Billiga däck = slits snabbt?

uneo
14 juni 2009 · 34 Inlägg

hej, har köpt nya fälgar till saab och ska köpa även nya sommardäck till den, jag vill inte köpa så dyra däck, max 800 kr per däck. jag hittade de på bythjul.com "Duro DP-8000 225/45R17 94V" och undrar om de kommer klara sig bra eller kommer de bara räcka en säsong? de kostar 825 kr /st. jag har även hittat däck som kostar 574 kr / st av märket "Goodride" på dackonline.se

Asparagus
14 juni 2009 · 40 Inlägg

Goodride ska man akta sig för, det är det enda jag vet.

camaro67 Meister
14 juni 2009 · 6 763 Inlägg

De slits nog inte fortare men de är sämmre fäste i dom och det är mer vägljud i dom

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Hilmer
14 juni 2009 · 1 789 Inlägg

Man brukar ju få vad man betalar för...
Däck är en av dom saker som jag anser att man inte ska snåla med.

uneo
14 juni 2009 · 34 Inlägg

Är Duro DP-8000 225/45R17 94V okej eller hamnar de på "billiga/sämst" kategorin? de kostar 825kr st

Senast redigerat av uneo (14 juni 2009)

Rquired Allmänt envis
14 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Det finns billiga däck som är bättre än dyra däck, men oftast får man vad man betalar för. Läs på lite om de olika däcken i olika test osv...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybriden
15 juni 2009 · 677 Inlägg

Som de andra säger så får man ofta vad man betalar för men rekomenderar Falken som fungerar otroligt bra med tanke på priset

Remiss
15 juni 2009 · 1 339 Inlägg

Finns massor däcktest där du kan jämföra. Även där bekräftas dom om och om igen att du får vad du BETALAR för. Jag skulle köpt däck från ett känt bra märke som inte är av lågfriktionstyp.

Finns ju chansen att dessutom förhindra en krock eller avåkning med dyrare däck.

micke_ewa
15 juni 2009 · 47 Inlägg

du får vad du betalar för!!!!

Nissan skyline "R34GT-T" (1998)
brillmongo
15 juni 2009 · 874 Inlägg

Beror väldigt mycket på din körstil hur däcken slits. Vet folk som köp svindyra däck som slitis ner hur fort somhelst pga av aggresiv körstil.. däremot för säkert billigare däck mer oväsen och de har säkert sämre vatten egenskaper med. Även om det varierar från däck till däck. Det viktiga som jag ser det är att oavsett dyra eller billiga funkar inget bra om det blir för slitet. Köp däck efter hur du kör om du vet med dig att du är aggresiv i din körstil, lägg hellre lite extra slantar då. För din och andras säkerhet.

mvh

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
RannerKing www.LynxTalk.se
15 juni 2009 · 420 Inlägg

Har läst en del test i Vi bilägare och liknande tidningar. Jag har inte det ett enda test där lågprisdäcken har fungerat lika bra som märkesdäck. Jag har även märkt att märkesdäck håller längre vi burnouts osv.
Så jag tror att dom slits snabbare. Hade jag varit du så hade jag valt ett märkesdäck, prisskillnaden är ju inte jättestor.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
westlife
15 juni 2009 · 246 Inlägg

På sidan av däcket tillsammans med alla andra märkningar och siffror finns en som heter Treadwear "xxx". Ju högre nummer desto längre livslängd. Dock kanske inte den infon står med på nätet..

EDIT: Vid normalt körsätt alltså smile

Senast redigerat av westlife (15 juni 2009)

twin_cam Smålänning
15 juni 2009 · 7 877 Inlägg

Min erfarenhet är att billiga "kinesdäck" håller bra men inte greppar något överhuvudtaget...

EDIT:

Mina gamla Goodride: 650 kr/styck.

Mina Kumho: 750 kr/styck. Väl värt det, ångrar det inte en sekund!

Senast redigerat av twin_cam (15 juni 2009)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
DasAuto
15 juni 2009 · 2 751 Inlägg

camaro67 skrev:
De slits nog inte fortare men de är sämmre fäste i dom och det är mer vägljud i dom

sant

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
KungKjell
15 juni 2009 · 150 Inlägg

lågprisdäck slits snabbare en ett dyrt riktigt märkesdäck, det är högre vägljud men lågprisdäck. det är en gummiblandning som inte riktigt är gjord för sveriges asfaltsvägar, så har du en fin bil satsa på ett "dyrt" bra däck.

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång
te_wik Forummoderator
15 juni 2009 · 12 813 Inlägg

Köpte förra sommaren riktigt billiga 17" däck.
Gjorde en hjulinställning direkt efter att jag monterat de nya däcken.

Däcken köpte jag i finland.. 800kr/st inkl montering och balansering.
Däcken höll 400 mil normal körning, helt släta sen.

Däckverkstaden sa att de billigare däcken har en annan gummiblandning, mjukare som gör att de slits fort.
Detta varnade han mig för innan jag köpte, men jag trodde att de håller iaf en sässong och inte bara 3 veckor.

Kommer inte ihåg märket, men det var inget regumerat iaf.
Jag misstänker iaf att däcken lagrats på fel sätt, därför de slets så snabbt.
Kan inte tänka mig att de bara ska hålla 400 mil.


Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (15 juni 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
kenth66
17 juni 2009 · 1 212 Inlägg

kan nog hjälpa dig med däck till din bil..
runt 1200-1300:- får du ett mkt bra kvalitetsdäck från hankook.

jag kör nu själv på dessa och är mkt nöjd.

mvh kenth

www.kccbilservice.se

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
FLindgren
17 juni 2009 · 5 089 Inlägg

Det har ju med hastighetsindex å göra också.. ett h däck sliter ju inte lika mycket som ett v däck t.e.x. För däcket måste ju släppa ifrån sig gummi för att kunna bli av med värmen ifrån däcket som blir..

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
17 juni 2009 · 999 Inlägg

Väldigt olika, vissa kina-däck håller väldigt bra men har oftast skit-dåligt grepp istället.

Om jag minns rätt testade Råd & Rön en massa däck för ett tag sedan och ett av de som höll längst var ett kina-däck (greppet var dock kass).

Gloremir hmmmm
17 juni 2009 · 1 094 Inlägg

på min vardags bil har jag falken däck. dom kostade 900 styck men är dock 16", men i dags läget har dom ca 5.5mm kvar i sig o jag har rullat ungefär 1700mil på dom.

på projektet är det en annan historia. där är det grepp jag är ute efter och åker med toyo däck. dom greppar mkt mera än vad jag hade trott.

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang