2275
Sök

Hur gör jag med min basar. (Ohm fråga)

125 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
Hej.
Har 2 st JBL GTI MK2 12 tums basar. Undrar om det går och isåfall hur jag gör.  2 basar med 2 st 6 ohms talspolar vadera. Tänkte köpa ett DLS CAD15 till och docka dessa men då får jag som lägst köra i 2 ohm. Hur gör jag då? Kan jag på något sätt få dem att funka i 3 ohm? För om jag kör var sin bas rakt in i stegen så blir de väl 12 ohm (eller kanske 1.5?)????

Lite svårt att beskriva detta men hoppas att ni förstår. Ni får gärna lägga upp en bild på hur jag kan göra.

//Knape
Senast redigerat av Knape_V40 (13 juni 2009)

R1 driver!
5 128 Inlägg
13 juni 2009
Parallellkoppla dom så får du 3 ohm ja, det är det lägsta jag kan se att du kan få ut! Och med 12ohm kommer det inte bli många watt till dom

4 693 Inlägg
13 juni 2009
Om du paralellkoppplar alla 4 spolarna så blir det 1,5 ohm

Booyakasha!

125 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
Just de. det vet jag. Men jag vill ha 3 ohm till 2 slutsteg som dockas. Hur gör jag det? går det?
Softis skrev:
Om du paralellkoppplar alla 4 spolarna så blir det 1,5 ohm

125 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
3 ohm st eller totalt? Det är 2 st basar och 2 st talspolar på varje bas. Går det att få som jag vill?
_DamnIt skrev:
Parallellkoppla dom så får du 3 ohm ja, det är det lägsta jag kan se att du kan få ut! Och med 12ohm kommer det inte bli många watt till dom

4 693 Inlägg
13 juni 2009
Då paralellkopplar du spolarna på den ena basen och kopplar in i det ena steget, sen likadant med den andra basen och det andra steget.

Booyakasha!

R1 driver!
5 128 Inlägg
13 juni 2009
Jag missade detaljen om dubbla talspolar. Men är steget stabilt ner i 1ohm dockat så parallellkopplar du allt, annars parallellkopplar du talspolarna på var bas, och seriekopplar du basarna så får du 3ohm

16 197 Inlägg
13 juni 2009
_DamnIt skrev:
Jag missade detaljen om dubbla talspolar. Men är steget stabilt ner i 1ohm dockat så parallellkopplar du allt, annars parallellkopplar du talspolarna på var bas, och seriekopplar du basarna så får du 3ohm

elle så seriekopplar du spolarna å sen parallelkopplar basarna.. wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

R1 driver!
5 128 Inlägg
13 juni 2009
evilaudio skrev:
_DamnIt skrev:

elle så seriekopplar du spolarna å sen parallelkopplar basarna.. wink

Vilket man nu tycker är enklast tongue

16 197 Inlägg
13 juni 2009
elle vilket som ger bästa värden..wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

R1 driver!
5 128 Inlägg
13 juni 2009
evilaudio skrev:
elle vilket som ger bästa värden..wink

Men hur tar en som jag reda på vilket som ger bäst värden? tongue Du vet, är fortfarande lite nybörjare på sånt här tongue

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
14 juni 2009
Jag hade provat att köra dem i 1.5ohm.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juni 2009
Men om du nu ska ha två steg och två basar så är det ju bara att köra en bas per steg. smile Paralellkopplar spolarna bara så du landar på 3Ohm. Eller om du absolut vill docka stegen så paralellkopplar du spolarna på vardera bas och sen så seriekopplar du basarna med varandra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 juni 2009
Alla parallellt: 1.5 ohm (6/4)

Spolarna i serie, basarna parallellt: 6 ohm (12/2)

Spolarna parallellt, basarna i serie: 6 ohm (3x2)

Med spolarna i serie eller parallellt räknas de som EN per bas vid uträkning.
Spolens impendans delat på antal spolar. Enklaste ekvationen att använda då spolarna har SAMMA NOMINELLA impendans. (Förenkling av följande formel: 1/Rx = (1/R1) + (1/R2) + (1/R3) + (1/R4)... osv)

Mer att läsa här:
http://www.drkrupp.se/hifi/

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

125 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
Okej. Det var nästan så jag tänkte att de skulle bli. Det går alltså inte att få ner det i 3 ohm:(?

Varför jag vill ha 2 steg dockade är för att jag får dubbla effekten. Och om ja ska ha ett steg som lämnar den effekten basarna behöver så är de typ ett gas competition som behövs. Och de kostar 14.000:-. Eller ett sinus live 3000 som vad jag vet inte alls är bra. Eller är de bra? Någon som har erfarenhet? För 6000:- kan jag lägga ut.

Lonefox skrev:
Alla parallellt: 1.5 ohm (6/4)

Spolarna i serie, basarna parallellt: 6 ohm (12/2)

Spolarna parallellt, basarna i serie: 6 ohm (3x2)

Med spolarna i serie eller parallellt räknas de som EN per bas vid uträkning.
Spolens impendans delat på antal spolar. Enklaste ekvationen att använda då spolarna har SAMMA NOMINELLA impendans. (Förenkling av följande formel: 1/Rx = (1/R1) + (1/R2) + (1/R3) + (1/R4)... osv)

Mer att läsa här:
http://www.drkrupp.se/hifi/

5 852 Inlägg
GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juni 2009
Du får väl helt enkelt köpa dom stegen och testa att köra en bas per steg, och sen docka stegen och parallellkoppla spolarna på basarna och sen in i stegen. Då kommer dom att belastas med 1,5Ohm (0,75Ohm var) och har du tur så fungerar det bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 juni 2009
0,75 är "bara" 0.25 ifrån vad de pallar ocj jag tror att det BORDE gå om du lägger ner tid, pengar och energi på strömförsörjningen (alltså tar i i överkant för vad stegen eg vill ha......grovt grovt i kabelväg, mkt batterier (3-4 st skulle jag satsat på i början) för att få en STABIL bank, nog för att stegen har skyddskretsar mot överbelastning men de kanske inte hinner med snabbt nog för att slå ifrån om spänningen dippar och strömrusningen ökar ikapp med dippen...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

125 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
Ett problem bara: Stabilt ner till 2 ohm. Då får ja samma problem igen.

125 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
Men om ja ska ha 3-4 batterier, görvre kablar och ett nytt steg så kan ja lika gärna köpa ett batteri till och ett gas competition. Landar ju på typ samma summa (om ja säljer mitt steg då).
Ingen som vet ett bra steg som lämnar ca 3000 watt i 1 eller 1.5 ohm? (För vettiga pengar)
För ja tror inte att 600 watt per bas räcker för att driva dessa monster;)

Lonefox skrev:
0,75 är "bara" 0.25 ifrån vad de pallar ocj jag tror att det BORDE gå om du lägger ner tid, pengar och energi på strömförsörjningen (alltså tar i i överkant för vad stegen eg vill ha......grovt grovt i kabelväg, mkt batterier (3-4 st skulle jag satsat på i början) för att få en STABIL bank, nog för att stegen har skyddskretsar mot överbelastning men de kanske inte hinner med snabbt nog för att slå ifrån om spänningen dippar och strömrusningen ökar ikapp med dippen...

Sök