Volvo 740 -88 gl b230f startar inte

aliwin
18 maj 2009 · 114 Inlägg

min volvo 740 gl -88 med en b230f motor startar inte men motorn går runt, varvräknaren hoppar inte och bilen har ingen gnista i huvud taget, ingen ström fram alls till tändspolen och grejer som ja har bytat är: Tändspole,tändmodulen,tändstift, rotor och fördelarlock, har även gjort rent gjordpunkter men hittar intet mer. någon som vet vad felet kan vara?

Gti 16v
Volvo 240 GL "Weber" (1980)
Mr_V
19 maj 2009 · 243 Inlägg

byt hallgivaren.

schnauz
19 maj 2009 · 1 758 Inlägg

Instämmer med Mr_V: om inte varvräknaren rör sig alls när du kör startmotorn är det ett tecken på att hallgivaren inte ger signal. Inte helt ovanligt att de går sönder på Volvo 7/900.

aliwin
19 maj 2009 · 114 Inlägg

okej men var sitter den? letat en massa och gjort rent alla kontakter i motorrummet nu med men ingen skillnad hmm

Gti 16v
Volvo 240 GL "Weber" (1980)
XeptiQ Whatever :)
20 maj 2009 · 1 652 Inlägg

de är den blåa kontakten på toppen.. ska sitta under insuget om de är riktigt..

Dock har jag aldrig haft problem med den på någon av mina bilar.. kör bara 740 och 940..
men kolla tändboxen som sitter under rattstången.. en svart liten ful låda ..
när du byter olika saker var noga med Bosch nr på sakerna.. de är skillnad..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Mr_V
21 maj 2009 · 243 Inlägg

XeptiQ skrev:
de är den blåa kontakten på toppen.. ska sitta under insuget om de är riktigt..

Dock har jag aldrig haft problem med den på någon av mina bilar.. kör bara 740 och 940..
men kolla tändboxen som sitter under rattstången.. en svart liten ful låda ..
när du byter olika saker var noga med Bosch nr på sakerna.. de är skillnad..

jag skulle nog mer säga att hallgivaren sitter under förelarlocket nere vid/ovanpå växellådan. den kan även sitta (mindre troligt) innanför fördelarlocket.

jag vet inte riktigt vad XeptiQ  pratar om men han är iaf ute och cyklar!

Senast redigerat av Mr_V (21 maj 2009)

Mr_V
5 september 2009 · 243 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Lånar denna tråd.

Jag har en Blå Volvo 740 -88 med B230F som inte startar rent. Den går bara på 3 cylindrar eller inga alls. Ibland så kan den starta på 1 cylinder men när man släpper nyckeln så stannar motorn. Motorn går orent och den hackar.

Det är inte något bränslefel. Det är elektroniskt fel. Tändstivten, tändkablar och tändspole och fördelare fungerar.

Vad kan det vara för fel? Jag tror att det är en givare som är fel på? Vad tror ni?

låter som det kan vara tändingslåset. testa slå tändingen och ge startmotorn direktström (gå förbi nyckeln).

Mr_V
5 september 2009 · 243 Inlägg

har du testat? jag har haft flera bilar med det felet, startar bilen och går på 3 cylindrar och och låter man den va en stund så får man alla fyra! det är tändingslåset som kärvar då!

Remiss
5 september 2009 · 1 339 Inlägg

Kan du inte ta ut felkoder? Om de e en 88b

Poulsen462 Långtradarchaufför
5 september 2009 · 282 Inlägg

Mr_V skrev:

XeptiQ skrev:
de är den blåa kontakten på toppen.. ska sitta under insuget om de är riktigt..

Dock har jag aldrig haft problem med den på någon av mina bilar.. kör bara 740 och 940..
men kolla tändboxen som sitter under rattstången.. en svart liten ful låda ..
när du byter olika saker var noga med Bosch nr på sakerna.. de är skillnad..

jag skulle nog mer säga att hallgivaren sitter under förelarlocket nere vid/ovanpå växellådan. den kan även sitta (mindre troligt) innanför fördelarlocket.

jag vet inte riktigt vad XeptiQ  pratar om men han är iaf ute och cyklar!

Hallgivaren kan också sitta ovanpå svänghjulet på vissa modeller, så där är också en trolig plats att kolla

BMW - Det stavas som det låter:)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang