3791
Sök

Allmänt om volvo bakaxlar

761 Inlägg
1 december 2010
#21
H3dlund skrev:
Axel  :  Utväxling

1030  :  3,54 3,73 3,91 4,10 4,30 Klenare axel Äldre 240,740
1031  :  3,15 3,31 3,54 3,73 3,91 Starkare axel 240, 260, 740, 760, 940

finns det verkligen 740 med 1030?

sen ska man ju tillägga att det inte är samma axlar till 240 och 740, med andra ord finns det 1030 240, 1030 740, 1031 240, 1031 740


123 Inlägg
1 december 2010
#22
vilken årsmodell till 240 har 1031 jag har en 240 glt 91a


761 Inlägg
1 december 2010
#23
Tonycrona skrev:
"1041 =1031 med slungdiff... d v s 740 tic -90 samt 940 turbo"
Denna info är felaktiv, 740 tic -90 har inte slungdiff, och inte alla 940 turbo häller.

det var förmodligen tillval, jag har haft -90or som haft slungdiff.

fast den heter inte 1031, den slungdiffade heter 1041


761 Inlägg
1 december 2010
#24
740GL-84 skrev:
vilken årsmodell till 240 har 1031 jag har en 240 glt 91a

med eventuellt vissa undantag så skulle jag vilja påstå att alla 5 växlade modeller har 1031


123 Inlägg
1 december 2010
#25
dannnej skrev:
740GL-84 skrev:
vilken årsmodell till 240 har 1031 jag har en 240 glt 91a

med eventuellt vissa undantag så skulle jag vilja påstå att alla 5 växlade modeller har 1031

okej glömde säga att jag har en automat


Gött mos
1 096 Inlägg
17 februari 2011
#26
Nisse_Hult skrev:
------------------------------------------------------------
vissa GL kan ha 1031.
L, DL och de flesta GL har vanlig 1030.
enklaste metoden är att kolla oljemängden, 1031 har 1,3 liter och 1031 1,6.
drivaxlar och allt i övrigt ärsamma mellan axlarna, är bara självdiffhuset som skiljer.Sen heter inte axlarna 1030/1031 på 140/160 utan m30/m31, men är juh ungefär samma sak, 140 axeln är bara bredare så drivaxlar osv stämmer inte överens mellan dessa.
------------------------------------------------------------

Är ni helt säkra på att drivaxlarna är likadana på både 1031 och 1030? Både storleks mässigt och pallar de lika mycke mos?

Har gett mig ut på jakt på en axel(minst) och man vill ju inte köpa nått som inte passar eller pallar smile

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Soppgubbe
900 Inlägg
28 mars 2011
#27
Hej,jag behöver byta min bakaxel, men hittar inte "plåten" som numren står på. Hur ska jag göra för att få samma utväxling m.m.?

Bilen är en Volvo 940 GL -92

// Joel
Senast redigerat av V70Drive (28 mars 2011)

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

2 Inlägg
28 mars 2011
#28
Räkna kuggarna och dela med varandra mvh


310 Inlägg
29 augusti 2011
#29
Är det nån som någonsin har sett en 1031a med 3.15 i utväxling?
och har nån en till salu är jag jätte intresserad av att köpa den
Senast redigerat av jsson (29 augusti 2011)

761 Inlägg
29 augusti 2011
#30
Nitrometanskada skrev:
Är ni helt säkra på att drivaxlarna är likadana på både 1031 och 1030? Både storleks mässigt och pallar de lika mycke mos?

Har gett mig ut på jakt på en axel(minst) och man vill ju inte köpa nått som inte passar eller pallar smile

Det är inte samma drivaxlar på 1030 och 1031, det är jag nästan hundra på, även när det gäller 240/140 axlarna


bvcenter skrev:
Räkna kuggarna och dela med varandra mvh

Ännu lättare är att snurra på ingående axel och räkna varven på drivaxlarna



jsson skrev:
Är det nån som någonsin har sett en 1031a med 3.15 i utväxling?
och har nån en till salu är jag jätte intresserad av att köpa den

Det finns inte, varken till 240 eller 740, men det går ju flytta över utväxlingen
på 240 sitter det bara på en årsmodell, har för mig det är DL -84 med 4 växlad låda


Gött mos
1 096 Inlägg
29 augusti 2011
#31
dannnej skrev:
Nitrometanskada skrev:
Är ni helt säkra på att drivaxlarna är likadana på både 1031 och 1030? Både storleks mässigt och pallar de lika mycke mos?

Har gett mig ut på jakt på en axel(minst) och man vill ju inte köpa nått som inte passar eller pallar smile

Det är inte samma drivaxlar på 1030 och 1031, det är jag nästan hundra på, även när det gäller 240/140 axlarna

Det stämmer att de e olika, där är två tappar i navet på axlarna som sitter på 1031 bakaxeln.

När de gäller hur mycke de olika axlarna pallar så har ja talat med gamla volvo-rävar och de vill inte påstå att de skiljer något i det sammanhanget.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

310 Inlägg
2 september 2011
#32
dannnej skrev:
Nitrometanskada skrev:
Är ni helt säkra på att drivaxlarna är likadana på både 1031 och 1030? Både storleks mässigt och pallar de lika mycke mos?

Har gett mig ut på jakt på en axel(minst) och man vill ju inte köpa nått som inte passar eller pallar smile

Det är inte samma drivaxlar på 1030 och 1031, det är jag nästan hundra på, även när det gäller 240/140 axlarna


bvcenter skrev:
Räkna kuggarna och dela med varandra mvh

Ännu lättare är att snurra på ingående axel och räkna varven på drivaxlarna



jsson skrev:
Är det nån som någonsin har sett en 1031a med 3.15 i utväxling?
och har nån en till salu är jag jätte intresserad av att köpa den

Det finns inte, varken till 240 eller 740, men det går ju flytta över utväxlingen
på 240 sitter det bara på en årsmodell, har för mig det är DL -84 med 4 växlad låda

jo men det är ju till en 240 jag ska ha den big_smile men den axeln existerar i alla fall big_smile
utgår att du menar att den inte finns till 740/940

1 808 Inlägg
2 september 2011
#33
Tonycrona skrev:
"1041 =1031 med slungdiff... d v s 740 tic -90 samt 940 turbo"
Denna info är felaktiv, 740 tic -90 har inte slungdiff, och inte alla 940 turbo häller.

Jag har slung diff i min 90:ans 740 och den har suttit där sen fabrik tongue

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

20 Inlägg
4 november 2011
#34
Har en 940 Ltt 97 som bakaxeln rasat på, eller ja diffklumpen har gjort sitt om man säger så. nu är det så att en kompis har en bakaxel från en 740 90årsm, passar den direkt på 940in och kommer hastighets mätaren att fungera? om det är olika utväxling på axlarna går det att få till hastighetsmätaren på något vis endå??

761 Inlägg
4 november 2011
#35
alla 740/940 har samma axel från -90 och senare, alltså stämmer hastighetsmätatren oavsett vilken utväxling man har.


20 Inlägg
4 november 2011
#36
dannnej skrev:
alla 740/940 har samma axel från -90 och senare, alltså stämmer hastighetsmätatren oavsett vilken utväxling man har.

tack så mycket så äre bara tuta å köra.

Pim_Pim
4 november 2011
#37
hyperace skrev:
dannnej skrev:
alla 740/940 har samma axel från -90 och senare, alltså stämmer hastighetsmätatren oavsett vilken utväxling man har.

tack så mycket så äre bara tuta å köra.

Nee, du måste ju byta axeln först wink

96 Inlägg
18 november 2011
#38
Vad sitter för axel och med vad för utväxling på en 745a med b204ft italien import?
Denna axeln satte jag upp efter jag rasade min gamla på min GL. Hastighetsmätarn funkar inte, givarn var inte samma, men kan jag då bara byta kåpa till min gamla?

SKÅNING
1 215 Inlägg
14 december 2011
#39
nån som har koll på hur hårt man ska spänna överfallen till klumpen i axeln när man monterar klumpen?

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig


Sök