2108
Sök

B230FT = 300-350hk

10 287 Inlägg
27 juli 2009
Bygger man med fräscha grejor och bygger korrekt samt vet vad man gör när man skruvar ihop grejorna så är det inga problem att få mycket bra hållbarhet i 300Hkr.

/Göran

AcesHigh666 skrev:
Hur pass driftsäker blir en b230 med 300hk?

är inte negativ av mig men hade vart kul och veta wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
27 juli 2009
Berätta hur du tänker här.

/Göran

air_denka skrev:
Men Längre slag på b230motorerna är positivt. Du sänker ju kolvhastigheten.

(Groucho Marx).

106 Inlägg
2 augusti 2009
300hk med möjlighet för utveckling! (kom inte å snacka nu, alla som kör turbo veet att laddtryck e beroendeframkallande)

fixa upp bottendelen, lager, ringar, packningar, hening/borrning toppdäckning renoverad/ny oljepump och STAKAR!! kolvarna kan du behålla tills du går över 550 hk för då e dom i riskzonen om de börjar spika

lägg krut på toppen, häng dit en bearbetad 531a direkt, de betalar sig senare

enems v16 kam tycker ja e mysig, sams t5 kam e lite mycke ketchup, men skojig om man gillar de

till ditt bygge duger ett flödeportat samt avfräst orginal sprickfritt 940-grenrör, sen tycker ja att du skall köra på ett hybridagg t3/t04e e mysigt för små pengar (kina) i annat fall ett 19t, men de bygger så mycke mottryck men kommer direkt

byt ic till en med svetsade gavlar i alu

spridare hade ja valt siemens 632cc/ml 3.0bar grundtryck så har du så du klarar dig en liten stund iaf

ny soppapump är ett måste oavsett, wallbro gss341, henko 275L, bosch 040/044 beroende på applikation så e dessa bra pumpar, ja föredrar intank så slipper du ha en ball förpump med

nya tänddelar så som kablar lock rotor å stift, helst en ballare spole, allt för framtiden

MAPPNING, gå igenom me din mappare vilken lmm storlek han vill ha till dina spridare beroende på bränsleväl om du kör orginalsprut LH2.4(4)

koppling så e 712 plattan antingen me sinter eller organisk lamell, sinter för bus å orgnaisk för mer daily driver
m90 lådan (getrag) håller om du är försiktig i växlingarna samt har svetsat stoppringen på 3an, men ja hade rekomenderat att hänga dit en bmw zf låda direkt, för ja e inne på min 4e m90 nu...

detta var väl ett snabbt generellt recept som funkar å som ja har testat innan, OBSERVERA JAAG inte en kompis utan jag...

nu har ja bara tagit me halva drivlinan å inget chassi, men det å bromsar måste uppgraderas i samma steg som motorn.

btw att trimma bilen KOSTAR FLIS, räkna med det, en vis man skrev 300:- / 1Hk om man räknar in chassi å bromsar samt drivlinan, å de stämmer rätt bra med verkligheten om man inte har massa balla kontakter!

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

139 Inlägg
3 augusti 2010
hade vart kul med mer info

Om603 Turbo!

188 Inlägg
5 augusti 2010
Det finns en Ford T23 med 16V som kör Altered-klassen som kör mitten 7:or nu, och dom använder M-stakar upp till 700hp utan att köra sönder någon.

Ledsjö Outlaw´s

188 Inlägg
5 augusti 2010
770_EVOLVE skrev:
Detta är bilen jag tänkte på, jag har blivit informerad om att bottendelen ska vara en standard B230FK, sen om det är sant lovar jag inte, men teoretiskt sett så skulle det fungera, bara man bearbetar kolvar för kompens skull.

film 1: http://www.youtube.com/watch?v=VkCuUPK9L1o
film 2: http://www.sportbilen.se/video.php?f=499bbd30c156b

http://www.garaget.org/?car=130575 där är bilen idag

Ledsjö Outlaw´s

1 738 Inlägg
6 augusti 2010
rudhem skrev:
Det finns en Ford T23 med 16V som kör Altered-klassen som kör mitten 7:or nu, och dom använder M-stakar upp till 700hp utan att köra sönder någon.

Intygar att det stämmer!!

42 Inlägg
14 september 2010
Tomas_H skrev:
Equinox skrev:
Är det inte B230FB block med H-profil och svarvade kolvar?
Har för mig det.

Jo det stämmer bra. Inte STD botten med andra ord wink  http://hem.bredband.net/nailheads/amazon.html

Det som är viktigast om man ska få botten att hålla med original delar är att ha att korrekt mappat sprut.

On topic:

18T/19T med vinklat avgashus
Annan kam
Portad topp eller 531
större intercooler
712 tryckplatta
större bränslepump
R-spridare
Mappning!!!

Nått åt det hållet så fixar man 300hk i en B230FT. Förutsatt att man har en nyare FT motor med dom grövre stakarna.

Planerar att bygga ngt liknande i vinter, siktar på runt 300 hållbara hästar. Har redan köpt portad 398 topp med A kam, H profil och smidda kolvar och lite annat, utan att jag egentligen har någon större aning om vad det innebär eller hur mycket effekt det tål/är beräknat för  neutral  den som lever får se  big_smile  Men till min fråga; för att få bilen hanterbar, säker och fin på vägen, vilka andra uppgraderingar behövs?

Har investerat i Bilstein sport dämpare + Bilstein sänkningsfjädrar och Aussie locker diff för att få ner effekten i backen. Hur mycket klarar bromsar och växellåda på en -88 245? Har hört att M47 är ganska klen, klarar M45, M46 eller M90 effekt som närmar sig 300+?

En sista fråga ang set-up'en i citatet ovan, hur går det med att montera låg-ohmiga gröna (2ohm) R-spridare på en styrbox som är van högohmiga ex. gula (16ohm) spridare? Är det detta man fixar vid mappningen? Och om det är fallet, går det då att mappa en original LMM till att spela i symfoni med t.ex. gröna spridare eller krävs det då ngt större som en 3" eftermarknads LMM?

Tacksam för svar 
Mvh
Rykande färsk hobbymekaniker  smile

10 287 Inlägg
14 september 2010
Spridare:

Om du kör lågohmiga spridare direkt på styrboxens utgång så bränner du den. Det är därför det sitter i orginal fyra stycken motstånd i serie med turbons lågohmiga spridare. Endera så letar man upp dessa orginalmotstånd eller så köper man fyra stycken 6.8ohm / 25W motstånd från ELFA och löder dit.
Notera att dom blir varma och bör hållas undan från kablage och dyligt.

LMM:

I sprutet - LH2.4 - så finns det två signaler som styr bränsle och tändmap. Den ena signalen är informationen från LMM om aktuell luftmassa och den andra är varvtalssignalen.
Orginal LMM ger max utsignal - 5V - vid ca 200Hkr och över detta så finns bara varvtalssignalen för sprutet att reglera på. Det funkar inte bra.
Man behöver ha en signal från LMM som hänger med i princip "hela vägen ut" och det är därför man ökar storleken på röret till LMM alternativt sätter dit en större LMM. Då kan man slå två flugor i en smäll och kompensera direkt med större spridare på så sätt att man ökar kapaciteten på spridarna lika mycket i procent som man ökar arean på mätröret till LMM.
Det finns gränser för hur mycket man kan öka och teorierna för detta kan vi gå igenom någon annan gång.

/Göran

VidarM skrev:
En sista fråga ang set-up'en i citatet ovan, hur går det med att montera låg-ohmiga gröna (2ohm) R-spridare på en styrbox som är van högohmiga ex. gula (16ohm) spridare? Är det detta man fixar vid mappningen? Och om det är fallet, går det då att mappa en original LMM till att spela i symfoni med t.ex. gröna spridare eller krävs det då ngt större som en 3" eftermarknads LMM?

Tacksam för svar 
Mvh
Rykande färsk hobbymekaniker  smile

(Groucho Marx).

4 Inlägg
22 september 2010
Någon som vet bilder/info på 530 toppen eller? Hur man skall modifiera beroende på hur man skall använda motorn? Tips, trix, mallar osv. osv?

snickare
612 Inlägg
29 september 2010
Sharky skrev:
Istället för att länka till ett annat forum så försöker jag svara istället.

I en FT så behöver man inte göra något åt själva bottendelen (om den är frisk) om man nöjer sig med 300Hkr. Går man upp mycket mera så bör man byta stakar.
Orginaltoppen på en FT (530 topp) är i orginal för "trång" för att få en vettig motor om man skall upp mot 300Hkr. Byta kam är ett måste och vill man ha en orginalkam så är det K eller T5 kam som är att rekommendera. Toppen behövs även portas. Alternativ är att byta till en 531 topp som i orginal räcker till en effektiv motor på 300Hkr.

/Göran

rejdge skrev:
Vad bör man göra för att få ut ungefär 300-350hk på ett B230FT block. Har sökt i forumet m.m. men hittar inget bra att gå på, är relativt novis i området så behöver mycket tips.

k-kamen har väl inge fördelarspår? då måste man ju bygga om en massa?
pm man ska ha k.kam eller?

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

10 287 Inlägg
30 september 2010
Jodå. Det fanns. Jag tror att det var art.nr 1336775 som var varianten med spår.

Men fräsa går.

/Göran

allenalle skrev:
k-kamen har väl inge fördelarspår? då måste man ju bygga om en massa?
pm man ska ha k.kam eller?

(Groucho Marx).

Ointresserad.
936 Inlägg
7 oktober 2010
945TurboMS skrev:
Hedlisch skrev:
En vev med längre slaglängd skulle jue inte skada

Av vilken anledning skulle man vilja ha en marinvev för ynka 500hk???

Låter häftigt på internet.

Teabag appreciation club.

Ointresserad.
936 Inlägg
7 oktober 2010
jkpgforlife skrev:
945TurboMS skrev:
Marlboroman skrev:

För att få mer vridmoment och därigenom få mer effekt

Jag köper tyvärr inte det argumentet.

Längre slaglängd frestar på cyllinderväggarna!!
Då är det bättre å porta toppen för att få upp sugmotoreffetkten, samt montera en för ändamålet avsedd kamaxel!

Var och varannan 940 med b230ft åker ju omkring med 5-550hk med orginal kolvar och vevaxel verkar det som!!!!

Vad grundar du dina spekulationer på då? Tänk på att det är folk som är villiga att lägga ner stora pengar då sina bilar, ska man då ge kommentarer åt det så var seriös med fakta istället för vad du tror.

Effekten beror ju hur mkt du laddar och du kan inte ladda hur mkt som helst med orignalstakar... !

Jag skulle inte vilja lägga ett inlägg och skriva såsom du gör och bidragit till ngn skjutit en stake i sin nyrenoverade motor. Det är rätt svinigt.

Finns många seriösa inlägg både på TPC Clubben och här. Läs där istället.

Eheh.. Så du säger alltså att laddtryck är det enda som ger effekt? Bra där.

681 Inlägg
18 november 2010
Hultman skrev:
evolvoline skrev:
faktum är att den orginal FT botten pallar 540hk utan att göra ett jota finns en kille från usa som körde orginal botten på 540hk i 4år...

Dra den om rödluvan med...

e de bara rätt mappat så de inte spikar något och du kör vetit håller de

040 RedLine
1 219 Inlägg
22 november 2010
Ursäkta att jag frågar, men ett flertal i denna tråden har nämt något om en t5 - kamaxel. Har aldrig hört talas om denna innan, så undrar lite om den.

Den är ingen volvo originalkam va?

Är den högvarvlig, lik K kammen eller?

Mvh
BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

357 Inlägg
22 november 2010
BrajjAxx skrev:
Ursäkta att jag frågar, men ett flertal i denna tråden har nämt något om en t5 - kamaxel. Har aldrig hört talas om denna innan, så undrar lite om den.

Mvh
BrajjAxx

Volvos vassare Grupp A kam. Ska tydligen ha maxeffekt vid 6800rpm.

040 RedLine
1 219 Inlägg
22 november 2010
aF skrev:
BrajjAxx skrev:

Mvh
BrajjAxx

Aha, antagliden svår att få tag i och kostar en del va? ;(

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

508 Inlägg
22 november 2010
AcesHigh666 skrev:
Hur pass driftsäker blir en b230 med 300hk?

är inte negativ av mig men hade vart kul och veta wink

jag har en b230 med 300-350hk, det håller bra och lite mera, kört som en skållad råtta med den i 300mil och ända som gett upp är en v-pump... har inte snålat på något och då håller det....

Ointresserad.
936 Inlägg
22 november 2010
BrajjAxx skrev:
aF skrev:
BrajjAxx skrev:

Mvh
BrajjAxx

Aha, antagliden svår att få tag i och kostar en del va? ;(

Får du bara tag i speccen lär du ju kunna tillverka en ny.

( Inte just du då, men säkerligen ett företag som håller på med det.)

Sök