"Volvo-Gunnar" Andersson gick igår bort 82 år gammal.
Jag antar att det inte är så många som hänger här som vet vem han var, men då han har haft rätt stort inflytande på Volvos sportigare modeller plitar ja ner lite info...
( Han var min morbror och jag är ingen historielärare så de mesta ja skriver är vad jag kommer ihåg ur huvudet..
Finns det faktafel så får ni gärna meddela det.. )"Volvo-Gunnar Andersson" började köra rally för/med Volvo på 50-talet med Volvo PV.
Han vann flertalet rallytävligar både inom sverige och Europa..
Detta ledde till att han 1958 inte bara vann Svenska Rallyt utan oxså tog hem EM segern.
Detta var Volvos första stora titel inom rally.

Han skall tydligen ha vunnit första upplagan av Swedish Touring Championship 1959 i en PV 444 vilket om jag förstår det hela rätt gör honom till Sveriges förste STCC vinnare..
1963 Vann Gunnar åter igen EM titeln.
Han fortsatte å tävla även under 60-talet och var med och utvecklade Amazonen för tävlingsbruk.
Han varvade sitt egna tävlande med att vara tävlingsledare från 1962 och rekryterade profiler som bla: Tom Trana och Sylvia Österberg
1972 la volvo ner tävlingsavdelningen men Gunnar drev senare "Volvo R-team".
Där arbetade han som tävlingledare med bilar såsom 343an i rallycross och 240n..
Gunnar slutade på Volvo 1983 men hoppade in under både 80-talet och 90-talet som "ambassadör" för Volvo runt om i världen med uppvisningar som 2-hjulåkning m.m
Kontenta:
Vunnit EM 2 ggr, SM mästare, kört/vunnit bla: Svenska rallyt, RAC-rallyt, Argentinas-rallyt, 1000 Lakes, Genevé-rallyt, Monte Carlo-rallyt, Akropolis-rallyt, Midnattsols-rallyt, Safari-rallyt å ett gäng till lokala samt WRC-rallyn som ja inte kommer ihåg..
Han var som sagt även tävlingsledare under 60-70 och 80-talet och bidrog därmed till 5-6 EM-titlar ( 2 egna), NM, SM och även massa "vanliga" vinster de åren de inte vann hela baletten..
I deras nedervåning har Gunnar gjort iordning ett rum för sina pokaler som han samlat på sig under tävlingssåren...
De står fint i glasmontrar insänkta i väggarna samt diplom och plaketter som är uppsatta på väggarna.
Rummet är ca: 40-50 kvadrat och det är fyllt från golv till tak.
Personligen tror jag inte att Volvo hade satsat på tävlingsverksamhet så som de gjort om det inte varit för Volvos tidiga framgångar iom Gunnars vinster och framförallt EM-titeln 1958.
Hade detta inte hänt så finns ju risken att Volvo enbart hade inriktat sig på säkerhet och då är frågan om moderna "R" bilar som T-5 m.m hade tagits fram.
Så alla er som gillar PV Sport, Amazon Sport, Volvo-cupen, Grupp-A 240n å då ev de nyare R-bilarna, STCC-kombin m.m kan ju sända Gunnars familj och vänner en tanke..
Några bilder
Gunnar Andersson
![http://images.forum-auto.com/mesimages/339571/andersson.jpg]()
Gunnar längst bort i bild.. ( Sylvia Östeberg, Tom Trana, ?, Gunnar Andersson )
![http://images.forum-auto.com/mesimages/344001/Pilotes-volvo.jpg]()
1958 Midnattsolsrallyt
![http://img297.imageshack.us/img297/958/58midnattssolenrallytgukm1.jpg]()
1958 Acropolis
![http://images.forum-auto.com/mesimages/339571/img169.jpg]()
1963 RAC-rallyt
![http://img87.imageshack.us/img87/4714/63racrallygunnaranderssut1.jpg]()
63 Acropolis-rallyt
![http://img250.imageshack.us/img250/3727/63acropolisrallygunnaratq5.jpg]()