Pälsdjursallergicker

timpa_
9 juni 2009 · 242 Inlägg

undrar om immunförsvaret kan bli sämre om en pälsdjursallergicker har hund Tex.
jag har en lindrig verition av pälsdjurallergi och vi har haft hund i snart 3 år och jag tycker nu att jag blir väldigt lätt sjuk och känner mig nästan aldrig riktigt frisk så jag undrar om det kan ha att göra med hunden ??

mycket tacksam om någon kan svara på detta .

Rquired Allmänt envis
9 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Klart det kan ha ett samband, kämpar kroppen mot en allergi är du inte lika bra skyddad mot andra sjukdommar helt enkelt.

Eller en enkel version, se din kropp som en bägare med vatten. Rinner denna över blir du sjuk, och om du redan har en allergi tar detta upp en bra bit av bägaren, alltså blir nånting du i vanliga fall klarat av det som får bägaren att rinna över. Så fick jag det förklarat av en läkare nån gång i alla fall tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Grabber Dagdrömmare
9 juni 2009 · 2 836 Inlägg

Om du är pälsdjur allergiker, har en hund hemma o du är jämt förkyld så beror det på voven.
Det som kan göra det hela lättare är att man vädrar hemma jämt, damsugar varje dag o kammar hunden varje eller varannan dag( dom tycker om det oxå) dock får någon annan göra det isf.

Den enda pälsdjur som allergiker påverkas inte av är pudel vovvarna med tydligen så är det den dummaste hundrasen oxå.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Team-Adolfsson Gödseldräng
9 juni 2009 · 4 529 Inlägg

jag var när jag var mindre
kunde inte vara i närheten av korna vi hade
men var i ladugården ändå och käkade tavegyl samtidigt
nu ca 15 år senare så känner jag inte av det alls
så för mig har det blivit tvärtom ^^

Sanizz
10 juni 2009 ·

Ja har det och en massa fler mindre allergier, det min läkare sa om jag fårtsätter utsätta mig för dessa så kan det leda till astma i framtiden. Det var vad hon sa till mig!

Eisenhut
10 juni 2009 · 1 827 Inlägg

Grabber skrev:
Om du är pälsdjur allergiker, har en hund hemma o du är jämt förkyld så beror det på voven.
Det som kan göra det hela lättare är att man vädrar hemma jämt, damsugar varje dag o kammar hunden varje eller varannan dag( dom tycker om det oxå) dock får någon annan göra det isf.

Den enda pälsdjur som allergiker påverkas inte av är pudel vovvarna med tydligen så är det den dummaste hundrasen oxå.

Pudel är den smartaste hundrasen... Dessutom en av dom absolut första brukshundarna tro det eller ej.

Fick jag sagt det också, även om jag själv aldrig skulle skaffat mig pudel.


OnTopic: Ja det är förmodligen vovven. Jag förstår om du inte vill byta hund eller liknande men det finns många allergihundar, finns massor med info på nätet.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Rydholm Ej Medlem
10 juni 2009 · 369 Inlägg

jag var allergisk mot alla tänkbara djur när jag var liten, hund och katt m.m. men idag så är det bara häst och kanin jag är allergisk mot, dvs ibland kan det växa bort med tiden, så håll ut wink

You haven't lived until you found something worth dying for!
Sanizz
11 juni 2009 ·

Sanizz skrev:
Ja har det och en massa fler mindre allergier, det min läkare sa om jag fårtsätter utsätta mig för dessa så kan det leda till astma i framtiden. Det var vad hon sa till mig!

Gör gör allt tvärtemot kan jag säga. Och känner bara att det blivit bättre med tiden!

M103
11 juni 2009 · 1 570 Inlägg

Ett tips om man upptäcker en hundallergi som kommit med åren är att slänga ner vovven i badkaret lite oftare och sen finns en fuktgivande spray man köper i djuraffären som man sprayar på pälsen efteråt. Jag får inte mycket problem alls när jag lyfter upp hunden osv, förut fick jag kliande prickar på underarmarna.

Själv tål jag vissa hundar men blir jätteallergisk av andra, lite mysko.

crazzy Möbelutkörare
11 juni 2009 · 358 Inlägg

man kan skaffa en chinese crested hund även kallad kinesisk nakenhund. dom är allergivänliga =0)

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.
Saab 9-3 (2001)
Destajnii
12 juni 2009 · 219 Inlägg

crazzy skrev:
man kan skaffa en chinese crested hund även kallad kinesisk nakenhund. dom är allergivänliga =0)

En Yorkshire Terrier och Pudel är mer allergivänlig än en Chinese Crested Dog (vet för att jag har både york och kines) dvs chinese är ej 100% allergi vänlig smile

kolvas
12 juni 2009 · 4 001 Inlägg

Visserligen har TS redan hund men oftast så är det inte pälsen man är allergisk mot utan huden så därför är långhåriga hundar/katter bättre för allergiker.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang