1655
Sök

Saab 900 Turbo - Projektet avstannat och bilen är snart till salu!

Dött

R1 driver!
176 008 Visningar
Projektet avslutat 13 maj 2013
Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
4 juni 2009
kan rekomendera biltemas glasfiber o.s.v. typ 100kr för nått kg. funkar precis lika bra:)

R1 driver!
5 128 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
mickefixare skrev:
Jupp. Har borrat upp ett hål i plåten o klätt kanten med en gummilist. Röret e gjort av 3" avgasböjar. Suger bra wink ...o kall luft!!!

Hehe, ska försöka bygga mig något snyggt sen smile Men nu är jag bara filterkåt och vill ha dit det sista! Dock har jag besikning i morgon där jag får se om hon blir körduglig först ens! smile

pattilatti2 skrev:
kan rekomendera biltemas glasfiber o.s.v. typ 100kr för nått kg. funkar precis lika bra:)

Hehe, har faktiskt tänkt mig det smile Men jag har 10mil tur och retur till biltema, så har inte varit ekonomiskt försvarsbart riktigt än! Men kommer handla där smile
Men tack för tipset iaf! smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
Update!
Har riktigt glädjande besked idag (iaf för mig)!
Har besiktigat bilen idag.. Mycket nervositet va det vid väntandet på att dom skulle hitta både det ena och det andra felet. Bland annat va jag rädd att dom skulle säga att min öppna dump va otillåten, min dämpare lät för mycket och att jag hade kass drivknutsdammask (Som för visso stämmer..)

Men såhär blev beskedet!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/678113_7lmjzi.jpg
Enda jag fick va en "bra att veta" och det lyder såhär:
Färdbroms bromsskiva, bak, båda sidor, rostangrepp/liten anliggningsyta.
Men det beror på att jag knappt haft några bromsar bak innan roll
Annars gick det perfekt smile

Om någon är intresserad av lite värden och så, så är dom såhär iaf:
CO - 0.0 (0.5)
CO 2500 0.0 (0.3)
HC 027 (100)
LAMBDA 1.01 (0,97-1.03)
Så mina avgasvärden är skit bra.

Bromsarna va ännu mer glädjande då jag inte kunde lufta oket höger bak!
Vänster fram 1,6   Höger fram 1,6
Vänster bak  1,0   Höger bak   1,0

Så nu står bilen äntligen hemma igen! smile
Allt för nu, kommer mer sen när jag monterat filtret! smile

1 270 Inlägg
5 juni 2009
Skönt men såna besked big_smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
J_Erixzzon skrev:

Jag va så jävla glad så det finns inte big_smile Dock va besikningsmannen hemsk på det sättet att han startade positionsljus (hörs ju inget när man ställer bilen för att gå in på donkan och käka tongue ) och så försämrade han inställningen för mitt växellänkage, för nu måste jag trycka upp backspärren och veva runt som i en jävla gryta för att hitta 5an, och backen får jag inte i utan att ta i ordentligt sad

1 270 Inlägg
5 juni 2009
_DamnIt skrev:
J_Erixzzon skrev:

Jag va så jävla glad så det finns inte big_smile Dock va besikningsmannen hemsk på det sättet att han startade positionsljus (hörs ju inget när man ställer bilen för att gå in på donkan och käka tongue ) och så försämrade han inställningen för mitt växellänkage, för nu måste jag trycka upp backspärren och veva runt som i en jävla gryta för att hitta 5an, och backen får jag inte i utan att ta i ordentligt sad

Okej =/ joo dom kan vara riktigt jävliga dom gubbarna... kommer ihåg när jag besikta forden då stog han åå slog med hammaren dom har på alla möjliga ställen "som" brukar vara dåliga, men va inte det på min bil så han slog hårdare.... sen tog han det itne lugnt med mina nya fälgar, fullfart in på bromsrullarna så jag bad han att vara lugn men han sa bara det gör inge. så man blir lite arg!

R1 driver!
5 128 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
J_Erixzzon skrev:
_DamnIt skrev:
J_Erixzzon skrev:

Okej =/ joo dom kan vara riktigt jävliga dom gubbarna... kommer ihåg när jag besikta forden då stog han åå slog med hammaren dom har på alla möjliga ställen "som" brukar vara dåliga, men va inte det på min bil så han slog hårdare.... sen tog han det itne lugnt med mina nya fälgar, fullfart in på bromsrullarna så jag bad han att vara lugn men han sa bara det gör inge. så man blir lite arg!

Jo tack, jag vet. Men han tittade snällt på min bil, tyckte avgasvärde och bromsvärdena va perfekta och inga kassa delar och ställde in ljuset till mig. Så ska väl inte klaga tongue Och dessutom va mitt växellänkage dåligt justerat redan innan, men blev värre tongue

Blivande elektroingenjör
13 Inlägg
5 juni 2009
Fan va nice, grattis! big_smile

Jag är ingen expert, jag bara tror det.

R1 driver!
5 128 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
wuzl skrev:
Fan va nice, grattis! big_smile

tack så mycket big_smile känner mig riktigt glad idag smile plus att jag håller på att klä min mätarhållare i skrivande stund wink

R1 driver!
5 128 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
Liten update då ja smile

Har bytat från den tråkiga (dock dåligt lackade) originalburken till mitt öppna nu! (Mickefixare, jag orkade inte såga riktigt nu, kanske senare projekt tongue)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/678428_qtha00.jpg
Före! Ser ganska tråkigt ut..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/678429_xu8km7.jpg
Efter! Nästan ännu tråkigare! big_smile Fick sätta filtret så, annars hade det legat emot multiremmen vilket jag inte är så sugen på igen! sad

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/678431_hqk16r.jpg
Ser hur fint filtret är nertryckt! smile Dock så är skyddsfilmen kvar på toppen av filtret tills jag fått en ordentlig installation! smile

Sen gick mätarhållaren under kategorin "Tillfälligt färdig" nu då! smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/678432_udksnv.jpg
Jävla tur att bilden blev så mörk i vänstra sidan, annars hade man sett riktigt hur dåligt det blev där! Bortsett från nere vid mätaren där det blev fruktansvärt dåligt, så blev det helt klart över förväntan!

Så ser det iaf ut! Första gången jag ens försöker mig på att klä i vinyl får jag nog tillägga så jag slipper göra bort mig totalt hos andra erfarna här! Dock så måste man ju försöka smile Men nästa gång blir det nog med varmluftspistol och bättre lim, körde med något kontaktlims liknande universallim, torkade dock ganska snabbt! Men vinylen hade absolut ingen strech i sig nästan.

Men detta va allt för idag! Kommer bild med hållaren monterad i morgon så får skiten ligga och torka under natten smile
Ha det fint alla glada läsare /Marcus

918 Inlägg
5 juni 2009
Grattis fan smile

16 197 Inlägg
5 juni 2009
hur f-n lyckades du klara besiktingen me 0,0 i CO??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

R1 driver!
5 128 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
Ante90 skrev:
Grattis fan smile

Tackar så mycket smile

evilaudio skrev:

Ja du! Enda jag har gjort är ny olja, ny toppackning och inställda kammar. Plus att jag kört närmare 10mil innan bes.. Men gick med 0.0 iaf!

1 653 Inlägg
6 juni 2009
evilaudio skrev:

varför skulle han inte kunnat menar du?

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

R1 driver!
5 128 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Thullen skrev:
evilaudio skrev:

varför skulle han inte kunnat menar du?

Kan inte heller se något bekymmer med det? tongue Är väl bara bra att det gick på ett ärligt sätt utan tillsatser i bensinen och så tongue

769 Inlägg
6 juni 2009
en flaska k-spit i halvtank innan bes har väl inte gjort nånn ledsen wink å så 60 minuters varmkörning så katten är riktigt het å go big_smile

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590

R1 driver!
5 128 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Muninet skrev:
en flaska k-spit i halvtank innan bes har väl inte gjort nånn ledsen wink å så 60 minuters varmkörning så katten är riktigt het å go big_smile

Hehe, tro det eller ej! Men det är 100% ärliga siffror big_smile Ingen k-sprit eller något sånt smile Bara kört en massa innan bes smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Nu skulle jag behöva lite hjälp från alla kära g.orgare! Det är så att mitt växellänkage är helt fel just nu! Får inte i 5an utan att trycka upp backspärren, och nu när jag parkerade så hittade jag inte backen över huvud taget!

Då till frågan! Hur justerar jag växellänkaget enklast? Har aldrig gjort det innan nämligen!
Tack på förhand/ Marcus

yrkeschaufför
709 Inlägg
6 juni 2009
_DamnIt skrev:
Update!
Har riktigt glädjande besked idag (iaf för mig)!
Har besiktigat bilen idag.. Mycket nervositet va det vid väntandet på att dom skulle hitta både det ena och det andra felet. Bland annat va jag rädd att dom skulle säga att min öppna dump va otillåten, min dämpare lät för mycket och att jag hade kass drivknutsdammask (Som för visso stämmer..)

Men såhär blev beskedet!
http://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/678113_7lmjzi.jpg
Enda jag fick va en "bra att veta" och det lyder såhär:
Färdbroms bromsskiva, bak, båda sidor, rostangrepp/liten anliggningsyta.
Men det beror på att jag knappt haft några bromsar bak innan roll
Annars gick det perfekt smile

Om någon är intresserad av lite värden och så, så är dom såhär iaf:
CO - 0.0 (0.5)
CO 2500 0.0 (0.3)
HC 027 (100)
LAMBDA 1.01 (0,97-1.03)
Så mina avgasvärden är skit bra.

Bromsarna va ännu mer glädjande då jag inte kunde lufta oket höger bak!
Vänster fram 1,6   Höger fram 1,6
Vänster bak  1,0   Höger bak   1,0

Så nu står bilen äntligen hemma igen! smile
Allt för nu, kommer mer sen när jag monterat filtret! smile

tänkte bara trassla mej in i tråden och säga grattis.. för så snälla är dom inte i sundsvall...
va in på besiktningen 3 ggr pga lycktorna var bländande.. och när jag skulle ställa in dom, pajjade alla 4 ställ skruvarana så jag fick tag på 3 och fick vänta en vecka på den sista pris drygt 1000 kr för dom 4 skruvarna.. och till sist var man klar och skulle besikta, men då hade ena skruven blivet fel monterad.
så då fick jag åka hem igen och börja om wink ..- så nu får man panik ångest varje gång man ska besikta bilen .. "thumbs down for sundsvall"

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

584 Inlägg
6 juni 2009
Du får gärna lära mig sen big_smile Får inte du heller i backen utan den hoppar ur?

Mvh. Magnus

P.S. Gött att den gick igenom utan anmärkning big_smile Min ska in på ombes på tisdag tror ja..

Saab 4 Life!

Sök