XM skrev:
Volvo740an skrev:
]
Jag har en Vit Volvo 740 88B, den är då inte påväg till skroten

. Vad tycker du är en bra bil då? Om du nu inte tycker att en bilar som sålts i 100000000000000 ex och som dragits hårt och misshandlats i över 20 år är dåliga? Säg inte Citroen bara...
Men iallfall e Mercedes inget alternativ längre för trådskaparen och välja mellan 240 och 940..De säger sig nästan självt

(940)
Citroën har gjort och gör fler bilar per år än vad Volvo har gjort och gör på 5 år. PSA-group är världens 8:e största biltillverkare och var ligger Volvo? Tja någonstans omkring 20:e plats.
Det är absolut inget fel på Citroën det är bara det att folk inte har fattat det och har förutfattade meningar grundade på rykten från en "kompis kompis kompis pappas kusins frus brors jobbarkompis" om ett märke de aldrig har ägt eller ens tittat åt. När jag ställer motfrågan om vad det är som krånglar med en Citroën från en förstårsigpåare får man ett luddigt svar om rost och "luftfjädringen".
Nej, franska bilar rostar lika mycket eller lika lite som motsvarande svenska eller tyska bilar.
Och nej, gashydrauliken krånglar inte.
Jag ser ingen som helst mening med varför grabben ska skaffa sig en traktor. 240/740/940 är jordbruksredskap och gör sig bäst på åkern.
Fatta att konstruktionen är stenålder med rötterna från 60-talet. Jag vet INGEN annan biltillverkare som skulle bygga en bil baserad på modell från 1960-talet. Det är därför Volvos bakhjulsdrivna bilar är hopplöst efter och stenåldersbilar. Stel bakaxel och bakhjulsdrift är inget att eftersträva.
Jag skulle rekommendera Mitsubishi Galant GLSi eller GTi (1988-1992) eller Toyota Camry (1992-1997), två mycket driftsäkra bilar. T.o.m Staffan Borglund rekommenderar Toyota för Volvo 940.
Toyota i synnerhet är kusligt driftsäkra och där är inte Volvon i närheten.
Peugeot 405 Mi16 är förbannat kul bil. Citroën BX19 16V - hejdlöst kul bil. Den är väldigt lätt i förhållande till motorstyrkan. Stor som en Saab 900. perfekt om du vill räjsa lite och ligger som ett strykjärn på vägen även när Kung Bore lägger is och snö på vägen där Volvos traktorer knappt tar sig fram utan att börja vifta på svansen.
Annars är det MB som gäller. Tysk kvalitet och en betydligt trevligare bil. Om MB är för terrorister, bankrånare och andra halvkriminella bilar är Volvo 740 en bil för killar med fjun på hakan, snusprilla under överläppen, kepsen bakåfram , fortfarande kvar i barnstadiet där byxorna hänger nere vid knäväcken. De kallas bönner och det är inte synonymt med lantbrukare. Generalisera? Ja visst!
http://www.freeride.se/review/view.php?id=2527