4836
Sök

940 - Dör ?

17 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Igår vart jag ute o körde. Bilen började gå oerhört orent och senare tokdör (händer inget på gasen heller). efter några försök startar den igen, går en stund. Samma visa igen. luktar en del bensin oxå. Upprepas tre gånger innan jag hinner komma hem.

Kan det räcka med att byta bränslefilter tro? eller kan det vara ngt annat ? tilläggas att varningslampan för bränsesystem/ (lambda?) lyser.

Whatever :)
1 652 Inlägg
6 juli 2009
hmm när du ger den gas, började den böööla då? tänkte på de eftersom de luktar mycket bensin, så kolla med en manometer.. och se btr tryck..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

17 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
lite böölar den när den väl går igång / eller dör. manometer ?

1 652 Inlägg
6 juli 2009
okej, en manometer kollar du bränsle trycket med. så du kan se om du har för högt tryck fram till spridrarna eller för lågt. den kopplas på slangen som går till spridrarna i motor rummet.

-utan 940
1 728 Inlägg
6 juli 2009
Hur långt har bilen gått och vet du när bränsle -och luftfiltrena byttes senast om de är utbytta över huvud taget?
Eftersom felet uppstod plötsligt skulle jag tro att det är Lamda-sonden, bränsleläckage eller någon av bensinpumparna som pajat om du har gamla modellen med två pumpar men byt filtrena också om du inte vet hur länge de suttit där.

17 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
var ute och lyckades felsöka bilen, fick två felkoder. som säger såhär.
*2-2-1 = Adaptiv lambdareglering dellast (tänder lampa)
Villkor:
Det adaptiva systemet kompenserar för långsamma förändringar av bränsle/luftblandningen.
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för mager i dellastområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp bränsle/luftblandningen för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2–2–1 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert, luftläckage, lågt bränsletryck, felaktiga givarsignaler.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart, eventuellt hög bränsleförbrukning, olika körbarhetsproblem.

*2-2-4 = Motortemperaturgivarsignal
Villkor:
Om signalen från motortempgivaren motsvarar en temperatur under -40 °C eller över 120 °C sätts felkoden.
Styrenheten antar då en motortemperatur på cirka 90 °C (limp home) så att bilen är körbar.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar.
Kontaktresistans i anslutningar.
Dålig stomanslutning av signaljord.
Avbrott eller kortslutning till jord i tempgivaren.
Felsymptom:
Normalt inga felsymptom."

17 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Bränsle-Luft filter vet jag ej när dom är bytta. Inhandlade detta idag så ska testa att byta dom sakerna.
Bränsle läckage är det nog inte. Hade det väl synts på senaste besiktningen som gjordes för några v sen?
Pumparna, då borde väl inte bilen gå igång övht? och hur vet man om man har en eller två? bilen är en -92a.

-utan 940
1 728 Inlägg
6 juli 2009
doubleup skrev:
Bränsle-Luft filter vet jag ej när dom är bytta. Inhandlade detta idag så ska testa att byta dom sakerna.
Bränsle läckage är det nog inte. Hade det väl synts på senaste besiktningen som gjordes för några v sen?
Pumparna, då borde väl inte bilen gå igång övht? och hur vet man om man har en eller två? bilen är en -92a.

Bra, nya filter är aldrig fel. Eftersom du har en 92:a har den två pumpar; en klenare förpump i tanken och en kraftigare huvudpump under bilen. Skulle någon av dessa pumpar gå sönder skulle det fortfarande gå att starta bilen och kanske köra sakta men den skulle inte gå bra. Du kan lyssna med ett toa-pappersrör i tankhålet så hör du tydligt om förpumpen surrar, den under bilen borde man höra tydligt om man sätter en mejsel mot den och skaftet mot örat (eller ett stetoskop om du har). Skulle en pump inte gå kan det även bero på reläet.

Som sagt tror jag mer på lambdan men eftersom den kostar så mycket (1350kr för en Bosch på Mekonomen, köp inte på Biltema. Nu blir jag väl påhoppad av alla som köpt en där och inte haft problem men det är samma lotteri som med deras andra delar) kan du ju göra lite gratis felsökning först.

17 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Kollade på mekonomens, ska tydligen vara den trepoliga..? så den kostar 1779.-.
Går den igång, så går den att köra full ut. Tills den inte får tillräckligt med soppa? det verkar som den inte får det för den blöddrar å händer inte ett jota på gasen.

-utan 940
1 728 Inlägg
6 juli 2009
Jag misstänker själv att min lambda behöver bytas och enligt Mekonomens hemsida är det samma Lambdasond som kostar 1350kr i alla 940 tillverkade före Aug -93. Även de nyare har tre kablar men det är nåt annat som skiljer eftersom de är dyrare men exakt vad vet jag inte.

Edit: Artikelnr: 14-0258003957
Benämning: Lambdasensor  -08.1993, 2+1-polig Bosch
Pris: 1345.00
Senast redigerat av Andreas 940 (6 juli 2009)

17 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Det är lambdan på min, felsökte den och den sa som sagt Lambda som står längre upp. Sen lyser även varningslampan.
Aha, är det den för 1311.- tro??  Universal trepolig? Annars måtte ja va blind wink

-utan 940
1 728 Inlägg
6 juli 2009
doubleup skrev:
Det är lambdan på min, felsökte den och den sa som sagt Lambda som står längre upp. Sen lyser även varningslampan.
Aha, är det den för 1311.- tro??  Universal trepolig? Annars måtte ja va blind wink

Jag editerade mitt förra inlägg, lägg hellre till 34kr och få exakt rätt sond. smile

Edit: Tänk på att nolla styrboxen när du sätter i en frisk lambdasond, lägg av batteriets minuspol i en kvart.

Edit 2: Sen behöver det inte vara lambdasonden som är paj, felkoden säger ju bara att den har kompenserat så mycket den kan så det kan lika gärna vara t ex. för lågt bränsletryck som orsakar felkoden.

17 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Jag söker på mitt REG.NR. men får fasen inte fram den du får? Får bara massa andra..

-utan 940
1 728 Inlägg
6 juli 2009
doubleup skrev:
Jag söker på mitt REG.NR. men får fasen inte fram den du får? Får bara massa andra..

Det var konstigt, jag får upp lambdasonder till alla 940 sen får jag själv kolla vilken som ska vara till min bil.

Edit: Jag tog för givet att det är en 940 Turbo du har, men det kanske det inte är? Isåfall kan det vara en annan sond

17 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Noes, ingen turbo jag har tyvärr hmm. Men ja venne av alla jag ska ha som jag får upp. Känns som det är dumt o chansa från Feltema elle skroten. Ska man ändå under o vela kan man lika gärna ha i vettiga delar.

1 652 Inlägg
6 juli 2009
Bara lägga till detta.. köp inte pirat kopior av tänd delar eller lamdasond osv.. ska hellt vara orginal.. till och med biltema har sagt de till mig big_smile

-utan 940
1 728 Inlägg
6 juli 2009
doubleup skrev:
Noes, ingen turbo jag har tyvärr hmm. Men ja venne av alla jag ska ha som jag får upp. Känns som det är dumt o chansa från Feltema elle skroten. Ska man ändå under o vela kan man lika gärna ha i vettiga delar.

Ok, men börja med att byta ut filtren och nolla styrboxen samt kolla så båda pumparna går. Hjälper inte det går du in på Mekonomen och säger vilket regnummer du har så tar de fram rätt sond.

17 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
SÅ det skulle inte duga å köpa från mekonomen då? Känns som man skulle bli totalt ruinerad o köpa från volvo. hmm

-utan 940
1 728 Inlägg
6 juli 2009
XeptiQ skrev:
Bara lägga till detta.. köp inte pirat kopior av tänd delar eller lamdasond osv.. ska hellt vara orginal.. till och med biltema har sagt de till mig big_smile

Haha, då är det illa. smile

17 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Andreas 940 skrev:
Ok, men börja med att byta ut filtren och nolla styrboxen samt kolla så båda pumparna går. Hjälper inte det går du in på Mekonomen och säger vilket regnummer du har så tar de fram rätt sond.

Ska testa det och hoppas på det bästa. Väntar bara på en liten domkraft smile

Sök