Köpråd förstabil Volvo eller Mercedes?

steifan DR!FTT3KN!K3R
27 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Thevolvoragger skrev:

steifan skrev:
Klart du ska köpa din fars 940 som förstabil. Volvo 240 är inte mycket att hänga
i julgranen tycker jag själv wink

5000kr är inget att snacka om smile

Det är ju mer bil 940n såklart, dock vet jag att det är en del jobb på den, övningskört i denna bil i över ett år nu. Men vacker skulle den kunna bli.
240n är ju skattebefriad, och finns inte många av den äldre modellen kvar och därför vore det fränt att köra runt i.

Nej 5000 spänn är väldigt billigt, kollat på blocket och i detta skick kostar de runt 15k.

Köper du den för 5000 så sparar du in 5½ års fordonsskatt om du skulle köpa en annan för 15 000kr.

Är väl bra om det finns en del jobb på förstabilen.. .. .. .. wink

Thevolvoragger
27 juni 2009 · 31 Inlägg

steifan skrev:

Thevolvoragger skrev:

steifan skrev:
Klart du ska köpa din fars 940 som förstabil. Volvo 240 är inte mycket att hänga
i julgranen tycker jag själv wink

5000kr är inget att snacka om smile

Det är ju mer bil 940n såklart, dock vet jag att det är en del jobb på den, övningskört i denna bil i över ett år nu. Men vacker skulle den kunna bli.
240n är ju skattebefriad, och finns inte många av den äldre modellen kvar och därför vore det fränt att köra runt i.

Nej 5000 spänn är väldigt billigt, kollat på blocket och i detta skick kostar de runt 15k.

Köper du den för 5000 så sparar du in 5½ års fordonsskatt om du skulle köpa en annan för 15 000kr.

Är väl bra om det finns en del jobb på förstabilen.. .. .. .. wink

Haha ja så kan man ju se det, jovisst är det gött med lite jobb smile

Remiss
28 juni 2009 · 1 339 Inlägg

haha jag kan inte förstå att man snackar gott om så pass gamla Mercedes, tkr mercedes överlag verkar vara riktiga ROSTHÖGAR, tyvär, läst en hel del och sett en massa (inte bara egna bilar)! Någon snackade om att sätena vart hårda, men att komforten i övrigt drog upp så de blev bättre, jamen e sätena obekväma så har du ingen komfort längre, sitter du obekvämt skiter du i de andra.

Har själv en merca (w202) C220, pendlarbil, tvättat den, vaxat, stått i garage sedan den va ny, korrekt servad men trofan att den nu rostar överallt i karossen, centrallåset har gett upp, ac-pumpen e slut, ventilerna tickar, den drar olja, och den immar igen av någon konstig anledning hur lätt som helst o så en massa andra grejor fast de e normala slitagegrejor såsom soppapump, styrgrejor, batteri och ngn pump till hit o dit. Köra upp till stockholm i den va inte skönt för 5 öre för den delen heller...17 000 mil har den gått och den hade gått 7000 när vi fick den. OCH DÄR ÄR INGEN STOLVÄRME STANDARD??? Kunde dom inte tryckt LITE hårdare på ekonomiknapparna?


Volvon (740 GLT 16v) som e 6 år äldre, har i princip ingen rost, det som har "krånglat" på den är att där va ett minimalt hål innan katten som gav en felkod och att hastighetsmätaren får man banka på ibland när de e kallt, servad på Volvo korrekt innan jag fick den, 24 000 mil har den gått, sjukt mycket skönare att sitta i och köra (förutom att den är längre) "Stolvärme dessutom Tjoho!" Drar INGEN olja. Ett minus är att den drar lite mer bensin (Volvon har rätt många fler HK). Helljuset är också markant bättre på Volvon.  Mercan e lägre och känns inte så svajig som Volvon på vägen, dock så klarar Volvon kanter betydligt bättre tex.


Mercedes gör väll igentligen bra kvalitetsbilar, många e jättenöjda, men speciellt att rostskydda bilarna ordentligt kan dom bara inte, skitsynd. Drar ner ryktet som satan.


Du avgör själv vad du köper men att få tag i en fint bevarad Volvo är nog BETYDLIGT enklare än att få tag i en fint bevarad Mercedes från dom årtalen.

Senast redigerat av Volvo740an (28 juni 2009)

Rquired Allmänt envis
28 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Volvo740an skrev:
haha jag kan inte förstå att man snackar gott om så pass gamla Mercedes, tkr mercedes överlag verkar vara riktiga ROSTHÖGAR, tyvär, läst en hel del och sett en massa (inte bara egna bilar)! Någon snackade om att sätena vart hårda, men att komforten i övrigt drog upp så de blev bättre, jamen e sätena obekväma så har du ingen komfort längre, sitter du obekvämt skiter du i de andra.

Har själv en merca (w202) C220, pendlarbil, tvättat den, vaxat, stått i garage sedan den va ny, korrekt servad men trofan att den nu rostar överallt i karossen, centrallåset har gett upp, ac-pumpen e slut, ventilerna tickar, den drar olja, och den immar igen av någon konstig anledning hur lätt som helst o så en massa andra grejor fast de e normala slitagegrejor såsom soppapump, styrgrejor, batteri och ngn pump till hit o dit. Köra upp till stockholm i den va inte skönt för 5 öre för den delen heller...17 000 mil har den gått och den hade gått 7000 när vi fick den. OCH DÄR ÄR INGEN STOLVÄRME STANDARD??? Kunde dom inte tryckt LITE hårdare på ekonomiknapparna?


Volvon (740 GLT 16v) som e 6 år äldre, har i princip ingen rost, det som har "krånglat" på den är att där va ett minimalt hål innan katten som gav en felkod och att hastighetsmätaren får man banka på ibland när de e kallt, servad på Volvo korrekt innan jag fick den, 24 000 mil har den gått, sjukt mycket skönare att sitta i och köra (förutom att den är längre) "Stolvärme dessutom Tjoho!" Drar INGEN olja. Ett minus är att den drar lite mer bensin (Volvon har rätt många fler HK). Helljuset är också markant bättre på Volvon.  Mercan e lägre och känns inte så svajig som Volvon på vägen, dock så klarar Volvon kanter betydligt bättre tex.


Mercedes gör väll igentligen bra kvalitetsbilar, många e jättenöjda, men speciellt att rostskydda bilarna ordentligt kan dom bara inte, skitsynd. Drar ner ryktet som satan.


Du avgör själv vad du köper men att få tag i en fint bevarad Volvo är nog BETYDLIGT enklare än att få tag i en fint bevarad Mercedes från dom årtalen.

Komfort är en smaksak, hårda stolar för en är fasta stolar för en annan. Mjuka stolar för dig (i volvon) tycker många man "sitter igenom" på längre resor. Enkelt sammanfattat en smaksak.

Rost? Ja 90-tals mercor, framför allt E-klass men även C-klass rostar rejält. Vilket beror på fabrikationsfel, men äldre mercor (vilket var aktuellt här) rostar inte mycket över huvud taget, mindre än vad Volvos bilar brukar rosta.

Och stolsvärme är standard på mercedes i sverige, men inte i tyskland. Samma gäller många andra märken ink. Volvo. Så klaga inte på MB för det, likadant på andra bilar. smile

Senast redigerat av Rquired (28 juni 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Thevolvoragger
28 juni 2009 · 31 Inlägg

Volvo740an:
Har alltid trott Merca har stått för lite mer kvalite men kanske inte. Du äger ju en 740 glt 16v, hur mycket betalar du i skatt och försäkring på den?

XM:
Att 940 är en traktor kan jag inte hålla med om, går ju hur bra som helst. Den går väldigt stadigt på vägen och är riktigt bekväm att köra. Men tycker du att det är en traktor så får du tycka det.
Ang en 850, framhjulsdrift... + att det är en tråkig bil rent allmänt.

Knugcab
28 juni 2009 · 5 111 Inlägg

Mercedes-Benz ÄR kvalitet så långt tillbaka, så är det bara. 70-talets 240 var också ena riktiga rostburkar. Alla 70-talare och tidiga 80-talare rostade sönder, vad det än stod i grillen och på bakluckan, men om man nu hittar en 25 år gammal bil som är välhållen, vad får er då att tro att den ska rosta upp mellan fingrarna på trådskaparen?

För övrigt åkte jag en 100-milatripp förra onsdagen och hem igen på söndag i min W123 och det var inga som helst problem. Den fina komforten gör att milen bara tickar på. Jag hade inte gärna gjort detsamma i en 240 från 1985.

Senast redigerat av Volvo544special65 (28 juni 2009)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Remiss
28 juni 2009 · 1 339 Inlägg

Thevolvoragger skrev:
Volvo740an:
Har alltid trott Merca har stått för lite mer kvalite men kanske inte. Du äger ju en 740 glt 16v, hur mycket betalar du i skatt och försäkring på den?

XM:
Att 940 är en traktor kan jag inte hålla med om, går ju hur bra som helst. Den går väldigt stadigt på vägen och är riktigt bekväm att köra. Men tycker du att det är en traktor så får du tycka det.
Ang en 850, framhjulsdrift... + att det är en tråkig bil rent allmänt.

Bilen står på min far, försäkringen kostar dryga 2800 kr på Moderna Försäkringar per år (helförsäkring). Skatten är på ungefär 1800 kr varje år. Drar cirka 1L/milen. smile

Vill du ha en 740 16v så kolla framförallt på att den är servad ordentligt med kamrem o rullar. Se absolut att du inte köper av någon ung kille heller. Bilen ska se och vara orginal. Sitter vita blinkers och sådant skit e de inget o ha eller om man har "stylat" den på annat sätt som att ha plockat bort torkarna till strålkastarna. hmm

Funderade också på en 940 när jag letade bil, va o kolla på några, fast dom va inga bra exemplar såg man när man väl kom dit. Om du skaffar en rekommenderar jag att du inte köper den slöaste (230F 116hk)..De e roligare i längden o ha lite under huven även om man inte kör som en galning. smile Årsmodellerna 91-93 hade 131 hk, ger ju lite mer. Sen 94 så kom det nya avgaskrav så Volvo fick trimma ner dom till 116 hk igen. mad

Volvo740-88 Volvo850-92
28 juni 2009 · 1 677 Inlägg

Jag har haft en merca 200 från 1988.
Jag tycker att dom är inte så bra. Merca har ju så lätt för att rosta. Många säger att merca har bra kvalité än 740. Hmm...det tvivlar jag på. 740 som är så beprövad.

Volvo 740 = Billig, kvalité. Dricker inte så farligt mycke om man har b230F. Lite seg..men man tar sej fram wink Billiga delar. försäkring billig.

Merca = Bra, dyr att äga, Kvalité. Dyra delar. Dricker beror på vilken motor som sitter där i.
Visst är merca lite skönare att köra, men merca är ingen bruksbil.

Dom ända mercorna som har bra kvalité på motor är dom dära diesel-mercorna. Dom kan man köra långt med.

Senast redigerat av Volvo740-88 (28 juni 2009)

Volvo740-88 Volvo850-92
28 juni 2009 · 1 677 Inlägg

Elda skrev:

Volvo740-88 skrev:
Jag har haft en merca 200 från 1988.
Jag tycker att dom är inte så bra. Merca har ju så lätt för att rosta. Många säger att merca har bra kvalité än 740. Hmm...det tvivlar jag på. 740 som är så beprövad.

Volvo 740 = Billig, kvalité. Dricker inte så farligt mycke om man har b230F. Lite seg..men man tar sej fram wink Billiga delar. försäkring billig.

Merca = Bra, dyr att äga, Kvalité. Dyra delar. Dricker beror på vilken motor som sitter där i.
Visst är merca lite skönare att köra, men merca är ingen bruksbil.

Dom ända mercorna som har bra kvalité på motor är dom dära diesel-mercorna. Dom kan man köra långt med.

dricker ju patetiskt mycket med tanke på bilens storlek och motorns kraftuttag.

Jasså. Du kanske menar turbo o.s.v.

Jag hara bara trafik på min.

Senast redigerat av Volvo740-88 (28 juni 2009)

Volvo740-88 Volvo850-92
28 juni 2009 · 1 677 Inlägg

Elda skrev:

Volvo740-88 skrev:

Elda skrev:
dricker ju patetiskt mycket med tanke på bilens storlek och motorns kraftuttag.

Jasså. Du kanske menar turbo o.s.v.

alla volvos 8v motorer i 740 dricker ju patetiskt mycket, 16 ventilarn har jag ingen erfarenhet av så den kan jag inte uttala mig om.

Enligt volvo så ska volvo 744 GL 1988 med B230F dra 0.86 L/mil. Min drar runt 0.8 vilket jag är nöjd med wink Men jag kan komma upp i patetiska mängder om jag kör utan vett.
16 ventilarna har mera kusar = drar mera.

Senast redigerat av Volvo740-88 (28 juni 2009)

Remiss
28 juni 2009 · 1 339 Inlägg

Enligt Volvo så ska 16v dra 0,84 blandat. Mindre än B230F smile. Beror mycket på föraren, föraren i en 16v är ofta en som är tung på högerfoten.

Remiss
28 juni 2009 · 1 339 Inlägg

Elda skrev:

Volvo740-88 skrev:
Jag har haft en merca 200 från 1988.
Jag tycker att dom är inte så bra. Merca har ju så lätt för att rosta. Många säger att merca har bra kvalité än 740. Hmm...det tvivlar jag på. 740 som är så beprövad.

Volvo 740 = Billig, kvalité. Dricker inte så farligt mycke om man har b230F. Lite seg..men man tar sej fram wink Billiga delar. försäkring billig.

Merca = Bra, dyr att äga, Kvalité. Dyra delar. Dricker beror på vilken motor som sitter där i.
Visst är merca lite skönare att köra, men merca är ingen bruksbil.

Dom ända mercorna som har bra kvalité på motor är dom dära diesel-mercorna. Dom kan man köra långt med.

dricker ju patetiskt mycket med tanke på bilens storlek och motorns kraftuttag.

försäkringen på en 740 GL är högre än på min 900 t16, konstigt att en skitslö är dyrare än min Turbobil?

Vad betalar du för din försäkring på din 900 turbo?

Thevolvoragger
28 juni 2009 · 31 Inlägg

Volvo740an skrev:

Thevolvoragger skrev:
Volvo740an:
Har alltid trott Merca har stått för lite mer kvalite men kanske inte. Du äger ju en 740 glt 16v, hur mycket betalar du i skatt och försäkring på den?

XM:
Att 940 är en traktor kan jag inte hålla med om, går ju hur bra som helst. Den går väldigt stadigt på vägen och är riktigt bekväm att köra. Men tycker du att det är en traktor så får du tycka det.
Ang en 850, framhjulsdrift... + att det är en tråkig bil rent allmänt.

Bilen står på min far, försäkringen kostar dryga 2800 kr på Moderna Försäkringar per år (helförsäkring). Skatten är på ungefär 1800 kr varje år. Drar cirka 1L/milen. smile

Vill du ha en 740 16v så kolla framförallt på att den är servad ordentligt med kamrem o rullar. Se absolut att du inte köper av någon ung kille heller. Bilen ska se och vara orginal. Sitter vita blinkers och sådant skit e de inget o ha eller om man har "stylat" den på annat sätt som att ha plockat bort torkarna till strålkastarna. hmm

Funderade också på en 940 när jag letade bil, va o kolla på några, fast dom va inga bra exemplar såg man när man väl kom dit. Om du skaffar en rekommenderar jag att du inte köper den slöaste (230F 116hk)..De e roligare i längden o ha lite under huven även om man inte kör som en galning. smile Årsmodellerna 91-93 hade 131 hk, ger ju lite mer. Sen 94 så kom det nya avgaskrav så Volvo fick trimma ner dom till 116 hk igen. mad

Jasså så det är inte mer 2800 i helförsäkring? Borde ju komma ner till 2k med trafik kanske? Trodde det skulle vara dyrare faktiskt. Kommer också att regga min på far.
De där tipsen är väldigt bra och kloka. Skulle heller aldrig köpa något fult dräp som nån unge stajlat, vill och tänker behålla den så orginal som möjligt.
Var det inte kammremmen som man skulle byta direkt när man köpte en 16v? Hörde att den förstöra motorn ifall den går av.
Ang 940 så är det en B230fb, 131 hk som står här hemma, den går ju hyffsat tycker jag. Det bästa med den är ju att jag vet precis allt om den så det skulle ju vara ett jävligt säkert köp.

Hur tycker du att din 740 16v går då? Finns det nåt drag i den?

Remiss
28 juni 2009 · 1 339 Inlägg

Jo, byt kamremmen så snabbt som möjligt, inge kul om den går av på en 16v.

Det är fint drag i den, den är diskret på låga varv men när den kommer upp emot 4000 rpm då jävlar. Finns fler som kan bekräfta de smile. Fördomsfulla kan säga vad dom vill men slöa är 16-ventilarna inte!


Här har en som ser helt ok btw

http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_74 … _3&w=3

Senast redigerat av Volvo740an (28 juni 2009)

Volvo740-88 Volvo850-92
28 juni 2009 · 1 677 Inlägg

Volvo740an skrev:
Enligt Volvo så ska 16v dra 0,84 blandat. Mindre än B230F smile. Beror mycket på föraren, föraren i en 16v är ofta en som är tung på högerfoten.

Joo. 16v får mera syre.
Turbo drar mindre också. Teoretiskt. Men har man turbo så använder man den cool Då drar det mera.

Knugcab
28 juni 2009 · 5 111 Inlägg

Det är väl pga. allt "kepsdrägg" som köper Volvona och härjar med dem och krockar i allt möjligt... En Saab 900 turbo känns det ju nästan som att den redan blivit en ren entusiastbil och kanske därför är inblandad i mindre olyckor? Jag vet inte... Bara gissar...

För övrigt så är det inte dyrare delar till MB i stort jämfört med nåt annat märke...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Volvo740an skrev:
Enligt Volvo så ska 16v dra 0,84 blandat. Mindre än B230F smile. Beror mycket på föraren, föraren i en 16v är ofta en som är tung på högerfoten.

B234F är den törstigaste B230-motorn. Punkt wink


http://www.forumbilder.se/images/b68200943741P1738.jpg
http://www.forumbilder.se/images/418200944147Pcf93.jpg

Diagrammet stämmer rätt bra med verkligheten smile Kör man under
70 så hamnar förbrukningen kring 0.76, men mycket lägre än så är svårt tongue

Remiss
28 juni 2009 · 1 339 Inlägg

ajfan big_smile, aja, Smakar det så kostar de! Runt en liter milen e de iallfall Var hittade du detta föressten? Och när kommer en ny film på hur den går nu? tongue. Lägg i overdrive om du ska köra så igen smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
28 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Volvo740an skrev:
ajfan big_smile, aja, Smakar det så kostar de! Runt en liter milen e de iallfall Var hittade du detta föressten? Och när kommer en ny film på hur den går nu? tongue. Lägg i overdrive om du ska köra så igen smile

Teknikens Världs nybilstest av "Volvos vassaste" / "Turbojägare med ny motorteknik" från 1988 wink

http://www.forumbilder.se/images/598200963006Pf7e7.jpg

Volvo740-88 Volvo850-92
28 juni 2009 · 1 677 Inlägg

Folk som säger att B230F drar patetiskt mycket soppa har för tung fot.
B230F är 740/240/940's snålaste motor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang