Transporter -89 krånglar. behöver HJÄLP

surfbussen
15 maj 2009 · 14 Inlägg

nu har jag varit ute och meckat.
Jag har prövat:
ny lambdasond + gammal luftmassemätare
ny lambdasond + ny (från skroten) luftmassemätare
Gammal lb + gammal LMM
Gammal lb + ny LMM

Inget vill funka.

Men jag har kommit underfund med att bilen går skitbra på varvtal över ca 2000. Under låter det som om bilen stryps/dör/vad det nu kallas. Och i samband med det så kommer det ut svart rök. Det borde väl endast tyda på för mycket bensin?

Och vad är det som styr bensinen förutom LB och LMM? Kanske hade jag så otur att den LMM som jag köpte från skroten också var paj.
tacksam för svar//erik

Senast redigerat av surfbussen (15 maj 2009)

fontheking5
15 maj 2009 · 825 Inlägg

Låter mysko men något verkar vara fel i bränslesystemet eller elektroniken eller chocken , om det är ett hembygge så kan det garanterat krångla . Angående start problemen efter den har dött så är det ett vanligt fel på många VW modeller tyvärr , dom fixar inte att stängas och startas så tvärt , då kan det ta jättelång tid att få i gång dom igen , åkte en del i en VW Caravelle med liknande problem minus röken men kass tomgång och dog ofta och var ibland ett riktigt H**vete att få i gång igen , ibland kunde man sitta och nöta på starten flera gånger innan den kom i gång igen , och den var inte pigg på att gå på tomgång . Sen såldes sveriges sämst gående VW caravelle som tur var . Den gick bra över 50 KM/H , då var det ju mindre risk att man stannade och fick sitta och hålla på i en EVIGHET för att starta skrotet . Har även haft det felet på andra VW modeller , bland annat en Passat som en kompis hade , kunde ta 6-8 sek ibland att starta igen . Men något med LMM , LB eller bränsle , eller elsystemet är nog kasst . Hade en Transporter innan och 2 motorer skar i den , dom går tyvärr sällan längre än 10 000 mil dom här vattenkylda boxermotorerna .

Senast redigerat av fontheking5 (15 maj 2009)

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
15 maj 2009 · 272 Inlägg

Har du förresten kollat dom 2 tempgivare som finns ? Så inte kallstarten ligger i .

Schipperke rules !
surfbussen
16 maj 2009 · 14 Inlägg

Schipperke-owner skrev:
Har du förresten kollat dom 2 tempgivare som finns ? Så inte kallstarten ligger i .

Har kollat igenom både huvudet och min "Haynes Gör-det-själv handbok", men jag hittar inte. Var sitter tempgivarna?
mvh//erik

Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
16 maj 2009 · 272 Inlägg

Är osäker på var dom sitter ! Men det ska finnas 2 st ! Dom styr bland annat insprutningen .

Schipperke rules !
surfbussen
16 maj 2009 · 14 Inlägg

Är hos en kompis nu så jag kan inte kolla på bilen vid tillfället, men tills dess. Hur ser de ut? någon ledtråd? Skruvar man på dem? osv


Volvofarfar: Jag kommer med största sannolikhet lämna tillbaka LMM som jag köpte på skroten. Har du hunnit kolla numret. Vad vill du ha för den?
Mvh//erik

dead_man
3 juni 2009 · 1 Inlägg

Mitt första inlägg men detta är viktigt ( och konstigt)

Jag har en -90 transporter och har det problemet ni pratar om. Ibland ( ganska ofta på sistone) så startar inte min bil och jag får harva läääääänge på startmotorn innan den kanske startar. Om jag puttar den så startar den direkt..  Men nu till det riktigt konstiga, om jag tar bort bränsle ledningen efter bränslefiltret och provstartar så startar den direkt !! om jag sen sätter tillbaka bränsle ledningen så startar också, och den kan då starta flera ggr utan problem. Sen om det inte startar så gör jag samma sak igen och då funkar det. Det tycker jag är jäkligt konstigt !!!!

Och eftersom jag hatar min bil och inte vill lägga nå pengar på den så ska jag installera en bränsle kran som jag kan strypa soppan med då den tjinkar.



Mvh dead_man



P:S egentligen så älskar jag bilen men den e så besvärlig med mig D.Shmm





Det blev en strömbrytare på bränslepumpen i stället det var enklare, funkar alldelse utmärkt.

Jag besiktade den i går och den gick igenom med rena papper och det är första gången sen jag skaffade den för 5 år sedan.

Senast redigerat av dead_man (7 juni 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang