Metica skrev:
Tack för svar!
Jag orkar nog inte chansa. Installerar en dold strömbrytare (gäller bara att komma ihåg att slå av lampan...).
Mvh /Peter
Det gör du helt rätt i. Jag har inte kunnat läsa mig till något undantag, annat än för diplomatbilar och tillfälliga registreringar.
Stopplykta Övergripande krav114 § Bil och släpvagn av 1984 eller senare års modell skall ha minst två stopplyktor baktill som avger rött ljus bakåt när bilens färdbroms används.
115 § Bil och släpvagn av 1976 – 1983 års modell skall ha minst en stopplykta baktill som avger rött ljus bakåt när bilens färdbroms används.
116 § Bil och släpvagn av 1975 eller tidigare års modell skall ha minst en stopplykta baktill som avger rött eller gult ljus bakåt när bilens färdbroms används.
117 § Stopplykta skall
1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/758/EEG (se 2 kap. 24 §), eller
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 7.
Stopplykta på fordon av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table I eller Table III i den version FMVSS hade den den 1 oktober 1989.
Stopplykta på bil och släpvagn av 1983 eller tidigare års modell behöver inte vara godkänd enligt första och andra stycket. Ljuset från sådan lykta skall ha sådan ljusstyrka att det vid dagsljus och klar sikt är synligt på 30 m avstånd. Om stopplyktan bildar flerfunktion med bakre positionslykta skall ljusstyrkan vara minst fem gånger större än positionslyktans.