Volvo s60 knakar vid högersväng års 02

volvo-s60-t5
20 juni 2009 · 508 Inlägg

Hej

Som rubriken lyder när jag svänger nästan fullt rattslag åt höger så knakar det vad kan det vara?

Om nån undrar så kom det helt plötsligt

stabileringstagen är byt på vänstra sida men inte på högra för att det var inget glapp.

Senast redigerat av volvo-s60-t5 (20 juni 2009)

volvo-s60-t5
20 juni 2009 · 508 Inlägg

Har någon varit med om det?

niclas_swe bitter besserwisser
20 juni 2009 · 644 Inlägg

drivknuten

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
M-Sport
20 juni 2009 · 12 Inlägg

Du behöver lite fett (kopparpasta) på hjulstoppen.

volvo-s60-t5
20 juni 2009 · 508 Inlägg

men ska den inte låta när man kör rakt också men min låter bara när jag svänger åt höger?

kan tillägga också att höger damasken var sönder så bytte den omg för 2-3 veckor sen så har det funkat fint fint kan tillägga också att ljudet kommer från vänstra sidan känns som det iallfall och just jag svänger nästan fullt rattutslag

volvo-s60-t5
20 juni 2009 · 508 Inlägg

M-Sport skrev:
Du behöver lite fett (kopparpasta) på hjulstoppen.

jasså men den har åkt bara 10000mil behövs det ändå tror du attt bilia vet kanske om det är det också vad tror du dom tar för det?

volvo-s60-t5
20 juni 2009 · 508 Inlägg

några andra förslag vad det kan vara?

Bullbone Fordaherde
20 juni 2009 · 23 Inlägg

Håll dig enbart till vänstersvängar.  tongue

volvo-s60-t5
20 juni 2009 · 508 Inlägg

finns det ingen där ute som vet vad det kan vara

volvo-s60-t5
20 juni 2009 · 508 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Fjäderbenslagringen eller felaktigt åtdragna bussningar t.ex.

oj det har jag glömt att säga länkarmbussningarna ytre var bytt ca nästan 2-3 veckor sen kan vara längre men det lät ingeting då för ens nu idag men man kan se om det är dom va? man får hissa upp å kolla så är det lättare att hitta?

får åka in till bilia tidigt på morgonen på måndag så kan dom kolla gratis en snabbis dom borde göra det eller hur


Vågar man köra den till måndag har ingen aning hur det ser ut

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
20 juni 2009 · 2 252 Inlägg

låter som en drivknut håller på ge upp

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
volvo-s60-t5
21 juni 2009 · 508 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Det vette fasen om man ser om de är åtdragna i fel läge.
Jag har fått lära mig att man drar åt bussningar när de är i sitt normalläge.
Ta som exempel din länkarm, bultarna till den ska antagligen dras åt när det hjulupphängningen är belastad med normalvikten från bilen.
Jag kan bara förutsätta att den på Bilia som utfört arbetet (om det är där det är gjort vill säga) har följt anvisningarna som finns.
Om detta är problemet så kan du köra som vanligt.

volvo-s60-t5 skrev:
oj det har jag glömt att säga länkarmbussningarna ytre var bytt ca nästan 2-3 veckor sen kan vara längre men det lät ingeting då för ens nu idag men man kan se om det är dom va? man får hissa upp å kolla så är det lättare att hitta?

får åka in till bilia tidigt på morgonen på måndag så kan dom kolla gratis en snabbis dom borde göra det eller hur


Vågar man köra den till måndag har ingen aning hur det ser ut

hehe, det var inte bilia som bytte det men då ser dom isåfall om det är fel på bussningarna då återvänder jag mig till dom som bytte så får dom fixa det på nåt sätt, men det konstiga är att det funkar ett par veckor men nu det är som den kråglar. hur stor är chansen att det är drivknuten damasken var sprucken på höger sida men bytte det efter ett par dagar med en ny om smörjning.

volvo-s60-t5
21 juni 2009 · 508 Inlägg

The_Mechanic skrev:
låter som en drivknut håller på ge upp

men den låter bara, nästan full rattutslag och just när man svänger åt höger

volvo-s60-t5
21 juni 2009 · 508 Inlägg

eh börjar bli trött den som har svar är bara o svara är mycket tacksam iallfall.

Får ta den på måndag till bilia på morgonen så dom hinner titta, sen berättar jag vad det var för fel men ni kan fortfarande svara om ni har varit med om det, lite tips vad det kan va mm.

volvo-s60-t5
21 juni 2009 · 508 Inlägg

Har ni lite tips då? kan det vara att servo olja håller på ta slut eller är slut?

Senast redigerat av volvo-s60-t5 (21 juni 2009)

volvo-s60-t5
21 juni 2009 · 508 Inlägg

?

Tangen_93
21 juni 2009 · 185 Inlägg

Ja, vi fick in en volvo på jobbet förra veckan och du kan testa att lägga foten på bromsen när du svänger om det då slutar att knacka kan det vara ABS givaren som spökar.

Om du åker in på volvo kan dom felsöka på det men testa att lägga foten lite lätt på bromsen när du svänger och testa om det blir tyst smile

Mvh. Marius

Senast redigerat av Tangen_93 (21 juni 2009)

Saab 900 2,5 "Elmia 2011" (1989)
XeptiQ Whatever :)
21 juni 2009 · 1 652 Inlägg

Men om de klickar eller knakar så är de garanterat uttre drivknuten.. du har en inre med.. som sitter fast in till växellådan.. bytte en sån nyss.. mitt klickande försvann smile skulle de inte vara de problemet så är de fjäderbenet. kan inte komma på något annat

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
volvo-s60-t5
21 juni 2009 · 508 Inlägg

Tangen_93 skrev:
Ja, vi fick in en volvo på jobbet förra veckan och du kan testa att lägga foten på bromsen när du svänger om det då slutar att knacka kan det vara ABS givaren som spökar.

Om du åker in på volvo kan dom felsöka på det men testa att lägga foten lite lätt på bromsen när du svänger och testa om det blir tyst smile

Mvh. Marius

jag är inte 100% men när jag kör sakta även om jag bromsar så låter det men om vrider på ratten först och börjar gasa upp till 20 -40 km/h så låter det inte om det skulle spöka på abs givaren så skulle det lysa abs i instrumenten eller har jag fel? vad kostar annars byta givare? en sak till det låter båda in i från och ut i från. Kom igen nu lite tips vad det kan vara

XeptiQ Whatever :)
22 juni 2009 · 1 652 Inlägg

En ABS givare är inte dyr.. de är sällan just de går sönder.. men hur vet du att de inte är knuten?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang