3275
Sök

JBL GTI 12 tum MKII

125 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
Hej,
Undrar om någon vet något specielt med dessa basar. Då jag har byggt så liten låda som det går (28-30 L. det är även det som jbl rekomenderar som sluten låda). Men jag har ett problem. Vid just en frekvens, 100 kanske, nån stans så bottnar basen nått grovt men ja kan höja mycke mera så länge den inte nuddar den hz. Över eller under klarar den bra. När jag säger bottnar så menar jag att det låter som att talspolen nuddar, hmm magneten kanske? eller vad det nu är. Alltså ett skrapljud lite. Har hört massor om dessa basarna men kan inte riktigt säga att ja tycker de låter spec bra/högt. Någon som vet vad jag kan ha gjort fel?

Slutsteg: DLS CAD 15, Kabel: 35 cm2, RCA: inte dyr/billig, Batteri: Orginal, Stereo: Nån lite dyrare Kenwood 6*** nått.

Edit: LP är ställt på 80 hz på slutsteg samt stereo.

Tack på förhand

//Knape
Senast redigerat av Knape_V40 (1 juni 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 juni 2009
Spelar du basen upp till 100Hz!? yikes Oj, det var högt! Börja med att sätta ett LP filter på 80Hz, eller ännu lägre om ditt framsystem klarar av att hänga med. 100Hz är ju midbas så det ska ditt framsystem ta hand om, inte basen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

125 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Spelar du basen upp till 100Hz!? yikes Oj, det var högt! Börja med att sätta ett LP filter på 80Hz, eller ännu lägre om ditt framsystem klarar av att hänga med. 100Hz är ju midbas så det ska ditt framsystem ta hand om, inte basen.

Har det på 80 på både steg och stereo. Men den stryper ju inte vid 80 exakt. Dalar ju neråt men några db (exakt vet jag ej). Sen vet jag inte om det är vid 100 eller 80. har ingen hz mätare i örat;) gissar på att det är där någonstans.

(none)
1 725 Inlägg
1 juni 2009
Jag hade den basen innan jag bytte till de jag har nu. JAg hade först den i en sluten låda...Men jag säger bara till dig...BYT till en portad låda. Då blir det skillnad!

--Lev i går som det vore i morgon--

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 juni 2009
Knape_V40 skrev:
ChriZtoffer skrev:

Har det på 80 på både steg och stereo. Men den stryper ju inte vid 80 exakt. Dalar ju neråt men några db (exakt vet jag ej). Sen vet jag inte om det är vid 100 eller 80. har ingen hz mätare i örat;) gissar på att det är där någonstans.

Aha jaja du menar så. Har du testat att sänka delningen en bit eller öka brantheten på filtret? Vad kör du med för framsystem?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

jobbar påre
751 Inlägg
1 juni 2009
inte ska den basen böla över 100hz.
tror dock de är ngt med lådan.jag har spelat mina 12er på 100Hz och den spelar MKT bra.går liksom inte vara i bilen så att säga^^ men som sagt här ovan så är den inte tillverkad för den frekvensen utan den ska lira under 80.helst typ 40.. där spelar min nu och de är MKT skön bas, inte nå dånande ljud. dock har ja en portad låda

16 197 Inlägg
1 juni 2009
äh 100 hz e inte högt.. ja delar mina basar vid 120 hz i jettan..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

125 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
Okej. Vad hade du i storlek på låda, port storlek mm? och vad hade du för slutsteg?

Braather skrev:
Jag hade den basen innan jag bytte till de jag har nu. JAg hade först den i en sluten låda...Men jag säger bara till dig...BYT till en portad låda. Då blir det skillnad!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 juni 2009
evilaudio skrev:

Hehe ja men då är ju det lite specialbygge då. wink I en vanlig bil som man åker i dagligen och lyssnar på musik så vill man nog att basen ska spela just bas och inte midbas. Fast i en showbil ska det ju bara låta mycke, så att ljudet kommer från fel håll spelar inte så stor roll där. Men den är cool! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

125 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag också att basen ska klara över 100 utan problem. Och det gör den perfa faktist. Hade LP rätt högt i början men sänkte den lite hela tiden. Men de är just nån stans vid hmm säg 80 till 100 hz som den just "bottnar" eller vad man nu ska säga...
evilaudio skrev:

Nu har du väl änna lite fel. Över 40 är inga problem. Spelar Riktigt bra över 100 men som sagt nån stans under, kan också vara över. Ska försöka fixa en skiva där man vet vad det är för frekvenser man spelar så kanske man vet var nånstans den låter konstigt.
Sen har du inga GTI så dom går ju inte att jämföra tyvärr.
Pro_fxr skrev:
inte ska den basen böla över 100hz.
tror dock de är ngt med lådan.jag har spelat mina 12er på 100Hz och den spelar MKT bra.går liksom inte vara i bilen så att säga^^ men som sagt här ovan så är den inte tillverkad för den frekvensen utan den ska lira under 80.helst typ 40.. där spelar min nu och de är MKT skön bas, inte nå dånande ljud. dock har ja en portad låda

jobbar påre
751 Inlägg
1 juni 2009
njae vet att ja inte har de.men ingen bas ska ju böla över 100hz,spec inte om de står JBL på den;) . då äre nånting som står lite fel.. har du ren signal fram till bas? testat dämpa lådan lite? bara testa dig fram.men som sagt så tkr jag att skönast basen är på en sub kring 40-50hz då de inte blir dånande utan de blir ett dunkande istället.de man är ute efter helt enkelt

125 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
Okej. Vi har delade uppfattningar om var en bas ska spela. Du har rätt egentligen (illa att man måste erkänna de;)) men därimot så spelar den bra i de högre registrerna och de blir inget dånande ljud. Så därför vill jag att den ska göra de också. Ska sätta in den andra basen i denna låda för att se om den som sitter i idag är kassa eller inte. har 3 dagar på mig tills garantin går ut:)
Köpte nämligen detta begagnat på blocket. (helt oanvänt)

Pro_fxr skrev:
njae vet att ja inte har de.men ingen bas ska ju böla över 100hz,spec inte om de står JBL på den;) . då äre nånting som står lite fel.. har du ren signal fram till bas? testat dämpa lådan lite? bara testa dig fram.men som sagt så tkr jag att skönast basen är på en sub kring 40-50hz då de inte blir dånande utan de blir ett dunkande istället.de man är ute efter helt enkelt

Edit: E de nån som vet varför ja inte komer över 133 db? Tycker de låter J*****T lågt för denna basen. Iofs var den en sluten låda på ca 48 liter men de satt en soundstream xs12 innan med ett mutant mt800 och då spelade ja 132 db...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 juni 2009
Hur mycket effekt matar du basen med då? Med för lite effekt så spelar man inte så högt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

21 761 Inlägg
1 juni 2009
Knape_V40 skrev:
Vid just en frekvens, 100 kanske, nån stans så bottnar basen nått grovt men ja kan höja mycke mera så länge den inte nuddar den hz. Över eller under klarar den bra. När jag säger bottnar så menar jag att det låter som att talspolen nuddar, hmm magneten kanske? eller vad det nu är. Alltså ett skrapljud lite.

När det låter så där illa vid ca 100 Hz, rör sig konen väldigt mycket då?

Vid så pass hög frekvens ska inte en sån där 12" bottna, så enkelt är det. Eftersom delningsfiltret är inställt på 80-100 Hz så ska ju signalen dessutom ha försvagats en del. smile

6 851 Inlägg
1 juni 2009
evilaudio skrev:

Men du spelar ju midbas med din Jetta..wink

(none)
1 725 Inlägg
1 juni 2009
Knape_V40 skrev:
Okej. Vad hade du i storlek på låda, port storlek mm? och vad hade du för slutsteg?

Braather skrev:

Innan jag bytte till portad så hade jag en sluten låda efter JBL kriterier på 28 liter. Det vart inte i min smak.
Så det vart en portad låda som var på 64 liter med en 4" port på 13 cm.

Steget jag hade först var ju inte ett steg man ska ha till DEN basen. Ett Audison Vrx 1.500 som inte kunde spelas med de 6 ohms spolarna. Så testa då att docka två st av dessa fuison steg: http://www.carsound.se/amplifiers/PP-AM … unter.html  Då vart ajg väldigt nöjd!

Men som du märker så finns de väldigt kunniga personer som kanske kan svara dig mer på vad det finns för mer steg du kan köra med för just den basen.

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

125 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
Den rör sig knappt något, därför tycker ja de e konstigt. Har varit ute och bytt bas, denna låter exakt lika "illa". Har ställt ner filtret till 15 (alltså testat mig fram och tillbaka) även varit uppe på 150. Någon stans så låter det illa. Att det låter illa när den rör sig för mycket då hade jag inte varit missnöjd men när den knappt rör sig något så undrar man ju vad som är fel:S W(vad jag har gjort fel;))

Vad jag matar basen med... Hmm exakt vet ja inte men den får sin kraft från ett CAD 15 som ger:
Uteffekt i 4 ohm 550 W
Uteffekt i 2 ohm 900 W
Uteffekt i 1 ohm 1600 W
Och den jobbar i 3 ohm. så nån stans vid 700 kanske?:S

Tackar för svaren en så länge, ingen som bor i gbg som kommer på onsdagsträffen denna vecka som vill lyssna och säga vad ja gjort för fel?  Gärna någon med erfarenhet av denna bas eller allmänt bra inom detta område?

Drönirettab skrev:
Vid så pass hög frekvens ska inte en sån där 12" bottna, så enkelt är det. Eftersom delningsfiltret är inställt på 80-100 Hz så ska ju signalen dessutom ha försvagats en del. smile

21 761 Inlägg
1 juni 2009
Vibrationer/skrammel någonstans, behöver inte vara från själva basen.

Har du kollat i lådan och även lådans anslutningsterminal (om du har en sån), kan ju vara något där som låter. smile

125 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
Det är helt klart från basen. Har ingen anslutningsterminal. Tyvärr e de från basen.

Drönirettab skrev:
Vibrationer/skrammel någonstans, behöver inte vara från själva basen.

Har du kollat i lådan och även lådans anslutningsterminal (om du har en sån), kan ju vara något där som låter. smile

125 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
Föresten. Vad blev de för skillnad? Högre? bättre ljupbas? Bättre attack? mm.

Braather skrev:

Sök