2530
Sök

Har en mazda 121 som går ojämnt

68 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
Min vinterbil mazda 121 har ett problem... sad
när man gasar så kan det komma hackningar som gör att bilen går ojämnt, den drar konstigt som fan och det blir som att bilen hoppar fram,,, flödet på bensinen är också bra så e de inge skit i bensintanken!!

bilen har gått 10000 mil när jag köpte den hade den gått 2900mil.... men hackningarna har blivit bara värre å värre ....

har gått igenom en del av bilen te.x fördelare, tändstift tändkablar förgasare har jag rengjort.... men hittar inget fel alls.... hur konstigt som helst......

tänkte ifall nån hade kunninghet av detta fel!!     tänkte te.x om det kunde vara vakuumpumpen....
därför den ger ifrån sej ett konstigt ljud när man slår på tändningen!! :S

// Aleks

1 453 Inlägg
18 april 2006
Får motorn tillräckligt med luft?

68 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
JA det verkar som det men hur kollar man det?! :S

Evolution
1 627 Inlägg
18 april 2006
kolla luftfiltret och blås rent

Fäll ner pungen och landa

68 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
har bytt luftfilter!!!!!!!!!!!!!!

5 Inlägg
24 augusti 2009
Hallo

Jag har en Kia Pride, samma bil som Mazda 121 (ej den bulliga) förutom gjord i sydkorea. Jag har samma symtom. Hittar inte på felet. Går sämre och sämre, ryckigt och ibland är det som den inte får soppa och verkar inte gå på alla cylindrar stundtals. Fullgas går den bäst, men snart går det inte att köra den. Tomgång går den lite ojämt på. Varvräknaren hoppar från ca 500 varv till 1000. Har tröttnat på att byta bränslefilter och tändstift på måfå. Fördelaren ser hel ut.

Fick du någon ordning på din och vad var isåfall felet??

Tack

10 287 Inlägg
25 augusti 2009
OP har inte varit inloggad sedan januari......

/Göran

Pellepan skrev:
Fick du någon ordning på din och vad var isåfall felet??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 Inlägg
11 augusti 2011
Bullet,

Det värsta problemet var en vakuumläcka. Blev betydligt bättre efter att fixat det. Men går fortfarande ej helt bra. När den är varm och blivit slökörd är det som värst. Då kan den gå normalt på tomgång någon minut, sen efter ett tag får den för sig att gå ner ca 500 varv och nästan dö (under ca 1 sekund), då kompenserar den och ökar tomgången kortvarigt. Sen går den någon minut igen och sen får för sig att dö under en halvsekund. Händer att den stannar, men inte ofta.

Samma gäller om man typ glider fram på tomgång med säg ettans växel i (bilken rejält varmkörd). Känns som det blir ett himla ryck när motorn liksom dör under 1 sekund och sedan vaknar till liv med ryck. Detta sker dock inte så ofta men är irriterande. Kan även rycka till på femmans växel någon gång strax efter växling på låga varv säg runt 2000 varv. Men detta är inte ofta.. Hastighet runt 70-80. Kör man fortfartare och bränner ur den på säg 130 km/h under ett par timmar så går den bra ett tag. Men efter lite slökörning i staden så kryper tomgång lite ojämt igen, dvs motorn känns som den slås av kortvarigt och sen vaknar till liv igen.

Har sprutat startgas överallt, men inget händer (ökar ej i varvtal), så borde inte vara någon läcka om Biltemas Startgas fungerar :-)

Gjorde till och med ren EGR-ventilen, men gjorde ingen skillnad.
Konstigt fel, hade inga felkoder sist jag kollade.

Bilen går dock bra att köra korta sträckor inom stan, inga problem innan den blivit riktigt varm.

Forummoderator
18 277 Inlägg
11 augusti 2011
Kondensator, tändspole?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
11 augusti 2011
Vart sitter kondensatorn? Tändspolen har jag hittat, sitter kondingen inbyggd någonstans?

Forummoderator
18 277 Inlägg
11 augusti 2011
Pellepan skrev:
Vart sitter kondensatorn? Tändspolen har jag hittat, sitter kondingen inbyggd någonstans?

Vet inte riktigt. Hade liknande problem med en gammal MB en gång och då vad det den. Den klarade inte att bli varm. Men runt/i fördelaren bör den ju vara?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 111 Inlägg
11 augusti 2011
Kondensator sitter bara på bilar med brytartändning. En så ny bil som Kia Pride borde ha brytarlöst.

5 Inlägg
11 augusti 2011
Det stämmer, det är brytarlöst på Kia Pride, till och med bränsleinsprutning smile

Sitter ingen konding där alltså, korrekt?
Senast redigerat av Pellepan (11 augusti 2011)

Forummoderator
18 277 Inlägg
11 augusti 2011
Pellepan skrev:
Det stämmer, det är brytarlöst på Kia Pride, till och med bränsleinsprutning smile

Sitter ingen konding där alltså, korrekt?

Sorry, blandade ihop rubriken.

5 Inlägg
21 augusti 2011
Har stora problem att hitta på felet.

Har skapat en Youtube kanal med några videos över problmet. Kanske gör det lättare att förstå problemet.

http://www.youtube.com/user/ThePellepan … HA5Cs2UMSk

Vore mycket tacksam om någon känner igen problemet och vet vad det är för fel. Har bytt en massa delar nu, men inget har hjälpt. Böt Tändstift och fördelare och rotor här i veckan. Tycker det verkar som en vakuumläcka, men har ej hittat läckan, trots ivrigt sprayande med startgas.

Sök