2960
Sök

Tickande ifrån B230F motor..

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#1
Hejsan! har börjat ticka lite ifrån toppen på sju leifarn.
Var kan man köpa en sats med shimsbrickor? Har hört att ventilspelet ska vara 0,40-0,45mm på dessa motorer, stämmer det?

Behöver man plocka bort kammen eller räcker det med ett verktyg för att trycka ner lyftarn för att byta shimsen? Shimsen ligger på själva lyftaren under kamnocken va?

//Carfreak

-utan 940
1 728 Inlägg
9 juli 2009
#2
Ja det stämmer att shimsen sitter precis mot nockarna och det kan gå att pilla bort dem utan att ta bort kammen om man trycker ner lyftarna med en stor mejsel eller liknande. Själv har jag alltid plockat bort kammen för att inte riskera att skada lyftarna eftersom de sitter väldigt tajt med hög precisison mot toppen, man vill ju inte att de ska kila fast sig. Ventilspelet ska vara 0,40 på insugsventilerna, på avgasventilerna kan man ha 0,45 eftersom de blir varmare.

Det kan även vara slammerdämparna som är dåliga, en sån hade gått sönder för mig och det tickade väldigt högt. Byt dessa om du ändå har ventilkåpan borta, det är inte så mycket jobb att plocka ur kammen. Främre packboxen kan vara en bra idé att byta om den suttit länge.

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#3
slammerdämpare? Hmm, har du någon sprängskiss över toppen??
Hmm, vad är det för skillnad på en 631 topp och en 531:a ? Sitter även en K-kam i den, vad bör denna kombination ge på en B230F ?
Kallas dessa shims även för tryck bricksats?
Senast redigerat av MrCarfreak (9 juli 2009)

//Carfreak

-utan 940
1 728 Inlägg
9 juli 2009
#4
Slammerdämparna är små gummicylindrar som sitter under ventillyftarna, du ser dem direkt när du plockat bort lyftarna. Olja in dem ordentligt bara.
631 vet jag ingenting om, eller om K-kammen är bra i din bil, har inte hållit på med sugmotorer.
Det är möjligt att shimsen även benämns som tryckbrickor/justerbrickor.

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#5
Okej! hmm, vet iafall att K-kammen har något högre lyft än VX3:an vilket borde vara ganska bra för en sugmotor, lite osäker själv på 631, vet bara att de sitter på B230K motorn, vad har de för effekt orginal?

//Carfreak

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 juli 2009
#6
631-toppen har inga förbränningsrum, så den är inte så smart att använda.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#7
NITROUS skrev:
631-toppen har inga förbränningsrum, så den är inte så smart att använda.

aha :p Då får man en jävla hög komp :p
Blir nog en 405 alt. 531, kan få en 405 med k-kam gratis! Vad ger en 405 med k-kam för effekt alt. 531:a med k-kam alt. vx3:a ?? 140hk borde inte vara omöjligt? är det bra att även ställa upp bränsletrycket något ?

//Carfreak

-utan 940
1 728 Inlägg
9 juli 2009
#8
MrCarfreak skrev:
Okej! hmm, vet iafall att K-kammen har något högre lyft än VX3:an vilket borde vara ganska bra för en sugmotor

Tänk på att ställa kammen i rätt läge först, sen veven annars kan ventiler ta i kolvarna när du drar runt kammen om den har såpass högt lyft.

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#9
Jo det vet jag, grundinställer alltid motorer vid pill med topp mm.

Först och främst blir det att få bort ventiltickandet, ska prova byta olja + filter först.

//Carfreak

Volvoskadad
6 017 Inlägg
9 juli 2009
#10
405 och 531 topparna är ungefär likvärdiga

Jonas

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#11
Okej! Vad är bäst, VX3:a eller K-kam?

//Carfreak

Volvoskadad
6 017 Inlägg
9 juli 2009
#12
MrCarfreak skrev:
Okej! Vad är bäst, VX3:a eller K-kam?

Beror väl på vad man är ute efter för karaktär på motorn.

Jonas

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
9 juli 2009
#13
MrCarfreak skrev:
Okej! Vad är bäst, VX3:a eller K-kam?

Är du ute efter hästkrafterna så är K-kammen bättre då den arbetar något högre i varvtalsregistret, medan VX3an ger bättre respons på de lite lägre varven.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#14
Okej, så generellt sett så är vx3:an bästa allround kammen igentligen?
Vad kan man förvänta sig för effektökning med 531:a och vx3:a ?
Blir det märkbar skillnad?

//Carfreak

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
9 juli 2009
#15
MrCarfreak skrev:
Okej, så generellt sett så är vx3:an bästa allround kammen igentligen?
Vad kan man förvänta sig för effektökning med 531:a och vx3:a ?
Blir det märkbar skillnad?

Den är väl den bästa av dem du har att tillgå iaf så länge man pratar allround, men allting är ju relativt och de beror ju helt på vem man frågar.

Du kommer märka skillnad då du kör med 531 och vx3. Körde länge med 530 och vx3, men sedan bytte jag till 531 i kombination med v-kam, man vart tvungen att varva mera än tidigare men den blev helt klart piggare.

Om du nu genomför toppbytet så plana av åtminstone 1mm på 531an iaf så du får samma kompförhållande som i 530 toppen, hade ja gjort det idag hade jag planat 1.5 eller 2 mm.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (9 juli 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#16
patrikhornfeldt skrev:
MrCarfreak skrev:
Okej, så generellt sett så är vx3:an bästa allround kammen igentligen?
Vad kan man förvänta sig för effektökning med 531:a och vx3:a ?
Blir det märkbar skillnad?

Den är väl den bästa av dem du har att tillgå iaf så länge man pratar allround, men allting är ju relativt och de beror ju helt på vem man frågar.

Du kommer märka skillnad då du kör med 531 och vx3. Körde länge med 530 och vx3, men sedan bytte jag till 531 i kombination med v-kam, man vart tvungen att varva mera än tidigare men den blev helt klart piggare.

Om du nu genomför toppbytet så plana av åtminstone 1mm på 531an iaf så du får samma kompförhållande som i 530 toppen, hade ja gjort det idag hade jag planat 1.5 eller 2 mm.

Okej! Men måste inte en kortare rem användas då?
Föresten, är det samma toppackning till B230ET som till B230F ?

//Carfreak

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
9 juli 2009
#17
Ja ska inte svära på att du inte behöver en kortare rem, men ja har frågat några som har planat 2mm och de hävdar att de kör med en volvo originalrem.

Angående packningen så tror jag att de är samma, men ja är inte säker.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#18
Föresten, hur är A-kammen i jämförelse med VX3:an ?

//Carfreak

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
9 juli 2009
#19
MrCarfreak skrev:
Föresten, hur är A-kammen i jämförelse med VX3:an ?

Den drar tidigare i registret än VX3an.

Modell   Lyftin   Lyftut   Dur in                 Dur ut               Overlap  lobcin  lobcut
VX        11,37   10,65   245 12bt-52ab   236 50bb-6at     18,5      110      112
A          10,50   10,50   241 14bt-45ab   240 50bb-10at   27         104      110
K          11,95   11,95   253 22bt-50ab   250 61bb-9at     31,5      104      116

VX3 har samma värden som VX, förutom att den är backad 3 grader.

Lånat ur Motordatatråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 5#p1247315

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#20
Tackar !! Skönt att det finns folk som vill hjälpa till!

//Carfreak


Sök