Konstigt abs ljud vid bromspedal tramp under 20km/h

agneo
10 juli 2009 · 3 Inlägg

Min V70 TDI-98 beter sig minst sagt konstigt när jag bromsar.
Det är ett problem som kom plötsligt idag!
Problemet uppstår när man gör inbromsningar och kommer ner under ca 20km/h .
Plötsligt gör bromspedalen ett visst motstånd och man hör abs:en börja reglera för fullt som om den tror att man kör på blankis!
Det är obehagligt eftersom bromsverkan blir jättedålig den sista biten under 20km/h efterssom abs en reglerar för fullt!
Vid högre hastigheter bromsar den som den ska och hela vägen ner till 20 då börjar detta fenomen!
Har kollat felkoderna o hittar inga o abs lampan tänder sig inte heller!
Det var inte så länge sen jag borstade rent abs kransarna fram med stålborste så det borde ju inte vara dom heller eller hur noga är det? borde man prova att försöka blästra dom för att få dom 100 rena...?

Nån som har nåt bra tips så skulle jag vara tacksam!
Mvh Agne

norpan1
10 juli 2009 · 1 043 Inlägg

Troligtvis en givare som inte registrerar under 20 km, lägger ingen felkod eftersom det skulle kunna vara så att ett hjul låser.
Prova att köra en längre sträcka under 20 och se om det lägger en felkod då, men kör bilen över 50 innan.
Kransarna behövs inte rengöras bättre.

Xoff Volvo tönt... =)
10 juli 2009 · 2 344 Inlägg

jag hade ett liknande fel på min 740 innan, men den gjorde så upp till iaf 50kmh ibland, hehe, snacka paniken då man låg i stan i kö å så jör man hur den börjar vråla å pedalen tar nada, ush... men på den kunde jag oftast avhjälva det med att trycka idiot hårt på bromsen så brukade det släppa... jag fixade aldrig problemet utan jag lärde mig leva med det, men jag tokade det precis som tidigare nämnt att den tror att ett hjul låser å släpper då på bromsarna, men det kan ju vara precis vad fan som hälst, har du kollat så att verkligen varningslampan för ABS sitter där? för det gjorde den ju självklart inte på 740in jag nämnde innan... å bara för att den lyser vid tändning så kan den ju vara kopplad på annan lampa, mitt fenomen uppkom långt efter jag skaffade den...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
DazRobbe Lastbilschaufför
11 juli 2009 · 45 Inlägg

Har en XC-99 som det gjorde så på när ja haft löst fjäderbenet fram, det visade sig vara så lätt som att givaren på det hjulet till abs:en hade fått i sig skit i hålet. Så min starka misstanke är ju att felet har med en givare att göra till din abs.

fredda_king Fotograf
11 juli 2009 · 1 319 Inlägg

har så på min bil med.. har pratat med dom på volvo dom säger att det är en krans till abs´en.. min brukar sluta om man trycker till snabbt på bromsen först. fast min gör inte så hela tiden.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Snke Herr Klåfinger
11 juli 2009 · 214 Inlägg

Kolla upp ABS-Givaren,

"Alkohol löser inga problem, men det gör inte mjölk heller."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang