Saab 9-5 AERO spikar vid högt laddtryck. Bara när den är varm

need_4_boost
14 maj 2009 · 371 Inlägg

Bara när bilen hade blivit riktigt varm sa du.. Jag misstänker då lamdasonden.
För när den är kall så går bilen på förinställda värden och utan lamdareglering.
Kan vara värt att kolla upp.

jonTe
14 maj 2009 · 5 710 Inlägg

En 9-5 aero original spikar inte så man varken hör eller känner det då den har en snillerik spikdetektering och åtgärder för att föhindra spik.
Felet du beskriver är inte spikningar utan tändmissar alternativt strul med bränslet.

Har du frächa stift av rätt sort?

MVH Jonas
..............
AxlSam
14 maj 2009 · 1 497 Inlägg

jonTe skrev:
Har du frächa stift av rätt sort?

Vi får hoppas på tredje gången gilt wink
Stiften verkar vara jobbiga att kolla..

Fredrik-79
15 maj 2009 · 2 164 Inlägg

Kör du inte med stiften PFR6H 10 så byt till dom.
Inget annat ska du köra med om inte bilen är trimmad och dom säger nått annat.

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
Hoglund_
15 maj 2009 · 40 Inlägg

när luft komprimeras så blir luften varmare och när det når en viss temperatur så självantänder det bensinen i cylindrarna innan kolven har vänt och då blir det ett jävla tryck på grejerna, då spikar de. så ju högre laddtryck desto varmare blir luften. och om motorn är väldigt varm så blir ju luften också varm. kan ju vara de. spikning kan bara uppstå av 2 saker och det är för högt laddtryck eller så tänder motorn fel.

Senast redigerat av Hoglund_ (15 maj 2009)

livet börjar vid 260
AxlSam
16 maj 2009 · 1 497 Inlägg

Hoglund_ skrev:
spikning kan bara uppstå av 2 saker och det är för högt laddtryck eller så tänder motorn fel.

ELLER FEL SOPPA!!

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 maj 2009 · 6 170 Inlägg

Hoglund_ skrev:

AxlSam skrev:

Hoglund_ skrev:
spikning kan bara uppstå av 2 saker och det är för högt laddtryck eller så tänder motorn fel.

ELLER FEL SOPPA!!

När motorn får för lite soppa spikar det inte. de rycker bara. men de är ingen spikning.

Nu var det ju inte för lite soppa han sa utan *fel* soppa wink

Bensin med för låg oktanhalt = mer risk för spikningar, glöm inte det.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
henke_99 Offroad Racing
16 maj 2009 · 3 122 Inlägg

Hoglund_ skrev:

AxlSam skrev:

Hoglund_ skrev:
spikning kan bara uppstå av 2 saker och det är för högt laddtryck eller så tänder motorn fel.

ELLER FEL SOPPA!!

När motorn får för lite soppa spikar det inte. de rycker bara. men de är ingen spikning.

Bensin av lägre kvalitet orsakar lättare spikning... man får inte spikningar av för högt laddtryck utan av för hög kompression... (som visserligen kan orsakas av högt laddtryck, men även en sugmotor kan spika o den har mig veterligen inget laddtryck)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Hoglund_
16 maj 2009 · 40 Inlägg

henke_99 skrev:

Hoglund_ skrev:

AxlSam skrev:

ELLER FEL SOPPA!!

När motorn får för lite soppa spikar det inte. de rycker bara. men de är ingen spikning.

Bensin av lägre kvalitet orsakar lättare spikning... man får inte spikningar av för högt laddtryck utan av för hög kompression... (som visserligen kan orsakas av högt laddtryck, men även en sugmotor kan spika o den har mig veterligen inget laddtryck)

jo men en sugmotor kan ju inte få högre kompressioner än vad den redan har.

livet börjar vid 260
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 maj 2009 · 6 170 Inlägg

Hoglund_ skrev:

henke_99 skrev:

Hoglund_ skrev:

När motorn får för lite soppa spikar det inte. de rycker bara. men de är ingen spikning.

Bensin av lägre kvalitet orsakar lättare spikning... man får inte spikningar av för högt laddtryck utan av för hög kompression... (som visserligen kan orsakas av högt laddtryck, men även en sugmotor kan spika o den har mig veterligen inget laddtryck)

jo men en sugmotor kan ju inte få högre kompressioner än vad den redan har.

