2095
Sök

** te_wik's diverse projekt - Moderskeppet är tillbaka! Audi 100 2.3E - 88b**

te_wik's projekttråd. Denna tråden har handlat om en hel del olika bilar, men från början handlade den om min Audi 100 2.3E, och det är ju den bilen början av tråden handlar om. Just nu ligger fokus på min 100 Turbo Sport... Visa mer

Försöker iaf
884 619 Visningar
Uppdaterades senast 11 november 2024
Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
14 juni 2011
#1581
te_wik skrev:
Cuefa skrev:
Har du bytt oljetryckskontakterna då?

Jag har bytt ut en mot en givare som öven ger tryck till mätaren. Verkat hålla upp trycket som den ska nu, men fortfarande tänds lampan.

Ska visst finnas två stycken, men hittar inte den andra :S



Nu har jag även fått problem med bakbromsarna.. suck!




Mvh Tommy

Hum. Vid närmre kontroll verkar det bara sitta 1st tryckgivare på AAR-motorn. Den mäter mellan 1.2-1.6 bar. Är du helt säker på att den fungerar som den ska?

Vad har du fått för tjall på bromsarna då?
Life is never easy...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#1582
Cuefa skrev:
te_wik skrev:
Cuefa skrev:
Har du bytt oljetryckskontakterna då?

Jag har bytt ut en mot en givare som öven ger tryck till mätaren. Verkat hålla upp trycket som den ska nu, men fortfarande tänds lampan.

Ska visst finnas två stycken, men hittar inte den andra :S



Nu har jag även fått problem med bakbromsarna.. suck!




Mvh Tommy

Hum. Vid närmre kontroll verkar det bara sitta 1st tryckgivare på AAR-motorn. Den mäter mellan 1.2-1.6 bar. Är du helt säker på att den fungerar som den ska?

Vad har du fått för tjall på bromsarna då?
Life is never easy...

Mmm verkar så. Men det är samma sak, satt ju en vanlig tryckgivare där tidigare, bytte ju ut den mot en kombinerad givare för lampa och mätare, samma sak.

Kanske fel på instrumentet?


Vete fan, hållt på nu i några timmar men får fan inte till skiten, får inte in kolven i oket. Hur jag än trycker och skruvar så är det omöjligt, ska dit med nya belägg och skivor men fattas 4mm.

Nu skiter jag i det.. råkade slå sönder baklampan i frustration och lämnade skiten stående.
Ska skruva dit dom gamla grejjorna och köra tills det rasar.

Sen ska jag ge upp bilskruvandet helt och hållet, jävla skit.. inget går som det ska...!!#





Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#1583
Såhär beter sig båda bakoken.

Klicka på bilden för att se klippet.
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/th_video-2011-06-14-11-05-51.jpg






Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (14 juni 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

92 Inlägg
14 juni 2011
#1584
Det är alltid tråkigt när det går dåligt och man blir tok förbannad. Brukar också tänka att nu ska jag ge upp allt skruvande. Men sen går det bara en stund och sen är motivationen på topp.

Angående oljetryckslampan. Prova lägga kabeln från oljetrycksgivaren direkt på jord och se om lampan slocknar. Nu kan jag ingenting om A6 men det brukar vara två oljetrycksgivare. Om det blir fel på en oljetrycksgivare brukar den varna om lågt oljetryck på antingen under ca 3000 rpm eller över ca 3000 rpm.

Angående bromsoken bak. Händer det ingenting när du skruvar kolven?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#1585
5E skrev:
Det är alltid tråkigt när det går dåligt och man blir tok förbannad. Brukar också tänka att nu ska jag ge upp allt skruvande. Men sen går det bara en stund och sen är motivationen på topp.

Angående oljetryckslampan. Prova lägga kabeln från oljetrycksgivaren direkt på jord och se om lampan slocknar. Nu kan jag ingenting om A6 men det brukar vara två oljetrycksgivare. Om det blir fel på en oljetrycksgivare brukar den varna om lågt oljetryck på antingen under ca 3000 rpm eller över ca 3000 rpm.

Angående bromsoken bak. Händer det ingenting när du skruvar kolven?

Nä finns bara en givare i min bil. Ja har faktiskt testat det..men kommer inte ihåg vad resultatet blev hmm

Jag kan inte skruva in kolven tillräckligt, tar stopp fast jag vet den ska gå in längre.
Men har varit å hämtat två ok ja hade liggandes, osäker på om dom passar men ska testa imorron.






Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
14 juni 2011
#1586
te_wik skrev:
Nä finns bara en givare i min bil. Ja har faktiskt testat det..men kommer inte ihåg vad resultatet blev hmm

Jag kan inte skruva in kolven tillräckligt, tar stopp fast jag vet den ska gå in längre.
Men har varit å hämtat två ok ja hade liggandes, osäker på om dom passar men ska testa imorron.






Mvh Tommy

Hoppas du får till de för de var då en jävla massa mygg  big_smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#1587
christofer_k skrev:
te_wik skrev:
Nä finns bara en givare i min bil. Ja har faktiskt testat det..men kommer inte ihåg vad resultatet blev hmm

Jag kan inte skruva in kolven tillräckligt, tar stopp fast jag vet den ska gå in längre.
Men har varit å hämtat två ok ja hade liggandes, osäker på om dom passar men ska testa imorron.






Mvh Tommy

Hoppas du får till de för de var då en jävla massa mygg  big_smile

med min tur så passar dom inte, å passar dom så funkar dom inte. Till köpet blir man väl ännu mer myggbiten! :p





Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#1588
Bromsoken och fästena från 100 Turbon som jag har som reservdelsbil passade perfekt, ena såg rostig och jävlig ut medans den andra såg relativt nybytt ut.

Har monterat dom nu tillsammans med nya belägg och skivor och verkar fungera bra. Väntar dock på en kompis som ska sitta å pumpa på bromsen så jag får bort luften, sen får provkörningen avgöra resultatet.

Nu verkar kolvarna iaf inte gå in i oket igen kort efter att man bromsat utan släpper såpass att skivan snurrar. Vilket dom förra inte gjorde, kolven gick för långt in så beläggen blev helt lösa och har skadat fästet för oket där beläggen ligger an. 

Passade samtidigt på att skarva ihop kablarna till slitagevarnarna fram då det sitter belägg utan varnare där nu, irriterande pip och symboler från instrumenteringen. Räcker ju med oljelampan tongue

Turbons ok och fästen
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-ef0cfd00a4f6f88804ecd1b09dd1036b.jpg

Fick offra en 28mm hylsa för att göra ett verktyg att skruva in kolven i oket med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-c092f07c4fa364389d7c8e821b75d741.jpg

Monterat
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-729ebdf67aa146d61a563888b9663af8.jpg


Hade jag haft lite bättre med tid så skulle jag lagt lite färg på oken, men har inte tid. Dessutom skulle jag ju bara slänga ihop den å sluta med skruvandet roll





Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (15 juni 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
15 juni 2011
#1589
te_wik skrev:
Bromsoken och fästena från 100 Turbon som jag har som reservdelsbil passade perfekt, ena såg rostig och jävlig ut medans den andra såg relativt nybytt ut.

Har monterat dom nu tillsammans med nya belägg och skivor och verkar fungera bra. Väntar dock på en kompis som ska sitta å pumpa på bromsen så jag får bort luften, sen får provkörningen avgöra resultatet.

Nu verkar kolvarna iaf inte gå in i oket igen kort efter att man bromsat utan släpper såpass att skivan snurrar. Vilket dom förra inte gjorde, kolven gick för långt in så beläggen blev helt lösa och har skadat fästet för oket där beläggen ligger an. 

Passade samtidigt på att skarva ihop kablarna till slitagevarnarna fram då det sitter belägg utan varnare där nu, irriterande pip och symboler från instrumenteringen. Räcker ju med oljelampan tongue

Turbons ok och fästen
http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-ef0cfd00a4f6f88804ecd1b09dd1036b.jpg

Fick offra en 28mm hylsa för att göra ett verktyg att skruva in kolven i oket med.
http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-c092f07c4fa364389d7c8e821b75d741.jpg

Monterat
http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-729ebdf67aa146d61a563888b9663af8.jpg


Hade jag haft lite bättre med tid så skulle jag lagt lite färg på oken, men har inte tid. Dessutom skulle jag ju bara slänga ihop den å sluta med skruvandet roll





Mvh Tommy

dina skivor som satt på var ju inte  så slitna:P men men beläggen och skivorna var ju inte dyra + att jag tog dom dyrare beläggen smile

Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
15 juni 2011
#1590
te_wik skrev:
Bromsoken och fästena från 100 Turbon som jag har som reservdelsbil passade perfekt, ena såg rostig och jävlig ut medans den andra såg relativt nybytt ut.

Har monterat dom nu tillsammans med nya belägg och skivor och verkar fungera bra. Väntar dock på en kompis som ska sitta å pumpa på bromsen så jag får bort luften, sen får provkörningen avgöra resultatet.

Nu verkar kolvarna iaf inte gå in i oket igen kort efter att man bromsat utan släpper såpass att skivan snurrar. Vilket dom förra inte gjorde, kolven gick för långt in så beläggen blev helt lösa och har skadat fästet för oket där beläggen ligger an. 

Passade samtidigt på att skarva ihop kablarna till slitagevarnarna fram då det sitter belägg utan varnare där nu, irriterande pip och symboler från instrumenteringen. Räcker ju med oljelampan tongue

Turbons ok och fästen
http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-ef0cfd00a4f6f88804ecd1b09dd1036b.jpg

Fick offra en 28mm hylsa för att göra ett verktyg att skruva in kolven i oket med.
http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-c092f07c4fa364389d7c8e821b75d741.jpg

Monterat
http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-729ebdf67aa146d61a563888b9663af8.jpg


Hade jag haft lite bättre med tid så skulle jag lagt lite färg på oken, men har inte tid. Dessutom skulle jag ju bara slänga ihop den å sluta med skruvandet roll





Mvh Tommy

Gött!

Hoppas det blir bättre nu då!
Det låter ju onekligen som om du har issues med mätarhuset gällande oljetryckspipet... :-O
Du har väl en polare med en 100 Avant, be o få låna mätarhuset från den ett ögonblick o se om det blir tyst, vetja! ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#1591
Cuefa skrev:
te_wik skrev:
Bromsoken och fästena från 100 Turbon som jag har som reservdelsbil passade perfekt, ena såg rostig och jävlig ut medans den andra såg relativt nybytt ut.

Har monterat dom nu tillsammans med nya belägg och skivor och verkar fungera bra. Väntar dock på en kompis som ska sitta å pumpa på bromsen så jag får bort luften, sen får provkörningen avgöra resultatet.

Nu verkar kolvarna iaf inte gå in i oket igen kort efter att man bromsat utan släpper såpass att skivan snurrar. Vilket dom förra inte gjorde, kolven gick för långt in så beläggen blev helt lösa och har skadat fästet för oket där beläggen ligger an. 

Passade samtidigt på att skarva ihop kablarna till slitagevarnarna fram då det sitter belägg utan varnare där nu, irriterande pip och symboler från instrumenteringen. Räcker ju med oljelampan tongue

Turbons ok och fästen
http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-ef0cfd00a4f6f88804ecd1b09dd1036b.jpg

Fick offra en 28mm hylsa för att göra ett verktyg att skruva in kolven i oket med.
http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-c092f07c4fa364389d7c8e821b75d741.jpg

Monterat
http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-729ebdf67aa146d61a563888b9663af8.jpg


Hade jag haft lite bättre med tid så skulle jag lagt lite färg på oken, men har inte tid. Dessutom skulle jag ju bara slänga ihop den å sluta med skruvandet roll





Mvh Tommy

Gött!

Hoppas det blir bättre nu då!
Det låter ju onekligen som om du har issues med mätarhuset gällande oljetryckspipet... :-O
Du har väl en polare med en 100 Avant, be o få låna mätarhuset från den ett ögonblick o se om det blir tyst, vetja! ^^

Går det verkligen att skifta bara sådär, jag har ju startspärr på min och mottagaren till den sitter väl i mätarhusets kretskort?





Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#1592
christofer_k skrev:
te_wik skrev:
Bromsoken och fästena från 100 Turbon som jag har som reservdelsbil passade perfekt, ena såg rostig och jävlig ut medans den andra såg relativt nybytt ut.

Har monterat dom nu tillsammans med nya belägg och skivor och verkar fungera bra. Väntar dock på en kompis som ska sitta å pumpa på bromsen så jag får bort luften, sen får provkörningen avgöra resultatet.

Nu verkar kolvarna iaf inte gå in i oket igen kort efter att man bromsat utan släpper såpass att skivan snurrar. Vilket dom förra inte gjorde, kolven gick för långt in så beläggen blev helt lösa och har skadat fästet för oket där beläggen ligger an. 

Passade samtidigt på att skarva ihop kablarna till slitagevarnarna fram då det sitter belägg utan varnare där nu, irriterande pip och symboler från instrumenteringen. Räcker ju med oljelampan tongue

Turbons ok och fästen
http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-ef0cfd00a4f6f88804ecd1b09dd1036b.jpg

Fick offra en 28mm hylsa för att göra ett verktyg att skruva in kolven i oket med.
http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-c092f07c4fa364389d7c8e821b75d741.jpg

Monterat
http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-729ebdf67aa146d61a563888b9663af8.jpg


Hade jag haft lite bättre med tid så skulle jag lagt lite färg på oken, men har inte tid. Dessutom skulle jag ju bara slänga ihop den å sluta med skruvandet roll





Mvh Tommy

dina skivor som satt på var ju inte  så slitna:P men men beläggen och skivorna var ju inte dyra + att jag tog dom dyrare beläggen smile

Mjoo nää det var ju inte dyrt precis, bra priser i finland smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
15 juni 2011
#1593
te_wik skrev:
Cuefa skrev:
te_wik skrev:
Bromsoken och fästena från 100 Turbon som jag har som reservdelsbil passade perfekt, ena såg rostig och jävlig ut medans den andra såg relativt nybytt ut.

Har monterat dom nu tillsammans med nya belägg och skivor och verkar fungera bra. Väntar dock på en kompis som ska sitta å pumpa på bromsen så jag får bort luften, sen får provkörningen avgöra resultatet.

Nu verkar kolvarna iaf inte gå in i oket igen kort efter att man bromsat utan släpper såpass att skivan snurrar. Vilket dom förra inte gjorde, kolven gick för långt in så beläggen blev helt lösa och har skadat fästet för oket där beläggen ligger an. 

Passade samtidigt på att skarva ihop kablarna till slitagevarnarna fram då det sitter belägg utan varnare där nu, irriterande pip och symboler från instrumenteringen. Räcker ju med oljelampan tongue

Turbons ok och fästen
http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-ef0cfd00a4f6f88804ecd1b09dd1036b.jpg

Fick offra en 28mm hylsa för att göra ett verktyg att skruva in kolven i oket med.
http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-c092f07c4fa364389d7c8e821b75d741.jpg

Monterat
http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-729ebdf67aa146d61a563888b9663af8.jpg


Hade jag haft lite bättre med tid så skulle jag lagt lite färg på oken, men har inte tid. Dessutom skulle jag ju bara slänga ihop den å sluta med skruvandet roll





Mvh Tommy

Gött!

Hoppas det blir bättre nu då!
Det låter ju onekligen som om du har issues med mätarhuset gällande oljetryckspipet... :-O
Du har väl en polare med en 100 Avant, be o få låna mätarhuset från den ett ögonblick o se om det blir tyst, vetja! ^^

Går det verkligen att skifta bara sådär, jag har ju startspärr på min och mottagaren till den sitter väl i mätarhusets kretskort?





Mvh Tommy

me min så skulle de bli tyst då jag inte har nått som kan tjuta  xD

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#1594
christofer_k skrev:
me min så skulle de bli tyst då jag inte har nått som kan tjuta  xD

Javisst ja, du har ju kopplat bort sånt tongue




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

557 Inlägg
15 juni 2011
#1595
De där oljetryckspipet är ju trevligt big_smile

Btw Tommy. Kolla in ny köpet smile
Senast redigerat av TeamNorrland (15 juni 2011)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#1596
TeamNorrland skrev:
De där oljetryckspipet är ju trevligt big_smile

Btw Tommy. Kolla in ny köpet smile

Njää inte direkt.. måste undersöka imorgon vad det är.. hmm








Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
16 juni 2011
#1597
Mja, det kanske blir problem med startspärren då... :-O
Har ju ett mätarhus till en S4 över, men utan mätartavlor... ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
#1598
Cuefa skrev:
Mja, det kanske blir problem med startspärren då... :-O
Har ju ett mätarhus till en S4 över, men utan mätartavlor... ^^

Är väl lika att koppla bort lampan, haha smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

92 Inlägg
16 juni 2011
#1599
te_wik skrev:
Cuefa skrev:
Mja, det kanske blir problem med startspärren då... :-O
Har ju ett mätarhus till en S4 över, men utan mätartavlor... ^^

Är väl lika att koppla bort lampan, haha smile



Mvh Tommy

Ser ibland kundbilar som tejpar över diverse tråkiga symboler som lyser på instrumenteringen. En lösning som är snabb och enkel. tongue Det man inte vet, mår man inte illa av big_smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
#1600
Bytte olja idag, till Castrol Magnaflow 10w/40. Ingen skillnad hmm

Märkte dock att det är ett slammer under ventilkåpan kring 3000rpm, satte en mejsel mot kåpan och andra änden mot örat och det verkar komma från kamaxeln/lageröverfallet kring 4ans cylinder. Kul! hmm






Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök