få framföras på allmän väg (FM undantaget då). Sen måste ju kanonen pluggas etc. Kruxet är inte bara vikt, avgasrening och sådana teknikaliteter, utan det faktum att det är ett stridsfordon. Det gör att många fler myndigheter än TPS ska vara inblandade.

Så för att sammanfatta:
Går det att ha en stridsvagn lagligt? Ja.
Är det billigt/lätt att genomföra? Nej.

Senast redigerat av Sarge (27 april 2009)

Finnmerchant Oseriös Aktör
27 april 2009 · 592 Inlägg

I Finland så auktionerar ju Försvaret ut saker som tagits ur användning. förra året fanns det pansarvagnarvagnar med, om jag minns rätt dock så var dom väl inte så värst billiga och så förstörs ju motorerna och kanonen görs oduglig. Jag har många gånger funderat på just samma sak, hur fint det skulle vara med en pansarvagn eller en SISU XA-185 som privat fordon, problemet i detta byråkratiska land jag lever i så är allt som man skulle vilja registrera så gott som omöjligt.

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Sarge
27 april 2009 · 2 337 Inlägg

Finnmerchant skrev:
I Finland så auktionerar ju Försvaret ut saker som tagits ur användning. förra året fanns det pansarvagnarvagnar med, om jag minns rätt dock så var dom väl inte så värst billiga och så förstörs ju motorerna och kanonen görs oduglig. Jag har många gånger funderat på just samma sak, hur fint det skulle vara med en pansarvagn eller en SISU XA-185 som privat fordon, problemet i detta byråkratiska land jag lever i så är allt som man skulle vilja registrera så gott som omöjligt.

Ptja, förutom soppaförbrukningen, skatten, det faktum att du inte får plats i stan med den eller omöjligt kan hitta en parkeringsruta som är stor nog så är det ju en skitbra idé. PASI:n kan ju i alla fall simma, kanske kan parkera den i en å eller något? wink

Finnmerchant Oseriös Aktör
27 april 2009 · 592 Inlägg

den är inte törstig i jämförelse med en stridsvagn, och den svänger faktiskt bra trots sin tröghet, simningen vet jag inte riktigt med...Försvaret har simförbud på alla vagnar så det får ju en att ifrågasätta saken

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Sarge
27 april 2009 · 2 337 Inlägg

Hmm, allt är ju relativt, men visst, jämfört med stridsvagnar är den snål. Jag skulle iofs hellre ha en pansarbandvagn eller stridsvagn i stan, centrumsvängar gör det väldigt enkelt att manövrera wink. PASI:n  simmar alldeles utmärkt för övrigt, så det är bara att flyta runt och se glad ut smile

Finnmerchant Oseriös Aktör
27 april 2009 · 592 Inlägg

ligge rju jävla låga i vattnet

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Sarge
27 april 2009 · 2 337 Inlägg

Det är ju trots allt ett stridsfordon, man kan inte begära alltför mycket av dem wink Så länge de flyter och tar sig framåt i vattnet så smile

Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
27 april 2009 · 272 Inlägg

Den här killen har ju sålt stridsvagnar ! http://www.terrangaxel.com/  Vart har dom gått då ?

Schipperke rules !
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang