Hur lärde ni er mecka?

only_the_lonely
15 februari 2010 · 53 Inlägg

Min andra hälft är den som lärt mig meka och skruva med allt från cyklar till gräsklippare å nu bilar. Å sen några år tillbaka har ju ni här på garaget lärt mig en hel del oxå smile Stort tack!

Kalla mig gärna dum, men jag vågar iaf fråga!
Niklas1987 NO
15 februari 2010 · 2 182 Inlägg

Farsan,fordonsgymnasiet och vänner, man lär sig nått nytt varje gång man snackar med nån på bilträffr och liknande också.

Man blir aldrig färdiglärd smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
dcay Licenssvetsare
15 februari 2010 · 927 Inlägg

Började i moppeåldern, sen har jag alltid haft intresse för bilar och sånt så det var ju naturligt smile

Works Huh? (`´,)
15 februari 2010 · 518 Inlägg

Började plocka isär leksaksbilar och bilbanebilar och sedermera radiostyrda bilar. Sen växte sakerna jag tog isär nu är det en Skyline så man lärde sig med gör om gör rätt metoden innan.

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.
Nissan Skyline "R34 GT-R" (2000)
Volvo V70 "GLT" (2000)
b-fuel
15 februari 2010 · 246 Inlägg

började lite smått med cykel när man hade blöja typ sen vart det moppe, trimma, lacka om och dona med den i 3 år sen belv det att köpa en likbil och fixa till den med pappas hjälp.

Delta_Rebel
15 februari 2010 ·

Började med moppen,hade en Suzuki K50 som gick sönder hela tiden,typ köra 1 timme,meka resten av dan...sen har jag mesta dels haft gammla Volvosar som man vart tvungen att fixa en del på.Ingen supermek men kan skapligt för att klara mej.

ToXtreme
15 februari 2010 · 3 627 Inlägg

Volvo 740 som första bil, behöver man säga mycket mer? tongue

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
940_44
20 februari 2010 · 850 Inlägg

varit och kollat på pappa från jag var 1år sen lärde jag mig det mesta själv! så nu kan jag en del:;

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood
Puppet_Master
20 februari 2010 · 43 Inlägg

Hjälpte far när jag var yngre och sedan när jag köpte volvon var man tvungen att lära sig meca själv. Speciellt när jag lyckades få en av de exemplaren som gick sönder varannan vecka...

culan06 I En Gran Nära Dig
22 februari 2010 · 303 Inlägg

själv var man ca 2-3år när man började i farsans verktygslåda, sen var det mkt lego och vid 11 år hade man renoverat cyklar och skruvat sönder gamla gräsklippar motorer, 12-13år renoverade/byggde man sin första moppe(en compakt med zündapp motor och modefierad gaffel och metalliclack, trimmad så klart!), bil började man med vid 16års ålder fick man sin första bil som skruvades med.
Idag skuvar jag själv, lackar mindre delar, blir mer nu när det nya garaget snart är klart:).

puh! mycket att skriva...

Senast redigerat av culan06 (22 februari 2010)

Pontiac Firebird 1989.
Pontiac Firebird RS "The Rider" (1989)
Pontiac Firebird RS "Ready" (1988)
edward91
23 februari 2010 · 66 Inlägg

Pappa renoverade en Opel Kadett när jag va runt 2-4 år så då va jag med han i garaget och kollade på jävligt mycket.Höll på med lego väldigt mycket. Sen när jag va lite skruva jag isär det mest som fanns hemma.tongue Och när jag blev 13 fick jag min första moped som man börja trimma och ha sig. Sen när jag blev 15 fick jag en ny moped. Då blev det lite mer seriösare trim med portning och hemma gjorde cylinderlopp, Labba med olika bränslen och va ute på sprint tävlingar. Och nu håller man på att lära sig mer om bilar. Har inte gjort något större på någon bil än men har byt motor på min egen bil. Och felsökt lite saker. Men internet är till stor hjälp nu i början när man ska greja med bilar.

Men har lärt mig det mesta själv.

Senast redigerat av edward91 (23 februari 2010)

deamon
23 februari 2010 · 624 Inlägg

själv lärd man paja massa grejer innan man kom på hur man skulle göra rätt

Toyota Supra "Deamon 1" (1995)
snipercat
23 februari 2010 · 669 Inlägg

pappa:)

Nitrometanskada Gött mos
23 februari 2010 · 1 096 Inlägg

Av min far och mor hemma, när min mor var mammaledig med mig så plockade hon isär en mustang, putsade upp o fixade och satte ihop den igen.. jag låg praktiskt taget i spjälsäng i garaget(undar vad soc hade sagt om det?). Inte undra på att man blev som man blev smile

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
SoNic- Okejbratja
23 februari 2010 · 255 Inlägg

Verktygsskåp som dop present och en lat kunnig far.

BMW 325 e36 (1994)
Lurken_85
23 februari 2010 · 832 Inlägg

Har varit med farsan i garaget sen jag var liten och jag kan ju tänka mej hur less han var på några frågor som tex vad är det, Varför är det så och Hur fungerar det. Men så är det frågar man inget får man ingenting veta. Sen var jag väll en sån som bara måsta skruva isär för att veta hur det funkade men jag kan ju inte säga att det mycket som fungerade som det skulle när man satt ihop det igen heller och jag kan ju inte direkt gnälla att man lärt sej och klarar av i stort sett allt för det har ju inte direkt vart kul och lämna in bilen så fort det blir minsta lilla fel heller. Men det är ju tur att det finns sidor som denna ibland när man behöver veta något eller få råd.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
volvoentusiasten
23 februari 2010 · 4 005 Inlägg

Säger bara en sak. smile En laptop som tål att bo i garaget och Volvo VADIS. smile Så många gånger jag har svurit och undrat och Vadis har hjälpt mig så många gånger smile Haynesboken är riktigt bra med men väldigt rörig.

Och nej jag säger inte vart man får tag i det om ma ninte har en verkstad och ansluten till volvo.

Mitt största tips är väl att chansa och testa sig fram, så är det väl med allting. Jag hade faktiskt aldrig använt en kapskiva förräns igår. Köpa sig en billig bil och testa sig fram.

Lurken_85
24 februari 2010 · 832 Inlägg

linuslinje skrev:
Mitt största tips är väl att chansa och testa sig fram, så är det väl med allting. Jag hade faktiskt aldrig använt en kapskiva förräns igår. Köpa sig en billig bil och testa sig fram.

Ja det är nog det som är det bästa men det gäller bara att inte vara så feg och man måste ju våga misslyckas någon gång oxå. Det är ju trots allt misstagen man lärs sej av oxå. tongue Men det skadar aldrig att läsa lite eller fråga före heller.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
MrCarfreak Gasglad
24 februari 2010 · 3 244 Inlägg

Började i garaget med far min när jag inte ens kunde gå! Sedan blev det moped osv. Sen är det la en jävla massa misstag som man lärt sig av också :p Den vägen har jag gått smile

Senast redigerat av MrCarfreak (24 februari 2010)

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
pukan2
24 februari 2010 · 3 182 Inlägg

själv lärd började när man va i blöj åldern o meka isär bilar sen har det bara fortsatt. har haft en mentor som jag har sett upp till hela livet som man har fått ett o annat tipps ifrån.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang