2231
Sök

En av Volvos racing-legender har gått bort...

Go Gubbe...
136 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
"Volvo-Gunnar" Andersson gick igår bort 82 år gammal.

Jag antar att det inte är så många som hänger här som vet vem han var, men då han har haft rätt stort inflytande på Volvos sportigare modeller plitar ja ner lite info...

( Han var min morbror och jag är ingen historielärare så de mesta ja skriver är vad jag kommer ihåg ur huvudet..
Finns det faktafel så får ni gärna meddela det.. )

"Volvo-Gunnar Andersson" började köra rally för/med Volvo på 50-talet med Volvo PV.
Han vann flertalet rallytävligar både inom sverige och Europa.. 
Detta ledde till att han 1958 inte bara vann Svenska Rallyt  utan oxså tog hem EM segern.
Detta var Volvos första stora titel inom rally.  cool

Han skall tydligen ha vunnit första upplagan av Swedish Touring Championship 1959 i en PV 444 vilket om jag förstår det hela rätt gör honom till Sveriges förste STCC vinnare..

1963 Vann Gunnar åter igen EM titeln.

Han fortsatte å tävla även under 60-talet och var med och utvecklade Amazonen för tävlingsbruk.
Han varvade sitt egna tävlande med att vara tävlingsledare från 1962 och rekryterade profiler som bla: Tom Trana och Sylvia Österberg

1972 la volvo ner tävlingsavdelningen men Gunnar drev senare "Volvo R-team".
Där arbetade han som tävlingledare med bilar såsom 343an i rallycross och 240n..

Gunnar slutade på Volvo 1983 men hoppade in under både 80-talet och 90-talet som "ambassadör" för Volvo runt om i världen med uppvisningar som 2-hjulåkning m.m

Kontenta:
Vunnit EM 2 ggr, SM mästare, kört/vunnit bla: Svenska rallyt, RAC-rallyt, Argentinas-rallyt, 1000 Lakes, Genevé-rallyt, Monte Carlo-rallyt, Akropolis-rallyt, Midnattsols-rallyt, Safari-rallyt å ett gäng till lokala samt WRC-rallyn som ja inte kommer ihåg..

Han var som sagt även tävlingsledare under 60-70 och 80-talet och bidrog därmed till 5-6 EM-titlar ( 2 egna), NM, SM och även massa "vanliga" vinster de åren de inte vann hela baletten..

I deras nedervåning har Gunnar gjort iordning ett rum för sina pokaler som han samlat på sig under tävlingssåren... 
De står fint i glasmontrar insänkta i väggarna samt diplom och plaketter som är uppsatta på väggarna.
Rummet är ca: 40-50 kvadrat och det är fyllt från golv till tak.

Personligen tror jag inte att Volvo hade satsat på tävlingsverksamhet så som de gjort om det inte varit för Volvos tidiga framgångar iom Gunnars vinster och framförallt EM-titeln 1958.
Hade detta inte hänt så finns ju risken att Volvo enbart hade inriktat sig på säkerhet och då är frågan om moderna "R" bilar som T-5 m.m hade tagits fram.

Så alla er som gillar PV Sport, Amazon Sport, Volvo-cupen, Grupp-A 240n å då ev de nyare R-bilarna, STCC-kombin m.m kan ju sända Gunnars familj och vänner en tanke..

Några bilder

Gunnar Andersson
http://images.forum-auto.com/mesimages/339571/andersson.jpg

Gunnar längst bort i bild..  ( Sylvia Östeberg, Tom Trana, ?, Gunnar Andersson )
http://images.forum-auto.com/mesimages/344001/Pilotes-volvo.jpg

1958 Midnattsolsrallyt
http://img297.imageshack.us/img297/958/58midnattssolenrallytgukm1.jpg

1958 Acropolis
http://images.forum-auto.com/mesimages/339571/img169.jpg

1963 RAC-rallyt
http://img87.imageshack.us/img87/4714/63racrallygunnaranderssut1.jpg

63 Acropolis-rallyt
http://img250.imageshack.us/img250/3727/63acropolisrallygunnaratq5.jpg
Senast redigerat av smacke (10 juni 2009)

Forummoderator
26 455 Inlägg
10 juni 2009
Hade tyvärr ingen aning om vem han var, men det var intressant läsning. Verkar ha varit väldigt framgångsrik, och lämnar efter sig ett stort tomrum.
Må han vila i frid, och må han ratta sina Volvos uppe i himlen och reta gallfeber på Gud smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
10 juni 2009
Vila i Frid.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

Avstängd
962 Inlägg
10 juni 2009
Jag kom inte så långt, eftersom jag hände upp mig på att du skrev att han vann WRC tävlingar på 50 talet, på 50 talet fanns inte WRC, WRC kom 1973.

Go Gubbe...
136 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
Men jag sökte på Wikipedia på Svenska rallyt och där stod det bara att "År 1973 instiftades ett VM för tillverkare"...
Om det gör att hans vinst i Svenska rallyt 1958 inte var inom WRC så ber jag om ursäkt..  som sagt så är jag ingen historielärare...

jag har ändrat första inlägget så nu skall de stämma..

Till er övriga..  tackar..  han var en go gubbe..  smile
Senast redigerat av smacke (10 juni 2009)

Forummoderator
26 455 Inlägg
10 juni 2009
prodrive skrev:
Jag kom inte så långt, eftersom jag hände upp mig på att du skrev att han vann WRC tävlingar på 50 talet, på 50 talet fanns inte WRC, WRC kom 1973.

Tidigare hette "WRC" "RAC".

134 Inlägg
10 juni 2009
r.i.p

Avstängd
962 Inlägg
10 juni 2009
AirOne skrev:
prodrive skrev:

Nej, IMC "International Championship for Manufacturers" (Smygtittate dock på Wikipedia för att få reda på det tongue)

RAC är väll den brittiska motororganisationen om jag inte har helt fel? Länge hette ju brittiska rallyt RAC rallyt.

5 111 Inlägg
10 juni 2009
En stor profil har gått ur tiden. sad Vila i frid

1 827 Inlägg
10 juni 2009
Tråkigt att höra om din morbror Markus... Det verkar ha varit en man med stort bilhjärta och en stor portion talang.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Forummoderator
26 455 Inlägg
10 juni 2009
prodrive skrev:
AirOne skrev:
prodrive skrev:

Nej, IMC "International Championship for Manufacturers" (Smygtittate dock på Wikipedia för att få reda på det tongue)

RAC är väll den brittiska motororganisationen om jag inte har helt fel? Länge hette ju brittiska rallyt RAC rallyt.

Ojdå. "RAC" var det enda jag hade hört talas om tidigare.
Sorry. Och sorry för offtopic.

R.i.p

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
10 juni 2009
R.I.P ;( han har man hört mycket om.

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

27 Inlägg
10 juni 2009
Rip

blacken
10 juni 2009
Rip..sad

140 Inlägg
10 juni 2009
tråkigt att höra , haft det trevliga nöjet att faktiskt träffa och prata med honom, han var mycket kunnig och trevlig ,, R:Itongue sad

140 Inlägg
10 juni 2009
om jag inte missminner mig helt var han inblandad i Tom Tranas amasoner på den tiden han körde , dom gick bra för att va på den tiden .

2 638 Inlägg
10 juni 2009
Hade inte en aning om vem han var men det var intressant läsning och trevliga bilder att titta på smile

Kan bara tillägga R.I.P.
Senast redigerat av Aker_s40 (10 juni 2009)

Snurrbo
44 Inlägg
10 juni 2009
V.I.F
Hade inte hört så mkt om honom tidigare kan tänka mig att han e saknad av många och har sanolikt bidragit med mkt till Volvo.
Senast redigerat av Snurrbo_240 (10 juni 2009)

4 506 Inlägg
10 juni 2009
R.I.P
Undrar hur många bilar hans framgång sålde.

Kan du andas kan du dö.

Sök