Har nu pillat ihop en volymkontroller till min CarPC, ett gammalt PS2 möss med rulle fick stå som donator. I detta fanns en enkoder som sänder impulser för varje hack man rullar på rullen. Den bytte jag ut mot en enkoder av ALPS fabrikat i serien EC11B, denna har även knapp funktion (denna typ av enkodrar används i många bilars OEM stereon). Volymkontrollern kommer att sitta var cigarett tändaren någon gång har suttit, får se om jag sätter in en ny någonstans. Volymen ställs på så sätt att jag konfigurerat ett program som heter Girder (gratis version) att reagera på "rull upp", "rull ner" och "rull knapp" och sänder då dessa signaler vidare till RideRunner. Med de här signalerna ställs volymen upp & ner och mute vid detta tillfälle.
Håller även på att rita schema och PCB till datakabeln (Consult kabel) så att jag får kontakt med styrenheten från CarPCn. Bilder kommer även på detta del projekt.
Fick idag också ett postavi var det stod "Avsändare: Hongkong", antar att det är DC-DC strömkällan -> börjar snart vara dags att installera datorn i bilen
Här kommer några självbeskrivande bilder med tillhörande text.
Donator musen...
Gamla enkoderna med rulle. Det röda strecket på rullen var för att jag skulle kunna räkna antal hack per varv.
Nya enkodern på plats, även knapp funktion inkopplad.
Volymknappen på plats, känns rätt bra.
Typ såhär kommer volymknappen att sitta.
Bilens underrede, med katalysator...
...raka rör, utan katalysator... Märkte att laddtrycket steg en aning utan katalysator, så pass mycket att fuelcutten slår emot... Ställde om Greddy lite så var saken biff...
Bilen är nog en aning låg undertill, på lägsta punkt max 5cm... Blir nog tvungen att vinkla om avgassystemet lite...
Tight mellan däck och stötdämpare, blir nog tvungen att skaffa större spacers eller andra fälgar... Förslag?