Nej men den går att tanka med bensin av för dålig kvalitet = spikningar.

Det är ju kompressionen i förhållande till soppans förmåga att självantända som ger spikningar, är kompet för högt för soppan så spikar det och är soppan för dålig för kompet så spikar det.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Fredrik-79
19 maj 2009 · 2 164 Inlägg

Om de skulle ha varit spikningar skulle laddet sjunka.
De som jag ser mer på orsaken här är nog mer åt fel stift eller att de är nått med bränsle tillförseln.
Rätt stift  och om de är rätt bränslemängd som kommer.
Sen ska man köra på 98 oktan och inge annat!

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
lartz Mekaniker
26 augusti 2009 · 240 Inlägg

Har inte saab en finurlig överladdnings system som gör att den stänger av tändningen när den laddar för högt?
min polares 9-3'a full laddade en gång och då va den som han beskriver ryckte och nästan kasta oss ut genom framrutan. smile men jag är ingen saab expert så mina idér är mest spekulation smile

Bil & Maskin i Munkfors AB.
Volvo 240 GL "Barbro" (1988)
AxlSam
27 augusti 2009 · 1 497 Inlägg

lartz skrev:
Har inte saab en finurlig överladdnings system som gör att den stänger av tändningen när den laddar för högt?
min polares 9-3'a full laddade en gång och då va den som han beskriver ryckte och nästan kasta oss ut genom framrutan. smile men jag är ingen saab expert så mina idér är mest spekulation smile

Läser trionic ut spikningar så ställer det ner laddtrycket.
I din polares bil har laddtrycksspärren gått in.

discokapten Kapten på disco!
27 augusti 2009 · 1 729 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

AxlSam skrev:

TBOC_Razor skrev:
Äh sluta gnälla, klockan var ju ffs nästan två på natten när jag postade tongue

Men många måste ställa frågan wink

MadManJim skrev:
Kört på både 95oktan och 98oktan har även provat Etanol..

Du skall varken köra på 95 oktan eller etanol.
Med 95 är det ingen omöjlighet att den spikar.
Då den går på gränsen vid overboost.

Jag körde min på 95-oktan och det slutade med att det helt plötsligt låg en söndersmulad kolv i min sump, undras var den kom ifrån roll

Kör numera *endast* på V-power, lite dyrare än vanlig 95 men man kan iaf dra på utan att behöva oroa sig (iaf för spikningar...). I slutändan blir det ändå billigare då bilen drar mindre på V-power och man slipper dyra verkstadsräkningar.



Fler än jag som saknar tiden då V-powern kostade 11,50kr/liter ??  tongue

Körde du orginal programvara? Pystrim? För inte fan spikar motorn sönder en kolv för att du kör på 95 Oktan med orginalmjukvara, inte en chans i världen.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
MadManJim
8 januari 2010 · 19 Inlägg

Hela bilen är original så ända ut i dragkroken. Endast sportfilter som sitter!

Saab 900 Talladega "Nathalie" (1998)
Opel Kadett "Kaputten" (1979)
T-PWR
8 januari 2010 · 18 Inlägg

#1 Byt stift först innan du gör nåt mer, hjälper inte det så går vi vidare..

Och det är bara att lossa på 4st torx30 skruvar uppe på kasetten för att komma åt stiften så det är väldigt smidigt.

Mvh. Mathias

Senast redigerat av T-PWR (8 januari 2010)

volvo-racer
8 januari 2010 · 724 Inlägg

Hade samma på min 850....hela bilen skakade och hackade när jag va ute och körde,...visade sig vara en luftläcka på en slang som satt lös..så kolla igenom alla tryck slangar osv....
För när motorn blir varm blir ju gummi slangarna inte lika täta om dom inte sitter som dom ska.

Senast redigerat av volvo-racer (8 januari 2010)

RedWidow
18 november 2013 ·

Kolla så du inte har läckage i slangar och kolla även den vita backventilen vid insprutningen, jag bytade min igår kväll och idag var de som en annan bil men missarna är kvar men dock mindre, minsta lilla läckage på T7 motor och den flippar dom e känsliga som fan då laddet måste vara slutet kolla avgasröret vid turbon och grenröret

RedWidow
18 november 2013 ·

Kan även meddela att T7 motorn ska köras på 95 oktanigt och inte 98

Mickius
18 november 2013 · 4 670 Inlägg

Dagens trådlyft big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang