3112
Sök

Köpråd förstabil Volvo eller Mercedes?

31 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Bilfixarna skrev:
Jag fyller också 17 snart och behöver något att övningsköra i. Själv bor jag i Stockholm och det verkar inte finnas så många Mercedes som säljs som alla verkar rekommendera i den här tråden. Blir förvånad att folk rekommenderar mercedes eftersom alla som rekommenderat mig förut har sagt volvo, saab , volkswagen.
Jag är lite förvirrad, hjälp!

Jag skulle säga Volvo efter vad jag har fått ut av alla tips och åsikter om nak/fördelar.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
29 juni 2009
Bilfixarna skrev:
Jag fyller också 17 snart och behöver något att övningsköra i. Själv bor jag i Stockholm och det verkar inte finnas så många Mercedes som säljs som alla verkar rekommendera i den här tråden. Blir förvånad att folk rekommenderar mercedes eftersom alla som rekommenderat mig förut har sagt volvo, saab , volkswagen.
Jag är lite förvirrad, hjälp!

Det finns ingen "vanlig mercedes".
Mercedes är dyra maffia, rika och gangster bilar. Detta är mercedes.

Ska du ha en mercedes så skaffa hitlers merca cool
Eller en merca 500 SEC

Bonntrimmare
620 Inlägg
29 juni 2009
NJ_ skrev:
D_Carlsson: en 190E från 80talet har ju ingen som helst komfort.. stolarna är så äckliga att det finns inte ord.. Dessutom rymms man ju knappt i den, dåligt benutrymme både fram och bak.

Och att du spöat en 740glt på 201m visar ju ingenting.. killen du körde mot behöver ju inte vara lika bra på att köra som du är.

Och om jag inte är helt ute och cyklar så ska väl Volvo 740 efter 88 lr liknande vara galvade?
Och Volvo 740 är varken dyr i skatt eller försäkring (skattevikt på 1400kg(kommer inte ihåg exakt vad skatten låg på men ca 1600-1800kr tycker jag är helt normalt på en bil av den typen, och försäkring på ca 1200kr helår (Trafik)), och b230 är ju bensinmotorn's motor, näst intill omöjlig att ha ihjäl wink

Mvh NJ

ang stolarna hur sitter du i en volvo om du inte har en rportklädsel med skumgummivaddar på sidorna?
ang ben utrymme bak vem fan bryr sig ska han köra taxi eller???
ang försäkring kanske i pite men inte i gbg trakten där jag bor där betalar du samma för både benzen å volvon. jag ägde en 740 å en 190 samtidigt så jag vet att benzen var 4-500 billigare än 740in mercan kostade typ 1000kr i skatt när jag hade den det var några år sen förvisso men ändå.
jag körde mot 2 olika glt och massa gl den kvällen mins det väl fröland uddevalla visst fick jag pisk ibland men vann endel med wink

jag säger inte att 740 är skit men har du haft en MB så är du inte så sugen på volvo igen

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

1 339 Inlägg
29 juni 2009
XM skrev:
triplesixer skrev:
och varför volvo 88b är mest skrotad kan du ju säker räkna ut själv, i frankrike finns det säker en miljard fler skrotade cittror,som ju är ett riktigt aber,förutom id 19 som ju är ofantligt frän

ja, hade det varit en bra bil hade den hållit längre. Visst det flera 1000 fler skrotade cittror. Det rör mig inte ryggen. Här pumpar vi in konstgjord andning i gamla skithögar som Volvo 740 där många är slut sedan länge. 740 är en hopplöst gammal konstruktion med sina rötter i det sena 70-talet. 760 presenterades 1983 och året därpå 740. Å ändå håller vi på gullar med en så gammal bil? Det är rent otroligt egentligen. 740:s grundkonstruktion går att spåra ända bak till mitten av 60-talet från 140-modellen. Fatta vilken stenålderskärra det egentligen är. Men som vanligt står den inbillade svenska kvaliteten skyhögt över allt annat.

Jag har en Vit Volvo 740 88B, den är då inte påväg till skroten smile. Vad tycker du är en bra bil då? Om du nu inte tycker att en bilar som sålts i 100000000000000 ex och som dragits hårt och misshandlats i över 20 år är dåliga? Säg inte Citroen bara...

Men iallfall e Mercedes inget alternativ längre för trådskaparen och välja mellan 240 och 940..De säger sig nästan självt big_smile (940)

406 Inlägg
29 juni 2009
NJ_ skrev:
D_Carlsson: en 190E från 80talet har ju ingen som helst komfort.. stolarna är så äckliga att det finns inte ord.. Dessutom rymms man ju knappt i den, dåligt benutrymme både fram och bak.

Och att du spöat en 740glt på 201m visar ju ingenting.. killen du körde mot behöver ju inte vara lika bra på att köra som du är.

Och om jag inte är helt ute och cyklar så ska väl Volvo 740 efter 88 lr liknande vara galvade?
Och Volvo 740 är varken dyr i skatt eller försäkring (skattevikt på 1400kg(kommer inte ihåg exakt vad skatten låg på men ca 1600-1800kr tycker jag är helt normalt på en bil av den typen, och försäkring på ca 1200kr helår (Trafik)), och b230 är ju bensinmotorn's motor, näst intill omöjlig att ha ihjäl wink

Mvh NJ

Vart har du en volvo 740 försäkrad:P Tog min på mamma och då fick hon betala 2500 om året på trafik och då har hon högsta rabbaten med. Jag är 19 och har en ford mondeo och betalar 18 000 om året i trafik. Så han lär få betala minst 10 000 om året i försäkring, Kan tänka mig att man bara behöver betala 1200 om året i trafik om man bor i umio eller någon byhåla där det aldrig är några brott. Försäkringen avgörs beroende på hur mycket kriminalitet det finns i ditt län och hur gammal du är. Man får nog räkna med att trafik är lika dyrt om året som bilen är värd. Min calibra värd 20 000 och min trafik försäkring på den 18-20 000kr. Forden värd 18 000 och trafik på den 18 000. Fattar inte varför man som ung ska betala lika mycket som bilen är värd i trafik försäkring:/ Alla ungdomar är inga legister och måste krocka. Om alla ungdomar skulle sluta tönta sim genom att sluta köra förfort slada mm mm. Så skulle våran försäkring bli mycket billigare.

MvH Glenn Wiberg

406 Inlägg
29 juni 2009
Thevolvoragger skrev:
Bumpar tråden lite med vad jag skrivit tidigare och ser ifall jag kan få fler åsikter smile

"Har fått ett erbjudande att köpa fars Volvo 940 gl -91 med b230fb (131 hk) motorn som gått 21k mil. Det följer med 3 uppsättning hjul, varav 4st på 16 tum alu med helt nya däck. Den är lite rostig på några ställen men bara synligt på bakluckan istortsett. Vet att far har bytt en jävla massa grejjer på den nyligen också. Får köpa den billigt för 5000 kr.
Har även hittat en Volvo 240 gl -80 som intresserar mig, nästan rostfri ska den va. Fast den är ett par tusen dyrare än 940n."

Köp 940:P Men hoppas dina föräldrar betalar försäkringen. Man kommer aldrig ha råd med den om man studerar eller ej har jobb. Då du får räkna med en 1000-1200 i månaden för trafik. Om du nu inte har haft körkort i 45år och aldrig krockat:P

MvH Glenn Wiberg

Bonntrimmare
620 Inlägg
29 juni 2009
steifan skrev:
D_Carlsson skrev:
jag piskade 740glt manuell med min 190E 2.0 automat på 201m å jag gjorde det inte bara en gång så det var inte tur om ni tror det!!!

Inget konstigt då 16v-bilarna är rätt slöa till 100km/h. Typ som vilken annan halvt potent bil från 80-talet som helst. Det är efter det är skillnad (på riktigt alltså).

En 190E 2,0 manuell gör 0-100 på 11,4s. En 740 GLT 16 VALVE ska göra det på 10,4s.
Ligger ju ändå väldigt nära och 0-100 är ungefär vad 0-100 handlar om.

Mercedes Benz 190E 2,0 manuell 1988 0-400meter på 17,7s [http://www.einszweidrei.de/]
Volvo 740 GLT 16 Valve manuell 0-400meter på 17,22 [Teknikens Värld, 1988]

det var 8V ET motorer i dom jag körde mot men det var ju inte många cm jag tog dom med heller var inte varje gång jag vann men kanske 3av5.
16v går ju riktigt bra jämförelsevis med en 8v bara höja tändningen å snitta balansaxel remmarna så går dom GÖTT.
190 16v däremot är helt överreklamerat

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

huh?
10 427 Inlägg
29 juni 2009
DJeXCute skrev:
Köp 940:P Men hoppas dina föräldrar betalar försäkringen. Man kommer aldrig ha råd med den om man studerar eller ej har jobb. Då du får räkna med en 1000-1200 i månaden för trafik. Om du nu inte har haft körkort i 45år och aldrig krockat:P

Jag betalade ~300kr för min förstabil för trafikförsäkring när jag var 19 år.
1000-1200kr i månaden låter ju sjukt mycket!

31 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
DJeXCute skrev:
Thevolvoragger skrev:
Bumpar tråden lite med vad jag skrivit tidigare och ser ifall jag kan få fler åsikter smile

"Har fått ett erbjudande att köpa fars Volvo 940 gl -91 med b230fb (131 hk) motorn som gått 21k mil. Det följer med 3 uppsättning hjul, varav 4st på 16 tum alu med helt nya däck. Den är lite rostig på några ställen men bara synligt på bakluckan istortsett. Vet att far har bytt en jävla massa grejjer på den nyligen också. Får köpa den billigt för 5000 kr.
Har även hittat en Volvo 240 gl -80 som intresserar mig, nästan rostfri ska den va. Fast den är ett par tusen dyrare än 940n."

Den står helförsäkrad för 3700 kr om året nu och ska ner i trafik försäkring så blir väl inte mer än 2000 kr per år. Inte så farligt dyrt iaf.

406 Inlägg
29 juni 2009
steifan skrev:
DJeXCute skrev:

Jag betalade ~300kr för min förstabil för trafikförsäkring när jag var 19 år.
1000-1200kr i månaden låter ju sjukt mycket!

Hehe vad hade du för bil:P Alla mina bilar har legat runt den prislappen. Man blir ju rånad. Mamma betalar försäkringen på min opel vectra och då har hon högsta rabbat och betalar 2500 för hallv. Doch så räknades min calibra som sportbil. Forden har dock en v6a.

MvH Glenn Wiberg

406 Inlägg
29 juni 2009
Thevolvoragger skrev:
DJeXCute skrev:
Thevolvoragger skrev:

Den står helförsäkrad för 3700 kr om året nu och ska ner i trafik försäkring så blir väl inte mer än 2000 kr per år. Inte så farligt dyrt iaf.

Ja men då står den väll på någon av dina föräldrar? Då är det svin billigt men vänta tills man själv ska betala då blir det dyrt:(

MvH Glenn Wiberg

31 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
DJeXCute skrev:
Thevolvoragger skrev:
DJeXCute skrev:

Ja men då står den väll på någon av dina föräldrar? Då är det svin billigt men vänta tills man själv ska betala då blir det dyrt:(

Japp det är klart den gör, jag är 17 så jag får inte ens försäkra. Kommer ha den på mor tills jag har fått jobb.
Bor i en bonnhåla förövrigt också haha.
Senast redigerat av Thevolvoragger (29 juni 2009)

Bonntrimmare
620 Inlägg
29 juni 2009
prova budget företag som Atava och dinaförsäkringar.
nog med OT ta 940in 240 rostar nått jävulskt du byter golv och kammrem på dom när du gör service.
940 är mycket bättre med rosten brukar bara vara lite i slit kanterna uppe på bilen å batteri lådan eller var det 740 jag kommer inte ihåg men pengarna du förlorar i skatt på 940in tjänar du på bensin jämfört med en surförgasar 240 för att inte tala om komforten. men om du tröttnar kan du ju alltid sälja den tjäna en hacka å köpa ngn annan bil typ en benz eller ng annan kul bil tongue

Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juni 2009
triplesixer skrev:
Rquired skrev:
Fan vad detta forum kretsar kring Volvo (740)

Det är inte många i den här tråden som sagt att Volvo 740 är skit, men det är inte världens bästa bil som andra påstått. Visst är det en pålitlig och bra bil (precis som Mercedes) men man kan inte blunda för att den har en hel del nackdelar också mycket i form av hög förbrukning, småfel (hur många 740s har tänkmätarn i funktion tex) och vägegenskaper inte värda namnet osv

Finns nackdelar med Mercedes också, men den har vägegenskaper (riktigt bra sådana) dricker mindre soppa och bättre kvalitet (inte = driftsäkerhet) samt kamkedja. Sedan finns där nackdelar också, inte samma tillgång på delar. Inte lika många ex till salu vilket gör att de ligger högre i pris osv

Ingen av bilarna rostar mer än vad man kan förvänta sig en så gammal bil skall göra. Båda bilarna är beprövade konstruktioner där 30k mil är att betrakta som en inkörningssträcka. Och så är det säkra bilar, med tanke på ålder osv i alla fall. Numera är de att betrakta som dödsfällor båda två...

Det går egentligen inte att påstå att den ena eller andre bilen är "bäst". Det beror på personliga åsikter, i mina ögon är Mercedesen allt som Volvon är fast med bättre köregenskaper= mitt val helt enkelt.

Men Volvo 740 är Sveriges heliga ko helt enkelt, att påstå att den inte är bäst inför en ägare kan liknas med att bränna en bibel framför ögonen på en präst. Det är en bra bil men denna status är den inte värd helt enkelt, inte med så många andra lika bra (eller bättre beroende på vem du frågar) bilar där ute...

fördelen med volvon är ju  att den är en riktig ocharmig traktor, hade det vatt nya bila hade inte volvon kunnat mäta sig med mercan

En riktig vad? Antar att du skrev "en riktig och charmig traktor"?

Valet mellan 2 och 940 är enkelt, klart man tar den senaste. Speciellt om man kan få tag på en för 5k med skatt+förs ett år framåt wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 339 Inlägg
29 juni 2009
XM skrev:
Volvo740an skrev:
]

Jag har en Vit Volvo 740 88B, den är då inte påväg till skroten smile. Vad tycker du är en bra bil då? Om du nu inte tycker att en bilar som sålts i 100000000000000 ex och som dragits hårt och misshandlats i över 20 år är dåliga? Säg inte Citroen bara...

Men iallfall e Mercedes inget alternativ längre för trådskaparen och välja mellan 240 och 940..De säger sig nästan självt big_smile (940)

Citroën har gjort och gör fler bilar per år än vad Volvo har gjort och gör på 5 år. PSA-group är världens 8:e största biltillverkare och var ligger Volvo? Tja någonstans omkring 20:e plats.

Det är absolut inget fel på Citroën det är bara det att folk inte har fattat det och har förutfattade meningar grundade på rykten från en "kompis kompis kompis pappas kusins frus brors jobbarkompis" om ett märke de aldrig har ägt eller ens tittat åt. När jag ställer motfrågan om vad det är som krånglar med en Citroën från en förstårsigpåare får man ett luddigt svar om rost och "luftfjädringen".

Nej, franska bilar rostar lika mycket eller lika lite som motsvarande svenska eller tyska bilar.
Och nej, gashydrauliken krånglar inte.

Jag ser ingen som helst mening med varför grabben ska skaffa sig en traktor. 240/740/940 är jordbruksredskap och gör sig bäst på åkern.
Fatta att konstruktionen är stenålder med rötterna från 60-talet. Jag vet INGEN annan biltillverkare som skulle bygga en bil baserad på modell från 1960-talet. Det är därför Volvos bakhjulsdrivna bilar är hopplöst efter och stenåldersbilar. Stel bakaxel och bakhjulsdrift är inget att eftersträva.

Jag skulle rekommendera Mitsubishi Galant GLSi eller GTi (1988-1992) eller Toyota Camry (1992-1997), två mycket driftsäkra bilar. T.o.m Staffan Borglund rekommenderar Toyota för Volvo 940.
Toyota i synnerhet är kusligt driftsäkra och där är inte Volvon i närheten.

Peugeot 405 Mi16 är förbannat kul bil. Citroën BX19 16V - hejdlöst kul bil. Den är väldigt lätt i förhållande till motorstyrkan. Stor som en Saab 900. perfekt om du vill räjsa lite och ligger som ett strykjärn på vägen även när Kung Bore lägger is och snö på vägen där Volvos traktorer knappt tar sig fram utan att börja vifta på svansen.

Annars är det MB som gäller. Tysk kvalitet och en betydligt trevligare bil. Om MB är för terrorister, bankrånare och andra halvkriminella bilar är Volvo 740 en bil för killar med fjun på hakan, snusprilla under överläppen, kepsen bakåfram , fortfarande kvar i barnstadiet där byxorna hänger nere vid knäväcken. De kallas bönner och det är inte synonymt med lantbrukare. Generalisera? Ja visst! 

http://www.freeride.se/review/view.php?id=2527

Du e precis en sådan som har massa fördomar om ägare till Volvo 240/740/940..Herregud. Men fortfarande, vad anser du är en bra bil då? MÅNGA gillar bakhjulsdrift, inte bara för att sladda utan för att det är bättre vid acceleration när det är torrt. Stel bakaxel, ja dom verkar hålla bra iallfall.

http://www.freeride.se/review/view.php?id=1769

Min lärare hade en Citroen en sådan som du länkade, den drog olja som satan, den vart inne på service varje vecka för att det alltid va något som krångla och rost ska vi inte tala om. Citroen är verkligen Franskt skit. Generalisera? Ja visst!

175 Inlägg
29 juni 2009
XM skrev:
Volvo740an skrev:
]

Citroën har gjort och gör fler bilar per år än vad Volvo har gjort och gör på 5 år. PSA-group är världens 8:e största biltillverkare och var ligger Volvo? Tja någonstans omkring 20:e plats.

Det är absolut inget fel på Citroën det är bara det att folk inte har fattat det och har förutfattade meningar grundade på rykten från en "kompis kompis kompis pappas kusins frus brors jobbarkompis" om ett märke de aldrig har ägt eller ens tittat åt. När jag ställer motfrågan om vad det är som krånglar med en Citroën från en förstårsigpåare får man ett luddigt svar om rost och "luftfjädringen".

Nej, franska bilar rostar lika mycket eller lika lite som motsvarande svenska eller tyska bilar.

Jag ser ingen som helst mening med varför grabben ska skaffa sig en traktor. 240/740/940 är jordbruksredskap och gör sig bäst på åkern.
Fatta att konstruktionen är stenålder med rötterna från 60-talet. Jag vet INGEN annan biltillverkare som skulle bygga en bil baserad på modell från 1960-talet. Det är därför Volvos bakhjulsdrivna bilar är hopplöst efter och stenåldersbilar. Stel bakaxel och bakhjulsdrift är inget att eftersträva.

Jag skulle rekommendera Mitsubishi Galant GLSi eller GTi (1988-1992) eller Toyota Camry (1992-1997), två mycket driftsäkra bilar. T.o.m Staffan Borglund rekommenderar Toyota för Volvo 940.

Peugeot 405 Mi16 är förbannat kul bil. Citroën BX19 16V - hejdlöst kul bil. Den är väldigt lätt i förhållande till motorstyrkan. Stor som en Saab 900. perfekt om du vill räjsa lite och ligger som ett strykjärn på vägen även när Kung Bore lägger is och snö på vägen där Volvos traktorer knappt tar sig fram utan att börja vifta på svansen.

Annars är det MB som gäller. Tysk kvalitet och en betydligt trevligare bil. Om MB är för terrorister, bankrånare och andra halvkriminella bilar är Volvo 740 en bil för killar med fjun på hakan, snusprilla under överläppen, kepsen bakåfram , fortfarande kvar i barnstadiet där byxorna hänger nere vid knäväcken. De kallas bönner och det är inte synonymt med lantbrukare. Generalisera? Ja visst! 

Var det inte du som nämnde att Citroens luftfjädring var från 50-talet? wink
Har haft en C3a för ett tag sen, halvrolig bil att köra men noll kvalitet och småsaker gick sönder stup i kvarten...

685 Inlägg
29 juni 2009
Thevolvoragger skrev:
D_Carlsson skrev:
EmilHammarlund skrev:
Jag menar nytillverkad B230F. Idag kanske de tar 0,9-1,0 bl. körning beroende på skick.

jo men hur ofta växlar en 18åring före 3000varv å ligger lag lydigt och eccodrivar med bilen dag och natt???
köp en benz i stället dom går as billigt och mycket bättre än en hissings kontainer!!!
jag piskade 740glt manuell med min 190E 2.0 automat på 201m å jag gjorde det inte bara en gång så det var inte tur om ni tror det!!!

Jag växlar vid 2500 varv till 95%, jag är 17 år... Bryr mig inte om att köra fortare då man kan njuta mer när man tar det lugnt + att fars plånka blir lite gladare.

Men det lutar åt att slänga upp stålarna och köpa 940n, står ju på mor redan och den kommer stå kvar på henne så försäkring och skatt behöver jag inte betala förrens om ett år. big_smile

Det någon sa om reservdelar och bensin på äldre bilar slog mig att jag inte tänkt, kanske de där 2000 kronorna gämnar ut sig på ett år tillslut iaf.
Sen 5000 spänn för en jävligt fin 940 är billigt.

Du kommer säkert att göra ett bra köp, då du vet i vilka händer den har varit i innan. Dessutom så är det ju en driftsäker och lättmeckad bil.

Sen till dem som säger volvona slukar bensin,  hört talas om service?!
Min drar inte mer än 0,8-0,9 milen på motorväg. Men den är välvårdad. Så testa att serva bilen.
Senast redigerat av Only-volvo (29 juni 2009)

No turbo shit - just real power!

593 Inlägg
29 juni 2009
XM skrev:
Volvo740an skrev:
]

Nu är du helt fel ute, de va inte dehär trådskaparen var ute efter.

Du vet verkligen inte va du snackar om.. Skriver att en Toyota är drifsäkrare än en gammal 940? Gör sig bäst på åkern?
Va på Gatebil i helgen och kan lova dig de va många volvo 200/700/900 bilar som gick bra mkt bättre/driftsäkrare än dina gamla toyota och citroenbilar nånsin kommer göra..
Och vet du vad? de va ingen åker på mantorp park heller.

EDIT: Håll dig till sanningen och sluta upp med de personangrepp du håller på med. Man ska inte dra alla över en kant, själv är ja inget av det du nämnt och ja har åkt 200/700/900 bilar sen ja var 18år..
Senast redigerat av epapower (29 juni 2009)

31 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Det som intresserar mig är VOLVO och inte några japanska/franska lågbudjet bilar. Så sådanna förslag behöver ni inte göra er besvär att skriva här.

Bara en liten fråga, om man tex köper en Chevrolet Caprice hur svårt är det att laga den och blir det dyrt med reservdelar till en sån? Antar att man måste beställa från utlandet? Bara undrar då jag har varit inne på amerikanare förut ett tag, dock tillåter inte far då han står fast vid att den kommer gå sönder och då är det kört.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
29 juni 2009
Thevolvoragger skrev:
Det som intresserar mig är VOLVO och inte några japanska/franska lågbudjet bilar. Så sådanna förslag behöver ni inte göra er besvär att skriva här.

Bara en liten fråga, om man tex köper en Chevrolet Caprice hur svårt är det att laga den och blir det dyrt med reservdelar till en sån? Antar att man måste beställa från utlandet? Bara undrar då jag har varit inne på amerikanare förut ett tag, dock tillåter inte far då han står fast vid att den kommer gå sönder och då är det kört.

Caprie är typ som 740.
Finne många av dom. billiga i delar. Dricker inte så mycket enligt usa.

Caprice är fina bilar. Dock är dom lite dyrar i drift än 740.
Skatt hgv = 2900 kr
försäkring tror jag att det är runt 300 kr (atava)
Förbrukning = 1,2-1,5 blandad.

Caprice har bra kvalité men du bor i fel land om du ska ha den som bruksbil.

Sök