Trimma en S70 2.5 (144hk) till en GLT (170hk)

Eyelezz
29 juni 2009 · 64 Inlägg

Hej hej!

Försökte söka lite efter någon som gjort de här, men hittade inget. Så ja gör en ny tråd..

Har hört att de ska varar samma motor som i volvos GLT modell i en S70 2.5 (144hk). Fast den är bara ner strypt med en programvara? De är vad ja hört.. Själv så e ja helt lost när de gäller motorer å sånt här...

Någon som vet hur man "låsa upp" dom 30hk på något sätt?

Hade ju varit skit grymt om man kunde få ut lite mer kräm ur motorn genom att bara ta bort den spärren.

R.I.P FieSTan
volvoentusiasten
29 juni 2009 · 4 005 Inlägg

Eyelezz skrev:
Hej hej!

Försökte söka lite efter någon som gjort de här, men hittade inget. Så ja gör en ny tråd..

Har hört att de ska varar samma motor som i volvos GLT modell i en S70 2.5 (144hk). Fast den är bara ner strypt med en programvara? De är vad ja hört.. Själv så e ja helt lost när de gäller motorer å sånt här...

Någon som vet hur man "låsa upp" dom 30hk på något sätt?

Hade ju varit skit grymt om man kunde få ut lite mer kräm ur motorn genom att bara ta bort den spärren.

Det är samma motor ja, men det ska vara en annan utväxling på den, är inte 100% säker. Finns en del engelska sidor om detta som du hittar genom din vän google.

Du kan lämna in den till BSR så kan de byta ut ditt chip så att du får ~170 hästar.
Volvo säljer inga chip eller verktyg för att "låsa upp" de extra hästarna tyvärr.

Eyelezz
29 juni 2009 · 64 Inlägg

linuslinje skrev:

Eyelezz skrev:
Hej hej!

Försökte söka lite efter någon som gjort de här, men hittade inget. Så ja gör en ny tråd..

Har hört att de ska varar samma motor som i volvos GLT modell i en S70 2.5 (144hk). Fast den är bara ner strypt med en programvara? De är vad ja hört.. Själv så e ja helt lost när de gäller motorer å sånt här...

Någon som vet hur man "låsa upp" dom 30hk på något sätt?

Hade ju varit skit grymt om man kunde få ut lite mer kräm ur motorn genom att bara ta bort den spärren.

Det är samma motor ja, men det ska vara en annan utväxling på den, är inte 100% säker. Finns en del engelska sidor om detta som du hittar genom din vän google.

Du kan lämna in den till BSR så kan de byta ut ditt chip så att du får ~170 hästar.
Volvo säljer inga chip eller verktyg för att "låsa upp" de extra hästarna tyvärr.

Okej,tack för svaret! Ska googla runt lite smile.

R.I.P FieSTan
ekelund88
29 juni 2009 · 2 656 Inlägg

Eyelezz skrev:
Hej hej!

Försökte söka lite efter någon som gjort de här, men hittade inget. Så ja gör en ny tråd..

Har hört att de ska varar samma motor som i volvos GLT modell i en S70 2.5 (144hk). Fast den är bara ner strypt med en programvara? De är vad ja hört.. Själv så e ja helt lost när de gäller motorer å sånt här...

Någon som vet hur man "låsa upp" dom 30hk på något sätt?

Hade ju varit skit grymt om man kunde få ut lite mer kräm ur motorn genom att bara ta bort den spärren.

de e la ändå 10 v topp på 144 hkaren om jag inte minns fel och 20 v på 170

AndreasPlars
29 juni 2009 · 1 062 Inlägg

Från -99 ska det vara samma topp på den, upp till -98 har 144hk en 10v topp.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Eyelezz
30 juni 2009 · 64 Inlägg

Ja har en -98.. så då e de 10v topp. Är de något som är värt att byta? Ja menar kostar de skjortan att bygga om/byta? Eller ska man sattsa på chipp istället?

Mvh Johan

R.I.P FieSTan
Marlboroman
30 juni 2009 · 8 234 Inlägg

Eyelezz skrev:
Ja har en -98.. så då e de 10v topp. Är de något som är värt att byta? Ja menar kostar de skjortan att bygga om/byta? Eller ska man sattsa på chipp istället?

Mvh Johan

Det blir ett skapligt projekt att byta topp ok ska du få ut de extra hästarna så blir det lite strulande med styrboxar med. Och sen tillkommer ju det att om du byter topp så gäller det ju att du inte åker på en nit på besiktningen, får då kan det bli väldigt tråkigt. Iofs inte så troligt, men risken finns.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
volvoentusiasten
30 juni 2009 · 4 005 Inlägg

Eyelezz skrev:
Ja har en -98.. så då e de 10v topp. Är de något som är värt att byta? Ja menar kostar de skjortan att bygga om/byta? Eller ska man sattsa på chipp istället?

Mvh Johan

Absolut, det är nog vettigast. Åk till Autotech/BSR (eller återförsäljare) och byt ut chipet istället. Sen kan du såklart sätta dit ett sportavgassystem och öppet luftfilter så kan du få några hästar extra.

Ett mikrochip, flera mikrochip
Ett OLW-chip, flera OLW-chips

TurbOla Reservdansk
30 juni 2009 · 6 271 Inlägg

Eyelezz skrev:
Hej hej!



Har hört att de ska varar samma motor som i volvos GLT modell i en S70 2.5 (144hk). Fast den är bara ner strypt med en programvara? De är vad ja hört.. Själv så e ja helt lost när de gäller motorer å sånt här...

I nyare modeller med elektroniskt gasspjäll så är det så, att man med hjälp av en chippning kan gå från 144hk-170hk, eller till och med 180hk, eftersom i 144hk versionen öppnar inte gasspjället fullt helt enkelt.

Detta gäller dock inte S/V70, utan kom först senare (-00 eller -01 och senare.).

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Eyelezz
30 juni 2009 · 64 Inlägg

Tack för alla svaren! smile

Som de ser ut nu så får de bli en chippning i bästa fall då. Vill inte mixtra för mkt med motorn.. vill att den ska hålla o gå bra många år till smile

/Johan

R.I.P FieSTan
fritte89
30 juni 2009 · 104 Inlägg

ville göra samma sak men hörde med farsan som jobbar på volvo och grejat en hel del med dessa motorerna och det går inte attt konvertare en 144hk 10 ventil till 170hk 20ventil för det är olika kamaxel givare på med tanke på att det är två helt olika elsystem på motorerna , så om du vill byta måste du ha boch elsystem till 20ventil.

s70 Power
Freddah850 Elektriker
26 september 2010 · 139 Inlägg

Tja.. har en topp, med kammar till 20valve hemma.. bara att höra av dig om du är intresserad smile

En riktig volvo är bakhjulsdriven!
Volvo Amazon "Amazonen" (1966)
Volvo 145 "Nyförvärvet" (1971)
Bullen1 Tekniker
28 september 2010 · 345 Inlägg

Chippa går på några tusen. tar en knapp timme o göra.
Gjorde så på min S80 140hk till 180hk.

Ska du byta topp då har du o göra en hel dag om du är kunnig,
om du inte är kunnig ska du inte ge dig påt.

Det man inte dör av gör ont.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang