5222
Sök

Sålt motor blocket sprucket hur göra ?

Gödseldräng
4 529 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
sålde en V8 för några tusen
funkade när jag plockade ur den
nu när köparen börjat plocka med den så visade det sig att blocket var sprucket
jag har inte sett någon spricka och trodde givetvis den va hel
då jag hade igång den innan jag plockade ur motorn
även en gammal lagning över samma spricka var det sa han

hur ska jag göra ?
jag vill ju egentligen ge han pengarna tebax men då jag inte har något jobb och pengarna gick till skulder så är det ju inte det lättaste å göra
vem har rätten på sin sida ?
han har väl skyldighet att kolla så den är hel ?

2 182 Inlägg
21 maj 2009
Bara att förklara hur det ligger till, den funka när du tog ur den å det var allt du visste om den eftersom du inte verkar plockat ner motorn i molekyler innan du sålde den. Annars kan ni kanske komma överens om att ge hälften tillbaks då det säker bara behövs ett nytt block.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

FreddeK
21 maj 2009
inte ditt fel...hade han velat kunde han ju kikat på den mer närmare än vad han gjorde från början. äasch skit i det och somna gott ikväll!

4 506 Inlägg
21 maj 2009
Du får väll ge han ett lock öl i "Good Will" egentligen behöver
du väll inte göra något då jag antar att den såldes i befintligt skick?

Förstår dock att du tycker att det är lite jobbigt. Förklara hur det är
och se om han är vettig, skulle han bete sig som ett svin så var ett
svin tillbax. Du har ju enligt mig och de andra inte gjort ngt fel.
Juridiskt sett tror jag inte det är ngra problem heller då det som sagt
var en begagnad motor för en billig pening så..

Kan du andas kan du dö.

Supraman
2 300 Inlägg
21 maj 2009
Du har inte vetat det då det krävdes att motorn var tvunget att plockas ner för att felet skulle upptäckas.
Du ska inte behöva betala tillbaka något då du inte visste att felet fanns.
Det e upp till köparen att påtala fel och säljaren skla säja om det finns några.
Om du sagt det du vetat så behöver du inte betala något.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
ok får höra lite med han
jag visade dom felen jag visste om och hittade även 2 nya fel när vi kollade på den och då drog jag av 500kr åt han
jag sa åt han att jag inte visste om felet så får se vad han säger han har inte svarat på mailet ännu
motorn var inte isärplockad nånting lådan satt även ihop med motorn men den var han med och delade på då den inte gick in i hans bil
ja vad jag har förstått det så har man ingen garanti när man köper genom privatpersoner

4 506 Inlägg
21 maj 2009
Nej ingen garanti finns om ni inte har skrivit ett avtal.
Så stå på dig!

Kan du andas kan du dö.

1 749 Inlägg
21 maj 2009
Var var sprickan?
Kanske det går att svetsa den, vilket inte bör bli så dyrt om den är på rätt ställe, kanske ett flak öl till en trevlig svetsare istället??

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Defloratör.
641 Inlägg
21 maj 2009
jag förstår mig fan inte på folk som köper begagnade saker och sen ska komma och gnälla för dom hittat ett litet fel!!!

vafan om jag köper en sak begagnad och har kollat den noga får man väl fan ändå räkna med major fuckups.

gnidna jävlar är vad dom är

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

Gödseldräng
4 529 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
patrikke skrev:
Var var sprickan?
Kanske det går att svetsa den, vilket inte bör bli så dyrt om den är på rätt ställe, kanske ett flak öl till en trevlig svetsare istället??

jo jag skrev det till han
den skulle tydligen vara på höger sida under grenröret precisi där grenröret går ihop till 1 rör så syntes knappt
hade han inte bott så långt bort ca 30-35 mil så hade jag kunnat svetsa det åt han
men avståndet är ju som sagt för långt

nej vi skrev inget avtal eller något inte ens kvitto
motorn var ju relativit billig me
3500kr och en beg eftermarknads tbi enhet som satt på kostar drygt 2000kr
å detta var med en nyrenoverad låda samt alla kablar och styrboxen
så var jag inga stora pengar ändå

Offroad Racing
3 123 Inlägg
21 maj 2009
Har du sålt allt det till honom för 3500? Han kan ju vara glad att han ens fick lådan för det priset...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Gödseldräng
4 529 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
henke_99 skrev:
Har du sålt allt det till honom för 3500? Han kan ju vara glad att han ens fick lådan för det priset...

ja var i behov av snabba pengar till skulder som sagt

12 086 Inlägg
21 maj 2009
Juridiskt sätt har du inga skyldigheter, så det är upp till dig.

4 299 Inlägg
21 maj 2009
_Wallis_ skrev:
Nej ingen garanti finns om ni inte har skrivit ett avtal.
Så stå på dig!

Garanti är något företag lämnar frivilligt.
Dock finns de nått som e som konsumentköplagen men mellan privatpersoner. Kommer inte ihåg exakt.

Men rättsligt kan de bli svårt för honom att bevisa att du visste om sprickan vilket du uppenbarligen inte gjorde. Så han kommer bara förlora på de, dessutom så finns ju inget bevis heller på att affären ägt rum om inget kvitto finns. Om de nu inte finns något vittne dårå.

Sen de där me "befintligt skick", det finns inget som heter det längre. För att man ska slippa trubbel i framtiden så måste man skriva upp varenda fel som man vet om, räcker inte med att bara skriva befintligt skick.

1 827 Inlägg
21 maj 2009
Team-Adolfsson skrev:
henke_99 skrev:

ja var i behov av snabba pengar till skulder som sagt

Har man fått något så billigt så får man räkna med lite fel... Jag tycker det är fint av dig att du vill göra rätt för dig men prata med honom, han kan ju inte vara så tjurig när han nästan fått motorn gratis?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Med lem
624 Inlägg
21 maj 2009
Kunde börja med att skriva en riktig överskrift.. Är lite luddigt...

Somliga kallar det lyx, Lexus kallar det för standard. ♠
LexusOwnersClub.se

BMW ///M3
404 Inlägg
22 maj 2009
om han själv har varit med och kollat igenom det före han köpte det så är det ju hans eget fel? köper man nått begagnat så får man skylla sig själv om man inte kollar igenom ordentligt, men visst säljaren ska ju också informera om det finns några skavanker och det har du ju gjort också eller hur? iaf det du själv visste om. smile

Gödseldräng
4 529 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
jo jag informerade han om att frostpluggarna var rosthål i o drog av 500kr på priset åt han för det med
de är enda felen jag visste om på den

2 911 Inlägg
23 maj 2009
Hur mycket han betalat är orelevant i lagens mening (förutom i ett fall), bara för att man får något billigare behandlas det inte annorlunda.

Enda som finns att beakta i detta läge är att du skulle ha vetat om felet, vilket du inte gjort.
Han har undersökningsskyldighet som han nyttjat.
Om felet är av sådan art att du som säljare inte vetat om det och det upptäckts först efteråt kan man börja beakta vad han betalade.
I detta fall får man kika på vad en ersättningspryl normalt kostar, t.ex. 2000kr?
Sen kikar man på vad det han köpt normalt skulle kosta, en gissning är 5-6000kr ? kanske ?
Låt säga att han betalade 50% av vad begagnatvärdet var, så om du ska vara snäll ska du inte heller ersätta med mer än 50% av vad det kostar att byta den del som är felande.

MEN, du har absolut ingen som helst rättslig skyldighet att göra det.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 maj 2009
Fungerande motor och låda från vanen för 3500? En liten spricka i blocket är inget att grina för för dom pengarna... Bjussa honom på en kopp kaffe medans ni snackar om hur kul han kan ha med motorn och lådan så har du gjort MER ÄN VÄL.

Fel som säljaren inte känner till kan omöjligt häva ett köp om man inte kommit överens om något annat.

Rock'n Roll

Sök